یک متخصص گوش، حلق و بینی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «گرفتگی صدا » را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد، شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

کامران خداکرمی متخصص گوش، حلق و بینی  به  سوالات شما در زمینه «گرفنگی صدا» پاسخ داده است.

سوال: مدتی است صدایم می‌گیرد و مدام باید سرفه کنم تا صدایم صاف شود؛ گاهی وقت‌ها هم صاف نمی‌شود و گلویم حسابی به خاطر سرفه‌های زیادم درد می‌گیرد، علت آن چیست؟

جواب: اگر صدایتان به طور دائم خش ندارد و فقط گاهی اوقات صدایتان می‌گیرد، معمولا مریوط یه سینوزیت و مشکلات بازگشت اسید معده است، متخصص گوش، حلق و بینی با یک معاینه ساده متوجه مشکل خواهد شد و به راحتی می‌توان اقدام به درمان کرد.

سوال:  پسری 28 ساله هستم، تن صدایم بد و شبیه صدای زنانه است؛ بیشتر اوقات اطرافیانم متوجه نمی‌شوند دقیقا چه می‌گویم و می‌گویند شل حرف میزنی، بعضی وقتا انگار از دماغ و به صورت آدم خسته حرف می‌زنم، بعضی حرفا را هم گاهی نمی‌توانم درست تلفظ کنم و صحبتم بریده بریده و کُند می‌شود، راه حل آن چیست و آیا درمان دارد؟، بنده آتروفی مخچه هم دارم، آیا ممکن است این تن صدا و نحوه حرف زدنم به خاطر مشکل مخچه‌ام باشد؟ 

جواب: می‌تواند از عوارض بیماری مخچه باشد؛ گفتار درمانی در این باره  بسیار موثر است و این تخصص در بیمارستان های مختلف وجود دارند و تمرینات را انجام دهید تا بهبود کامل شود.

زمان بررسی حنجره با دستگاه استروبوسکوپ

سوال: معلم هستم و در زمان تدریس فشار زیادی به حنجره و تارهای صوتی‌ام وارد می‌شود، به طوری که بعد از تعطیلی مدرسه مقداری گلو درد و گرفتگی صدا دارم، آیا این کار می‌تواند در دراز مدت اثرات نامطلوب بر سلامت تارهای صوتی بگذارد یا باعث ایجاد بیماری‌های دیگر شود؟، برای محافظت از آسیب رسیدن به تارهای صوتی و پیشگیری چه توصیه‌ای دارید؟

جواب: نشان دهنده این است که به خوبی نمی‌توانید از حنجره استفاده کنید؛ در دراز مدت می‌تواند خستگی و گره تارهای صوتی ایجاد کند، باعث می‌شود در بیان کلمات دچار مشکل شوید، حتما به گفتار درمان مراجعه کنید و تا بهبودی کامل درمان را قطع نکنید.

سوال: نزدیک به 2 سال است که دچار گرفتگی صدا شده‌ام و نمی‌توانم کسی را از دور صدا بزنم؛ چند بار هم به دکترمراجعه کرده‌ام، علت آن چیست؟

جواب: حتما باید حنجره با دستگاه استروبوسکوپ بررسی شود و از تارهای صوتی عکسبرداری شود و توسط گوش، حلق و بینی انجام می‌شود.

سوال: دخترم در زمان بچگی رفلاکس شیر زیاد داشته است، بعد بر طرف شدن،گرفتگی صدا به صورت خفیف پیدا کرد و الان در اکثر مواقع تن صدای بالایی دارد که بعضی اوقات مجبور است با صدایی بالا صحبت کند، آیا راه درمان دارد؟

جواب: رفلاکس می‌تواند گرفتگی ایجاد کند؛ بایداز ابتدا درمان شود، یعنی اسید معده درمان شود و بعد به گفتار درمان مراجعه کنید تا گرفتگی صدا کامل رفع شود و در نهایت ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

سوال: یک ماه پیش سرما خوردم و الان چند هفته‌ای می‌شود که سرماخوردگیم تمام شده است ولی کمی که صحبت می‌کنم صدایم می‌گیرد و باید سرفه کنم تا صدایم درست شود، علت آن چیست؟

جواب: طبیعی است و تا چند هفته زمان می‌برد که درمان کامل شود، توصیه می‌شود مواد غذایی لعاب دار استفاده شود تا 2 الی سه هفته آینده باید درمان شوید اگر درمان کامل نشد برای ادامه درمان به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

اسکرین اسکوپی چیست؟

سوال: در گذشته صدای صافی داشتم و قرآن و دعا را به راحتی و با صدای خوش می‌خواندم ولی مدتی است که گلویم عفونت دارد و صدام می‌گیرد، به خصوص صبح‌ها که بیدار می‌شوم خلط گلو دارم، احساس می‌کنم حنجره‌ام آسیب دیده است علت آن چیست؟

جواب: برخی افراد به تورم و التهاب در ناحیه گوش، عفونت می‌گویند در حالی که ممکن است هیچ گونه عفونتی نباشد و فقط مربوط به اسید معده باشد، بنابراین توصیه می‌شود حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا بررسی شود آیا اسید معده زیاد شده است یا سینوزیت مزمن دارید؟ با درمان دارویی می‌توان این مشکل را حل کرد.

سوال: ۱۷ ساله هستم و تن صدایم خیلی پایین است، طوری که همه می‌گویند بلندتر حرف بزن و باید صدامو صاف کنم بعد حرف بزنم و اینکه نمی‌توانم تن‌ صدامو بالا ببرم  و از راه دور صدا کنم، علت آن چیست؟

جواب: آناتومی بدن برخی افراد به گونه ای است که نمی‌توانند تن صدای خود را افزایش دهند، توصیه می‌شود به کارشناس گفتار درمانی مراجعه کنید که در مراکز بهداشتی، هلال احمر و مراکزی که کارهای توانبخشی انجام می‌دهند وجود دارد.

سوال: نوه‌ای 14 ساله دارم مدتی است که گرفتگی صدا دارد، سونوگرافی حنجره هم انجام دادم و کمی حنجره‌اش تورم داشته است، با مصرف دارو کمی بهتر شد ولی با اتمام داروها دوباره صدایش بدتر شد، علت و درمان آن چیست؟

جواب: از حنجره اسکرین اسکوپی انجام می‌دهند که با دستگاه از داخل دهان و تارهای صوتی مشاهده می‌شود، اگر پزشک متخصص این کار را انجام داده و تشخیص بیماری دهد؛ باید عمل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا سبزواری
۰۳:۱۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۱
صداو از 20سالگی گرفته باید چکارکنم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
Narjes
۰۱:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
سلام من دختر۲۱ساله ای هستم تُن صدام بالاست و صدام کُلُفته آیا میتوانم ان را درمان کنم تا صدایم نازک شدم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر
مادر من وقتی پدربزرگم فوت کردن خیلی گریه کردن بعد اونم سرما خوردن الان یه مدتی میشه هر وقت با تلفن صحبت میکنن صداشون رفته رفته تحلیل میره و خش دار میشه که در نهایت نمیتونن صحبت کنن دلیلش چی میتونه باشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین اسلامی
۱۶:۵۵ ۰۸ دی ۱۴۰۰
سلام دکتر جان من 57سال سن دارم بیش از دو ماه است که صدایم گرفته هر روز بدتر می شود بطوریکه نمی توانم با گوشی حتی سی ثانیه صحبت کنم نمی دانم صدایم گرفته یا نفس کم می آورم در ضمن استرس زیاد دارم بدون دلیل مشکلی تو زندگی ندارم در اومدی بین سی میلیون در ماه دارم و سه بچه ام داری خانه و خودرو و وضعیت متوسطی دارند صدایم بیرون نمی آید انگار نفس کم می آورم نمی دانم صدایم گرفته و خوش.خوش کم و کمتر می شود علتش چیست کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسین اسلامی
۱۵:۳۴ ۰۴ دی ۱۴۰۰
سلام من بعلت اینکه یک با فریاد خیلی بلند زدم صدایم گرفته اول فکر کرد سرم خوردم الان بیش از دو ماه می گذرد در مرحله شروع صحبت مشکلی ندارم. ولی اگر بیش از نیم ثانیه با گوشی یا با کسی حرفم بزنم کاملا صدا از گلویم بیرون نمی آید نمی دانم مشکل چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام وقتتون بخیر
بنده از کودکی کلا صدام گرفته بود تا الان هم همینطور هست طوری که بجای نون میگم ل وبعضی از کلمات را درست تلفظ نمیکنم باید چه کار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بنده مردی ۳۴ ساله هستم ...صدام خفه است نمیتونم داد بزنم ..توی شلوغی مردم نمی فهمند چی میگم ...توی فیلم ضبت شده صدام خنده داره ....همیشه صدام اینجوریه ...شاید مادرزادی باشه ...هر کاری میکنم صدام خوب نمیشه ...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی تیموری
۱۸:۲۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
سلام
من بعداز اینکه فوتبال بازی می کنم بدون اینکه تو بازی فریاد زده باشم صدام می گیره دلیلش چیه؟؟
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل حسنخانی
۰۱:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام و خسته نباشید خدمت شما
من مدتی است که صدام گرفته
زمان که کسی را بخواهم صدا کنم مثل این است که گلویم چرک کرده باشد بیشتر زمانی است که بخواهم با کسی صحبت کنم هر موقع از خواب بیدار شدم بتره
Iran (Islamic Republic of)
ghcg
۰۲:۵۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام من صبحا از خواب بلند میشم صدام کلفته و می خوام سرفه کنم بعد چند یاعت خوب میشم یا خوب نمیسم علتش چیه
Turkey
سعادت
۱۲:۴۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
سلام من حدود یک ساله که فقط صبحها که از خواب پا میشم یا مثلا ظهر ها دراز میشم صدام کلفت میشه ولی بقیه روز صدام خوبه هیچ مشکلی نداره ولی احساس میکنم خلط تو گلم البته من ترکیه هستم اینجا سخته برا ما دکتر رفتن لطفا بگید داروی عطاری چی بخورم ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام خانمی ۴۰ ساله هستم که وقتی عصبی یا غصه دار میشوم دچار گرفتگی صدا و کم آوردن نفس میشم لطفا راهنمایی ام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۶ دی ۱۳۹۸
سلام من خانمی ۳۲ ساله هستم این ۱۰ ماه هست ک صدام گرفته دکتر حلق بینی گفت عصبی هستی دکترا زیادی رفتم گفتندرفلاکس معده داری دارو زیادی خوردم اما خوب نشدم حالا دکتر اندسکوپی ازم گرفت گفت تارها صوتیت کوچیک شدن برای درمان چکار باید کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۸
با سلام خانمی ۳۱ ساله هستم ۵سال پیش وقتی داد میزدم صدام تا چند روز می گرفت ولی ۵ سالی هست که صدایم کلفت شده ودیگر مانند قبلا نیست
Austria
sara
۲۱:۰۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام‌ و عرض ادب
من از سن کودکی نمیتونستم جیغ بزنم مثل دخترا .نمیدونم صدام بم هست .هرکسیم باهام حرف بزنه مستقیم یا پشت تلفن بهم میگن صدات شبیه مردهاست یا میگن دورگست صدات .میشه راهنماییم کنید چیکار کنم؟آیا عمل حنجره کمک میکنه؟
باسپاس
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۲ تير ۱۳۹۸
۴۲ساله هستم نزدیک یک سال ونیم صدام گرفته ونمیتوانم از دور کسی رو صدا بزنم عمل جراهی هم داشتم جواب ازمایش سالم در امد وهر ۳ماه به دکتر مراجعه میکنم تو این مدت ۲بارهم صدام خیلی خوب شده هربار ۱ماه خوب شده ودباره صدام گرفته فعلا گرفتگی صدا دارم
Iran (Islamic Republic of)
اقبالی
۱۴:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۸
عالی است سلام من مولودی خوام هستم چندسال اول صدایم خوب وبدون خش بود الان دوسال است نفس کم میارم سرم تا ناحیه چشم درد میگیره حس میکنم گلوم ورم کرده
Iran (Islamic Republic of)
hanie
۱۷:۳۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام وقتتون بخیر من از ۹ سالگی صدام گرفته و الان ۲۰ سالمه۹ سالگی رفتم دکتر گفت تارهای صوتیت نازکه.بعضی وفتا صدام درست میشه ولی درکل حالت آرومی داره و اینکه من اصلا نمیتونم بلند جیغ بزنم و اگه دوتا داد بزنم سریع صدام میگیره و موضوع مهم اینه که من سیگار میکشم به نظرتون من سرطان حنجره دارم؟!؟!
Netherlands
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
من سه ماه است صدام میگیره ازگلویم هم عکس گرفتم پیش دکتر حلق بینی رفتم آمپول وقرص دادن ولی خوب نشده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بدلیل کار مجبور در یکی از شهرهای خیلی گرم بسر میبرم و الان 3 سال هست که صدایم کلا تغییر کرده کلفت و خشن شده رفلاکس معده هم دارم البته رفلاکس معده از قبل داشتم با حضور در این شهر که گرما و گردو خاک داره صدایم تغییر پیدا کرده
ممنون بابت راهنمایتون
آخرین اخبار