مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ماه در ساعت ۸ و ۴۸ دقیقه ۶ آذر به گره صعودی می‌رسد.

خزیدن ماه به بالای صفحه مداری زمین/ رخ‌گردی عرضی چگونه رخ می‌دهد؟مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره «گره صعودی ماه» اظهار کرد: ماه در گردش مداری به دور زمین نیمی از طول یک ماه قمری را بالاتر از صفحه مداری زمین و نیم دیگر یک ماه قمری را در پایین صفحه مداری زمین قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر این اساس مدار ماه با مدار زمین در ۲ نقطه تقاطع داشته که یکی گره صعودی و دیگری گره نزولی است؛ در گره صعودی، ماه به بالای صفحه مداری زمین می‌خزد و در گره نزولی ماه پایین صفحه مداری زمین قرار می‌گیرد.

عتیقی درباره حرکت رخ‌گردی عرضی گفت: این جابه‌جایی و حرکت ماه در طول یک ماه قمری حرکت رخ‌گردی را ایجاد خواهد کرد که به حرکت «رخ‌گردی عرضی» مشهور است که عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر یا شمالی‌تر ماه در طول یک ماه قمری دیده خواهد شد و گویی ماه به عنوان یک چهره سر خود را در طول یک ماه قمری بالا و پایین می‌برد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره زمان «گره صعودی ماه» تصریح کرد: ساعت ۸ و ۴۸ دقیقه روز سه شنبه ۶ آذر، کره ماه در گره صعودی قرار خواهد گرفت و برای دو هفته متوالی بالاتر از صفحه مداری زمین خواهد بود.

انتهای پیام/

تغییر جهت قرارگیری کره ماه نسبت به زمین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار