اتراچال روستایی که صلح و سازش و وحدت میراث به جامانده از گذشتگان و بزرگان این روستا برای مردمانش است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، استان گلستان، رنگین کمان ایران با داشتن اقوام مختلف همچون ایرانی کوچک است که صلح و سازش، یک رنگی و همدلی آن زبانزد عام و خاص است.
 
گلستانی که با شیعه و سنی، کرد، لر و بلوچ و فارس و سیستانی و قزلباش با وحدت و همدلی سالهاست که زندگی مسالمت آمیز دارند.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت

ما به مناسبت هفته وحدت به سراغ اهالی روستای اتراچال رفتیم و یک روز را در کنار آن‌ها باهم بودن را تجربه کردیم.
 

اتراچال، گلستانی کوچک

اربابی رئیس شورای اسلامی روستای اتراچال در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: روستای اتراچال در ۳۵ کیلومتری شهرستان گرگان با ۴۵۰ خانوار و یک هزار و ۶۵۰ جمعیت یکی از نمونه‌های بارز وحدت و همدلی در استان گلستان است.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت

اربابی افزود: این روستا باوجود تنوع قومی مانند ترکمن، بلوچ، سیستانی، کاشمری و فارس سالهاست که با همدلی و یکرنگی مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: وحدت و همراهی اهالی روستا در تمامی مشکلات و غم و شادی میراثی است که از بزرگان هر قوم به جا گذاشته شده است و همه ما به آن عمل می‌کنیم که مصداق آن ساخت مسجد برای اهل تسنن بوده است که همه باهم علاوه بر کمک‌های مالی، در کار‌های ساخت و ساز هم همکاری داشتند.
 

دست جمع بلند است، ضرب المثلی آشنا درمیان اتراچالی‌ها

 
آقای عزیزی یکی از کشاورزان سیستانی روستای اتراچال در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: اتحاد و همدلی اهالی روستا در کار کشاورزی هم مشهود است و در فصل کشت خانم‌های روستا محصولات زراعی مانند گندم‌ها رو بوجاری و آماده کشت می‌کنند و همچنین در دیگر کار‌های کشاورزی مانند درو کردن دانه‌های روغنی سویا، چیدن میوه و کاشت سیب زمینی در کنار مردان و جوان‌ها کار می‌کنند.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت

عزیزی افزود: فصل کشت و کار خرد و کلان، زن و مرد و پیر و جوان همه با هم و برای هم تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: در این روستا طبق سنت دیرینه هر روز بر سرزمین کشاورزی دیگر اهالی روستا می‌روند و برای کارگر هزینه نمی‌کنند.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت


تزیین کوچه‌ها با تابلو‌های اتحاد


یلمه یکی از اعضای شورای اسلامی روستا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: آدرس کوچه‌های روستا‌ها با اتحاد رقم می‌خورد و مدتهاست که قومی گرایی فراموش شده است و همه به فکر عمرانی و آبادانی و پیشرفت روستا هستند.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت

یلمه افزود: مردمان با صفا و صمیمی این روستا حتی در انتخاب شورای اسلامی وحدت را نشان دادند و در بین ۱۰ قوم ترکمن و بلوچ، به عنوان یکی از اعضای شورای این روستا انتخاب شدم.
 

دیگ نذری برای میلاد حضرت محمد(ص)


یلمه یکی از اعضای شورا اسلامی روستا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: زنان روستا به مناسبت ولادت حضرت محمد (ص) دور هم جمع می‌شوند و ابتدا مسجد محل را غبارروبی و معطر می‌کنند و بعد از تولیدات همین روستا برای پخت آش نذری استفاده می‌کنند.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت

وی ادامه داد: بر اساس رسوم گذشته زن و مرد همه در کنار هم دور دیگ نذری جمع می‌شوند و اشعاری خاص که به نام محمد(ص) مزین شده را زمزمه می‌کنند و صلوات می‌فرستند و بر این باورند که سفره هایشان پربرکت خواهد شد.

اربابی رئیس شورای روستا هم در ادامه گفتگو گفت: بعد از شنیدن صدای اذان همه به سوی مسجد می‌روند و نماز وحدت می‌خوانند و بعد سرسفره همدلی می‌نشینند و در مورد مشکلات روستا مانند جاده و پل و دیگر موارد باهم گفتگو می‌کنند و مشکلات را با همدلی حل می‌کنند.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت

در روستای اتراچال پدران و مادران سالهاست که اینجا باهم هستند و زیرسایه اتحاد بزرگتر‌ها، فرزندان هم به خوشی طی می‌کنند و باهم بودن میراثی است که برای فرزندانشان می‌گذارند.
 
اتراچال، روستایی با شمیم دل انگیز وحدت

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / ا
برچسب ها: بومی محلی ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.