مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لالی از افزایش 6 برابری کشت کلزا در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رقیه سلطانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لالی با بیان اینکه حدود یکهزار و 500 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان توسط 56 کلزاکار به کشت کلزا از نوع هایولا و آگامکس اختصاص یافته است، گفت: در سال های گذشته سطح زیر کشت کلزا 250 هکتار بود که در حال حاضر رشد 6 برابری نشان می دهد.

وی با بیان اینکه کشت کلزا به صورت PVS در نقاط و کانون های مختلف توسط کشاورزان پیشرو با ارقام پرتناژ مناسب و سازگار با منطقه انجام می شود اظهار داشت: این محصول کاملاٌ در شرایط دیم هم به صورت مکانیزه کشت می شود، کشت کلزا توسط عمیق کارهای دیم و ریزدانه کارها صورت می گیرد.

سلطانی تصریح کرد: کلزا گیاهی مدیریت پذیر است و در کشت دیم نیز باید ملاحظات و اصول فنی زراعت را رعایت کرد تا عملکردهای مناسبی حاصل شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لالی در ادامه افزود: تهیه مناسب زمین، تغذیه کود پایه، سرک و غیره بر اساس نتایج آزمون خاک، رعایت تاریخ کشت، کاشت توسط کارنده مناسب، رعایت تراکم در متر مربع، مبارزه با آفات، برداشت اصولی و فنی از مهم ترین مسائلی است که باید در کلزای دیم هم رعایت شود، همچنین تهیه زمین با گاو آهن چیزل و پنجه غازی و یک بار دیسک و حداقل خاک ورزی موجب ذخیره حداکثری رطوبت و نزولات آسمانی در زمین خواهد شد و استفاده از کودهای سولفاته نیز به عنوان یک عامل مهم در تولید عملکردهای بالا موثر است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت رعایت تمام مسائل فنی کشت کلزا و بارش های موثر، عملکرد مزارع دیم شهرستان با کشت آبی برابری می کند اذعان داشت: در شرایط خشکسالی مثل سال زراعی گذشته میانگین عملکرد ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار بود هر چند بخش عمده ای از مزارع متأسفانه بر اثر بارش های طوفانی بهاری دچار آسیب جدی و ریزش شدند، ولی با رعایت مسائل به زراعی و مدیریت مزارع کلزا اثرات خشکسالی به حداقل خود رسید.

رقیه سلطانی میزان برداشت محصول کلزا از سطح ۷۰۰ هکتار از مزارع شهرستان را ۶۰۰ تن عنوان و بیان کرد: سموم شته کش و علف کش های باریک برگ کش در ۲۵۰ هکتار از سطح مزارع مورد استفاده قرار گرفت.

وی عوامل موفقیت شهرستان در کشت کلزا را تقسیم و برش کار در سطح کارشناسان پهنه و حضور عوامل اجرایی شهرستان در مزارع، ارائه آموزش های لازم به کشاورزان و اجرای مزارع PVS، انتخاب کشاورزان پیشرو، تهیه و تدارک نهده های مناسب، تغذیه مناسب مزارع و برداشت به موقع، حضور به هنگام صندوق بیمه در کنار کلزاکاران خسارت دیده و پرداخت تسهیلات بانکی بیان کرد.

سلطانی با بیان اینکه کشت کلزا باعث پایداری تولید گندم، بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک ضروری است اظهار کرد: کلزا همچنین باعث رونق زنبورداری و باعث افزایش جمعیت حشرات مفید خواهد شد علاوه بر آن توجه به کیفیت و درصد بالای روغن (حدود ۴۰ درصد) می تواند متضمن خودکفایی در روغن و امنیت غذایی گردد.

انتهای پیام/گ

آغاز کشت کلزا در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.