به اعتقاد تحلیلگران، دیدار ترامپ و شی جین پینگ در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین می‌تواند تجارت جهانی را در معرض خطر قرار دهد.

دیدار رو در روی سران چین و آمریکا در آرژانتین می‌تواند بازار‌های جهانی را در معرض خطر قرار دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت ­تحلیلگران معتقدند دیدار چهره به چهره روسای جمهور آمریکا و چین می‌تواند تجارت جهانی را در معرض خطر قرار دهد.

این در حالی است که فردی که خود را معامله‌گر ممتاز می‌داند در هفته کنونی فرصت مناسبی برای به محک زدن خود دارد.

سوال این است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌تواند در دیدار با شی جین پینگ، همتای چینی خود، خطر جنگ تجاری با این کشور که سبب متزلزل شدن بازار‌های مالی و تهدید اقتصادی جهانی شده است را خنثی کند و احتمالا در خلال گفتگو‌ها به دستاورد‌های نیز نایل شود یا خیر.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ با همتای چینی خود در خلال برگزاری اجلاس جی ۲۰ در بوئنوس آیرس -پایتخت آرژانتین- که در روز‌های جمعه و شنبه برگزار می‌شود دیدار می‌کند. در صورتی که رهبران دو کشور نتوانند در لفاظی‌های تجاری به نوعی آتش‌بس موقت دست یابند، مناقشات بین دو کشور احتمالا تشدید خواهد شد.

اقدام رئیس جمهور آمریکا در ابتدای ژانویه مبنی بر اعمال تعرفه بر تولیدات و کالا‌های چینی و همچنین افزایش آن‌ها از ده به بیست و پنج درصد، با اقدام تلافی‌جویانه پکن روبرو شد. اکثر تحلیلگران معتقدند  بعید است ترامپ و شی به نوعی توافق در این اجلاس دست یابند که بتواند مناقشه تجاری آمریکا و چین را برای همیشه پایان دهد.

از اینرو، رویکرد خوش‌بینانه این است که طرفین تلاش کنند تا برای برگزاری مذاکرات واقعی طرفین زمان بخرند و با به تعویق انداختن مالیات بر واردات آمریکا از شدت آن بکاهند. این در حالی است که هنوز هیچکدام از طرفین هنوز چیزی نمی‌داند و هر کدام به نظر می‌رسد منتظر است تا با ادامه مناقشه، دیگری را از مهلکه به در کند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از دیدار دوجانبه با ژست تکبرآمیز به خبرنگاران گفت: من کاملا آماده هستم و مثل این نیست که بخواهم بنشینم و مطالعه کنم من در باره همه چیز می‌دانم من بهتر از هرکسی دیگری می‌دانم و همیشه دل و جرات داشته‌ام.

اکثر تحلیلگران امور تجاری درباره انعقاد هرگونه قراردادی در هفته کنونی و در دیدار همتای چینی ترامپ شک و تردید دارند. وندر کاتلر، معاون رئیس موسسه جامعه اسیا و مقام سابق تجاری آمریکا، که با چین مذاکره کرد گفت: انتظارات و توقعات باید خیلی پایین باشد و ما باید خیلی دقیق باشیم زیرا قرار است طرفین مذاکرات سختی در پیش داشته باشند زیرا نمی‌شود فورا در باره موضوعاتی که در پیش رو است نتیجه‌گیری و راه حل ارائه کرد.

در پی اقدام آمریکا مبنی بر اعمال مالیات وارداتی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد دلار بر تولیدات و کالا‌های وارداتی چین، پکن نیز با اقدامی متقابل بر کالا‌های صادراتی آمریکا به پکن مالیات اعمال کرد.

بر اساس اظهارات ترامپ، توجیه اقدام واشنگتن این است که چین از زمان‌های بسیار طولانی با اعمال تاکتیک‌هایی ذخایر فناوری‌های آمریکا را به غارت برده است.

دولت آمریکا و بسیاری از کارشناسان تجاری معتقدند، پکن با هدف سرقت اسرار تجاری شرکت‌های شبکه‌ای چین را هک کرده و آمریکا و دیگر شرکت‌های خارجی را وادار کرده تا فناوری‌های حساس و مهم خود را به عنوان هزینه دسترسی به بازار چین در اختیار آنان قرار دهند. پکن ضمن رد کردن اینگونه اتهامات تاکید کرد تحریم‌های ترامپ صرفا تلاشی برای متوقف کردن رقبای جاه‌طلب به شمار می‌رود.

به رغم تشدید تعرفه‌های ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا بر کالا‌های چینی، واردات اضافی ۵۰ میلیارد دلاری چین نیز با مالیات بیشتر روبروست از اینرو ترامپ با نگرانی از تهدیدات جدید، هشدار داد ۲۶۷ میلیارد مالیات بیشتر بر واردات چینی اعمال خواهد کرد. در این صورت، هر جنس یا کالایی که از چین روانه بازار‌های آمریکایی شود با اعمال مالیات واردات بیشتری روبرو خواهد شد.

افزایش نگرانی‌ها مبنی بر اینکه جنگ تجاری به درآمد‌های شرکت‌های بزرگ ضربه می‌زند، اقتصاد آمریکا دلیل اصلی کاهش بهای سهام آن کشور است.

از سوی دیگر، شماری دیگر از اقتصاددانان در سازمان همکاری اقتصادی و گسترش هفته گذشته پیش‌بینی خود را مبنی بر رشد اقتصادی جهانی ۳.۵ درصدی در مقایسه با رشد قبلی که ۳.۷ درصد بود را لغو کرد.

در انتهای این مطلب آمده است: تصمیم کارشناسان زبده اقتصادی برای تغییر در چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی حاکی از تشدید مناقشات سیاسی و بی‌ثباتی است. برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی در گزارش درآمد‌های سه ماهه خود در اکتبر هشدار دادند، افزایش مالیات ترامپ که نه تنها بر واردات چینی بلکه همچنین بر واردات فولاد و تولیدات کشور‌های مختلف سبب افزایش زیاد هزینه‌ها شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار