اورژانس اجتماعی، ناجی خانواده و جامعه

مرکز اورژانس اجتماعی بوکان از اسفندماه سال گذشته فعالیت خود را با هدف کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی و حل بحران افراد در معرض آسیب، آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۷٨ به منظور کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی و حل بحران افراد در معرض آسیب، مرکز اورژانس اجتماعی یا مرکز مداخله در بحران را تاسیس کرد.

مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان بوکان نیز از تاریخ ۱۶اسفند ۱۳۹۶ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و این مرکز شامل چهار فعالیت مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی واجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و خدمات سیار اورژانس اجتماعی می‌باشد.

جعفر حسن زاده مسئول مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان بوکان در گفتگو  با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: از اسفند ماه سال گذشته تا کنون که اورژانس اجتماعی بوکان فعالیت خود را آغاز کرده است، ۲۹۰مورد تماس مرتبط با این مرکز برقرار شده و همچنین تعداد ۱۲۵ پرونده در واحد مداخله در بحران و ۱۱٨ پرونده در واحد سیار این مرکز تشکیل شده است.

مشمولان دریافت خدمات اورژانس اجتماعی

حسن زاده افزود: زوجین متقاضی طلاق، خانواده‌های دارای اختلافات حاد، زنان و دختران در معرض آسیب یا آسیب‌دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزاردیده، کودکان آزاردیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، سالمندان و معلولان آزاردیده، افراد بی‌خانمان، بیماران روانی مزمن و سایر افراد در کلیه سنین که در شرایط بحرانی ویژه قرار دارند، مشمول دریافت خدمات اورژانس اجتماعی می‌شوند.

خدماتی که اورژانس اجتماعی ارایه می‌دهد

جعفر حسن زاده ادامه داد: اقدامات اجرایی که در اورژانس اجتماعی صورت می‌گیرد شامل پذیرش، خدمات تخصصی، ترخیص و پیگیری پس از ترخیص است و پذیرش افراد در اورژانس اجتماعی به دو شکل خودمعرف و ارجاعی انجام می‌شود که ارجاع نیز توسط خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، مراکز بهزیستی، مراکز قضایی، نیروی انتظامی و سایر نهاد‌های دولتی و غیردولتی صورت می‌گیرد.

مسئول اورژانس اجتماعی بوکان تصریح کرد: خدمات تخصصی اورژانس اجتماعی شامل خدمات مددکاری، روان‌شناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی است و این خدمات به دو صورت سرپایی و نگه‌داری ارایه می‌شود.

وی یادآور شد: ترخیص مناسب هم به شکل‌های بازگشت به خانواده که مهم‌ترین هدف این مراکز است، ارجاع به مراکز زیرمجموعه امور آسیب‌دیدگان اجتماعی مانند مراکز خانه سلامت، بازپروری زنان آسیب‌دیده اجتماعی صورت می‌گیرد و پس از ترخیص فرد از اورژانس نیز مددکار اجتماعی مرکز موظف است پیگیری‌های لازم را از راه‌های علمی و مصوب انجام دهد.

اورژانس اجتماعی ناجی افراد آسیب دیده

محمدآزاد عبداله پور متخصص روانشناسی تربیتی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که افراد جامعه به خصوص زنان و کودکان تمایل دارند مشکلاتشان در خارج از محیط‌های قضایی و انتظامی، حل و فصل گردد، و در این راستا مرکز اورژانس اجتماعی می‌تواند بهترین اقدام برای تامین این نیاز باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، اظهار داشت: از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های مداخلات اجتماعی که توسط کارشناسان در این مراکز صورت می‌گیرد این است که از "برچسب خوردن" افراد جلوگیری به عمل می‌آید و با توجه به این که جامعه هدف اورژانس اجتماعی عمدتاً کودکان و زنان هستند، این مرکز زمینه و بستر مناسب را برای ورود افراد آسیب دیده به زندگی سالم‌تر فراهم می‌کند و در چنین شرایطی معمولا پذیرش آن‌ها از سوی جامعه و خانواده آسان‌تر صورت خواهد گرفت.


اورژانس اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم

یحیی مولودی وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: امروزه یکی از مهمترین سیاست‌های قوه قضائیه و نیروی انتظامی، پیشگیری از وقوع جرم است که برنامه اورژانس اجتماعی در این راستا کمک بزرگی می‌کند و می‌تواند از تشکیل پرونده‌های قضایی جلوگیری کند یا حداقل آن را کاهش بدهد.

وی افزود: بر اساس قانون دادرسی کیفری، در مواردی که مراجع قانونی از جمله مرکز اورژانس اجتماعی، تخلفی را به مراجع قضایی گزارش دهند، دادستان می‌تواند به عنوان مدعی العموم در این پرونده‌ها ورود پیدا کند و اقدامات قضایی لازم را انجام بدهد.

با وجود این که مرکز اورژانس اجتماعی پتانسیل‌های بالایی برای حل بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، دارد، اما بسیاری از شهروندان بوکانی از وجود چنین مرکزی در این شهرستان اطلاع ندارند یا به دلیل فرهنگ‌های سنتی خانواده ها، از همکاری با این مرکز خودداری می‌کنند که حل این مشکل نیز، به اقدامات و اجرای برنامه‌های فرهنگی بسیاری نیاز دارد.

گزارش از فاتح استادعبداله پور

 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید محسن کلانتر
۲۱:۰۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
با عرض سلام و خسته نباشید
اورژانس اجتماعی متاسفانه آن طور که باید شناخته بشود نشده است و بدتر آنکه به صورت نادرست همان اندک معرفی صورت گیرد.
اورژانس اجتماعی مربوط به بیماران مزمن روانی نمی‌باشد و این قسمت در حیطه اورژانس پزشکی یا در صورت نیاز لازم به دخالت نیروی انتظامی است و...
با تشکر
سید محسن کلانتر
کارشناس اورژانس اجتماعی
تهران