در زمان سفر توجه به مصرف مواد خوراکی سالم و بهداشتی اهمیت فراوان دارد تا فرد دچار مشکل و بیماری، چون مسمومیت خوراکی نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، ابتلا به مسمومیت خوراکی چه خفیف و چه شدید میتواند سبب لغو سفر، جاماندن ازگردش به همراه دوستان و دیدن مناطق جدید، ضرر اقتصادی و نیازبه بستری دربیمارستان و انجام مراحل درمانی پیدا کند.

به گفته کارشناسان مراکز کنترل و پیشگیری ازبیماری‌ها (CDC)، اسهال و مسمومیت خوراکی می‌تواند بر ۳۰ الی ۷۰ درصد از افراد در زمان مسافرت اثربگذارد.


مسمومیت خوراکی در زمان مسافرت دراثر مصرف مواد خوراکی یا آب آلوده به میکروب، باکتری‌های عفونی، ویروس و انگل‌ها ایجاد می‌شود.

به گفته کارشناسان مسمومیت خوراکی مسافران در کشورهایی چون مکزیک، برخی کشور‌های آسیایی ، آمریکای مرکزی و جنوبی بیشتر از سایر مناطق دنیاست.

برخی اوقات مسافران با مصرف خوراک محلی که برای مردم آن منطقه کاملاً سالم و ایمن است دچار مسمومیت خوراکی می‌شوند، زیرا در آن خوراک باکتری‌هایی وجود دارد که فرد نسبت به آن‌ها ایمنی کافی ندارد.

قرار دادن مواد پروتئینی، چون گوشت، ماهی خام، تخم مرغ، شیر، مواد لبنی و مواردی ازاین دست دربرابر نور آفتاب بدون قراردادن در مکان‌های خشک و خنک دریخچال و نیز آماده سازی آن‌ها با دست‌های آلوده برای تهیه خوراک میتواند زمینه ساز مسمومیت خوراکی درافراد شود.

برای جلوگیری از بروز مسمومیت خوراکی کارشناسان بهداشتی توصیه‌های زیر را به افراد دارند.

درصورت بروز علامت‌های مسمومیت خوراکی، چون استفراغ، دل پیچه، اسهال، سرگیجه، افت فشارخون، تاری دید و مواردی ازاین دست حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

به همین دلیل همیشه دفترچه بیمه و نیز تاریخچه بیماری‌های و دارو‌های مصرفی را به همراه داشته باشید تا درصورت نیاز پزشکان بتوانند به سرعت مشکل شما را شناسایی و نوع درمان مورد نیاز را معرفی کنند.

درطول سفر به میزان کافی آب بهداشتی بنوشید

در زمان سفر به میزان کافی آب بهداشتی بنوشید، ابتلا به مسمومیت خوراکی وبروز اسهال و استفراغ میتواند سبب از دست دادن آب بدن و کم آبی شود که برای سلامت بسیار خطرناک است.

سرم قندی نمکی نوشیدنی برای فرد مسموم تهیه کنید

اگر دچار دل پیچه، استفراغ و مسمومیت خوراکی خفیف شده اید، الکترولیت بدنتان به هم خورده است. به همین دلیل باید به میزان کافی مایعات بنوشید تا الکترولیت بدنتان تنظیم شود. یکی از نوشیدنی‌های مفید، آب نارگیل طبیعی است که غنی از الکترولیت و مفید برای سلامت بیماران است. اگر آب نارگیل دراختیار ندارید میتوانید برای درمان و کاهش علامت‌های مسمومیت خوراکی سرم قندی نمکی تهیه کنید.



به این منظور یک لیتر آب آَشامیدنی سالم را جوشانده و شش قاشق چای خوری شکر و نیم قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید وبه خوبی هم بزنید. پس از سرد شدن به آرامی این محلول را بنوشید.

خوراکی‌های جامد را به رژیم خوراکی خود بیفزایید

مسمومیت خوراکی سبب ناتوانی بدن درهضم مواد خوراکی و بروز ضعف و از دست دادن وزن درافراد میشود به همین دلیل زمانی که علامت‌های مسمومیت کاهش یافت مواد خوراکی کم چربی و با فیبر کم را به رژیم خوراکی خود بیفزایید. ازجمله خوراکی‌های مفید برنج، نان تست، موز و سیب زمینی پخته را میتوان نام برد.


درصورتی که پس از مصرف مواد خوراکی جامد دوباره دچار دل پیچه و احساس درد درمعده شدید به خوراکی‌های مایع، چون سوپ باز گردید و برای تنظیم الکترولیت بدن به آن نمک بیفزایید.

ازمصرف این نوع خوراکی‌ها درزمان مسمومیت خوراکی خودداری کنید

درزمان بروز مسمومیت خوراکی و در دوران نقاهت آن، معده قابلیت عملکرد صد درصد خود را ندارد و هضم برخی مواد خوراکی برای آن سخت است. دراین بازه زمانی از مصرف مواد خوراکی، چون محصول‌های لبنی، خوراک‌های چرب وسرخ شده، خوراک‌های دارای میزان فیبربالا، چون سبوس، آجیل، دانه حبوبات، سبزیجات خام، خوراک‌های تند و پرادویه و قهوه خودداری کنید.


در زمان بروز اولین نشانه‌های مسمومیت به پزشک مراجعه کنید تا میزان مصرف دارو و طول دوره درمان کاهش یابد. اگر دراستفراغ یا مدفوع خود رگه‌هایی از خون مشاهده میکنید وبرای مدت زمان بیش از دو روز دچار اسهال و استفراغ شده اید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
برای جلوگیری وکاهش خطر بروز مسمومیت خوراکی پزشکان توصیه میکنند افراد درزمان سفر از مصرف خوراک دررستوران‌های بین راهی خودداری کنند، مصرف خوراک خانگی و تهیه شده به وسیله خود اعضای خانواده بسیار ایمنتر از مصرف خوراک دررستوران‌های بیرون است، قبل و پس از مصرف خوراک دست‌های خود را با آب و صابون یا شوینده‌های ضد باکتری ضدعفونی و پاکیزه کنید.

میوه و سبزیجات خام را پیش از مصرف شسته و ضدعفونی کنید. در چمدان خود همیشه بطری آب آشامیدنی سالم همراه داشته باشید.
خوراک را پیش از مصرف حتماً دردرجه حرارت بالا و استاندارد گرم کنید و پس از صرف خوراک آن را دریخچال یا یخچال مسافرتی درون ماشین قراردهید.

از مصرف خوراک‌های محلی که از ترکیب مواد تشکیل دهنده آن آگاهی ندارید خودداری کنید، زیرا افزون بر خطر مسمومیت احتمال بروز حساسیت خوراکی نیز وجود دارد.

کودکان، زنان باردار، افراد سالمند، بیماران و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بدن بیش از دیگران درمعرض خطر بروز مسمومیت خوراکی قرار دارند.

همزمان با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن انسان به تدریج ضعیف میشود و قابلیت مقاومت و شکست میکروارگانیسم‌های عفونی را ندارد.


زنان باردار نیز به دلیل دگرگونی‌های متابولیسمی و گردش خون امکان دارد دچار مسمومیت خوراکی شوند. افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، چون دیابت، بیماری‌های کبدی، HIV و شیمی درمانی با درصد بالایی دچار مسمومیت خوراکی میشوند.

ازجمله باکتری‌های خطرناک که سبب مسمومیت خوراکی میشوند می‌توان لیستریا و ای کولای را نام برد.

منبع: mayoclinic
Travelandleisure

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار