مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سیاره تیر یا همان عطارد در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر روز سه‌شنبه ۶ آذر به «مقارنه داخلی» می‌رسد.

سیاره تیر در مقارنه داخلی/ عطارد چه ویژگی‌هایی دارد؟مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیاره‌های عطارد و زهره اظهار کرد: سیارات تیر و ناهید یعنی عطارد و زهره چون نسبت به زمین، به خورشید نزدیک‌تر هستند، هیچگاه ورای مدار زمین قرار نمی‌گیرند و نسبت به مدار زمین همواره درون مدار زمین قرار داشته و از زمین به خورشید نزدیک تر هستند.

وی افزود: این شرایط باعث خواهد شد از دید یک ناظر، گویی این سیارات نسبت به خورشید در یک خط به چپ و راست رفته و برای مدتی در افق شامگاهی و برای مدتی دیگر در افق صبحگاهی دیده می‌شوند و در دیگر اوقات شبانه‌روز این سیارات قابل مشاهده نیستند به شکلی که در نجوم قدیم این اجرام را ابتدا ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی خطاب می‌کردند و بعدها متوجه شدند که این ها ستاره نیستند و از ثوابت محسوب نشده بلکه سیاره هستند.

سیاره تیر نزدیک‌ترین سیاره به مهرتابان

عتیقی درباره زمان «مقارنه داخلی» تصریح کرد: سیاره تیر یا همان عطارد در ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر روز سه‌شنبه 6 آذر به «مقارنه داخلی» می‌رسد و پس از مدتی حضور در افق شامگاهی به آسمان صبحگاهی می‎رود و طی چند روز بعد از مقارنه داخلی منتظر طلوع آن در افق صبحگاهی خواهیم بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه سیاره تیر نزدیک‌ترین سیاره به مهرتابان است،گفت: این سیاره هیچگونه قمر و میدان مغناطیسی ندارد، فاقد جو است.

وی درباره مقارنه خارجی اظهار کرد: مقارنه داخلی وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار دارد، بدیهی است اگر سیاره در سوی دیگر خورشید نسبت به زمین باشد به «مقارنه خارجی» یا «مقارنه بیرونی» مشهور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار