ایران ما قرن‌هاست که به سبب تنوع مذهبی و فرهنگی و همزیستی ادیان و اقوام مختلف در کنار هم خود می‌توانسته یکی از نمادهای مهم وحدت معرفی شود.

بهترین پادزهر برای توطئه دشمنان چیست؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حال آنکه در سال‌های اخیر قدری وجهه کشورمان از این حیث به دلیل برخی کج‌فهمی‌ها دچار خدشه شده است. هر چند که بارها مقام معظم رهبری در مواضع‌شان به نقش وحدت و همگرایی در جهان اسلام و در کشور تأکید کرده‌اند و این موضوع را به یک استراتژی دائمی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کردند اما در عمل هنوز ما دچار عقب‌ماندگی‌هایی در این زمینه هستیم. آن هم در شرایطی که تمام بسترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در جهت تحکیم وحدت قرار دارند.

تحکیم وحدت برای ایران مانند هر جامعه دیگری دارای منافع بسیار قابل توجهی است. منافعی که در سایه مسئولیت‌پذیری در قبال وحدت تأمین می‌شود. به عبارتی اگر مسئولیت خود را در قبال موضوع مهم وحدت درک نکرده و مورد توجه قرار ندهیم از منافع آن هم به شکل طبیعی بهره مناسبی نخواهیم برد. منافع تاریخی وحدت برای ایران امر بسیار روشنی است؛ آنجا که در گذرگاه حوادث تاریخی پیچیده و خشونت‌باری به طول قرن‌های بسیار زیاد هیچ عاملی نتوانست یکپارچگی این کشور و زیست اجتماعی و فرهنگی مردم، اقوام و ادیان مختلف آن در کنار یکدیگر را تهدید جدی کند. در دوره اسلامی که از 14 قرن پیش آغاز شده و در زمانی که دین مبین اسلام در کشور ما گسترانیده شد، علمای دینی ما از هر فرق، طایفه و مذهب نگاه ویژه‌ای به بحث وحدت میان امت واحده اسلامی داشته‌اند. در واقع آرامشی که امروز ایران در میان آتش اختلافات خاورمیانه دارد، موقعیتی است که در قرون قبلی نیز بارها تکرار شده بود و قطعاً بخشی از این آرامش امروز میراث همان همزیستی و وحدت دیروز در خطه ایران است.


بیشتر بخوانید:قرآن درباره تفرقه‌ افکنان چه می‌گوید؟


به لحاظ تاریخی همواره تهدیدات بیرونی مهم‌ترین عاملی بوده که وحدت را در جغرافیای ایران الزامی می‌کرده است. همین وضعیت امروز هم در منطقه خاورمیانه حاکم است و بنابراین همان الزام قرون گذشته به وحدت نیز همچنان پا برجاست. به طور مشخص تخاصم جدید علیه کشور ما دیگر مانند گذشته رنگ و بوی نظامی ندارد. بعد از دوران هشت سال جنگ تحمیلی و با پیشرفت‌های نظامی ایران بعد از آن دشمنان بخوبی متوجه شدند که ضربه زدن به کشور از این طریق کاری تقریباً نشدنی است. از همین رو به شکل واضح و روشنی تاکتیک آنها علیه ما به سمت فعال کردن گسل‌ها و اختلافات داخلی در کشور تغییر جهت داده، به شکلی که سلاح آنها در سه دهه اخیر علیه ما بر دو قسم کلی استوار بوده؛ یکی دستگاه تبلیغاتی که برای ساخت تصویری واژگونه از ایران، اسلام و ملت، به خدمت گرفته‌اند و دیگری حمایت‌های بی‌دریغ مالی، سیاسی، تبلیغاتی، حقوقی و... این کشورها از گروه‌های سیاسی که فعال کردن گسل‌های اختلاف در جامعه را مدنظر قرار داده‌اند.

در چنین عرصه‌ای است که به نظر می‌رسد شئون مختلف وحدت در جامعه ایران یک ضرورت غیرقابل انکار باشد که البته پیش‌زمینه آن هم پذیرش تکثر در میان قشرهای مختلف مردم است. در شرایط فعلی هر قدم فاصله گرفتن جامعه ایران از فرآیند وحدت، چه در حوزه‌های سیاسی، چه دینی و مذهبی، چه فرهنگی و چه شئون دیگر باید به عنوان تیری در سلاح دشمن علیه کشورمان شناخته شود. ایران همچنان این ظرفیت را دارد که مانند قرون متمادی قبلی به عنوان یک نمونه موفق و شاخص از وحدت و همزیستی اجتماعی در دنیا مطرح باشد و از همین شاخصه خود به عنوان رویین‌تن شدن در برابر تهدیدات بیرونی بهره بگیرد.

منبع:روزنامه ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.