اقدام به موقع شبکه دامپزشکی قاینات در کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات از اقدام به موقع شبکه دامپزشکی در کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان در روستای تیغاب این شهرستان خبر داد.

محمودی زاوه رئیس شبکه دامپزشکی قاینات در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:در پی گزارش دامداران روستای تیغاب قاینات با شبکه دامپزشکی مبنی بر تلفات ناگهانی در گله گوسفندان کارشناسان مبارزه با بیماری های دام در محل حضور یافتند.

وی افزود:در پی تماس تلفنی که با شبکه دامپزشکی در خصوص تلفات ناگهانی 10 رأس گوسفند در روستای تیغاب صورت پذیرفته بود اکیپ مبارزه با بیماری های دام شبکه در محل حضور یافتند و پس از بررسی علایم حیاتی و کالبد گشایی لاشه های تلف شده و انجام نمونه گیری جهت آزمایشات لازم نوع بیماری مشخص شد.

محمودی زاوه گفت: با توجه به تشخیص اکیپ مبارزه و نتایج کالبد گشایی علت تلفات وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان(ppr) در گله بوده است که با اقدام به موقع شبکه دامپزشکی دام های مریض درمان و واکسیناسیون در جهت مبارزه با این بیماری مهلک صورت پذیرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات افزود: این بیماری در شهرستان متأسفانه در حال شیوع است و تاکنون  چندین واحد با علائم مشابه این بیماری گزارش شده است و لازم است در سال آینده اقدامات پیشگیرانه ی جدی تری در این حوزه صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: ppr یک بیماری ویروسی مسری است که گوسفند و بز و نشخوارکنندگان کوچک وحشی به آن مبتلا می شوند و از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب، جراحات دهانی، اختلال تنفسی، سرفه، ذات الریه، التهاب روده و اسهال اس.

محمودی زاوه گفت: این بیماری موجب بروز تلفات بسیار بالا بین 10 تا 90 درصد در گله های حساس می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و مقابله با بیماری PPR شبکه دامپزشکی قاینات از ابتدای سال موفق به واکسیناسیون 32 هزار و 314 رأس گوسفند و بز شده است که در واقع می توان گفت پوشش 95 درصدی از پیش بینی میسر شده که با همت کارشناسان مبارزه این شبکه و همکاری دامداران این امر به صد درصد تحقق پیدا خواهد نمود.

انتهای پیام/غ

شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در روستای تیغاب شهرستان قاینات

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.