الاهرام نوشت زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است و کشور‌های عضو اتحادیه عرب باید به سوریه برای مقاومت در برابر طرح‌هایی که هویت عربی آن را هدف قرار داده است، کمک کنند.

الاهرام: زمان بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب فرا رسیده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، الاهرام نوشت: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است و کشورهای عضو اتحادیه عرب باید به سوریه برای مقاومت در برابر طرح هایی که هویت عربی آن را هدف قرار داده است، کمک کنند.

روزنامه الاهرام مصر در یادداشتی نوشت: اتحادیه عرب می تواند نقش بسیار مهمی در حمایت از تلاش های مربوط به حل و فصل بحران سوریه ایفا کند. لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب اشتباه بزرگی بود و ظاهرا جهان عرب از اهمیت بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب آگاه است. این عبارت بخشی از سخنان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس گفتگوهای مدیترانه‌ای است که روز جمعه در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد. شاید این سخنان، روشن ترین سخنانی باشد که از یک مسئول بین‌المللی درباره اهمیت مشارکت کشورهای عربی در حل بحران سوریه شنیده می شود. تاکنون چنین مشارکتی وجود نداشته و همین امر باعث شده است برخی قدرت‌ها به حق یا ناحق در بحران سوریه دخالت کنند. مشارکت کشورهای عربی در حل بحران سوریه چه برای سوریه چه برای دیگر کشورهای عربی لازم است. البته نباید اختلافاتی را که بین کشورهای عربی وجود دارد، نادیده گرفت.

می توان گفت شواهد و قرائن مثبتی درباره وجود مذاکرات بین برخی کشورهای عربی درباره بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب به چشم می خورد و عملا اقدامات مهمی از سوی برخی کشورهای عربی صورت گرفته است، این اقدامات نشان می دهد برداشت جدید و متفاوتی نسبت به گذشته درباره سوریه، نقش این کشور، ماهیت راه حل سیاسی مطلوب و نقش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مرحله کنونی و همچنین در مرحله آتی وجود دارد. 

از سرگیری فعالیت سفارتخانه‌های کشورهای عربی در دمشق با همه ظرفیت، ادامه رایزنی و تماس با مسئولان سوری و حمایت از هر اقدام ضروری برای حفظ کشور سوریه و ارتباطات طبیعی سوری ها با اعراب مهم است، برخی اقدامات اخیر اردن و امارات بیانگر ضرورت اصلاح روابط کشورهای عربی و سوریه است به طوری که پرواز مستقیم بین لاذقیه و امارت شارجه در امارات آغاز شده است و هیئتی از نیروهای تدارکی امارات به دمشق رفته اند تا درباره حفاظت از سفارت بسته شده این کشور مذاکره کنند، سفارتی که شاید در آینده نزدیک در سوریه بازگشایی شود. در تماس هایی که بین مقامات دو کشور صورت گرفته درباره مسائل مختلفی از جمله ازسرگیری روابط، بازسازی ویرانه های جنگ، نقش ترکیه و ازسرگیری روند سیاسی مذاکره شده است. اقدامات اردن نیز در همین زمینه است و پس از بازگشایی گذرگاه مرزی ناصبین  ازسرگیری تجارت و سفر شهروندان اردنی و سوری به دو کشور، هیاتی از اعضای پارلمان اردن با همتایان خود در دمشق دیدار کردند، این هیات حامل پیام دوستانه ای از پادشاه اردن به بشار اسد بود که بشار اسد در پاسخ به این پیام اعلام کرد به آینده چشم دوخته است و به گذشته نگاه نمی‌کند و مفاد این پیام این است که زمان حمایت از برکناری نظام سوریه سپری شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار