معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: شهید آوینی وقتی درباره هنر تفکر میکرد و مینوشت، دقت داشت تا تمایز و تفاوت بین هنر غربی و هنر دینی را بفهمد،  برخی از هنرمندان ما به این تفاوت توجه نمیکنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،  رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی ومدرس دانشگاه،  گفت: شهید آوینی وقتی درباره هنر تفکر میکرد و مینوشت، دقت داشت تا تمایز و تفاوت بین هنر غربی و هنر دینی را بفهمد،  برخی از هنرمندان ما به این تفاوت توجه نمیکنند، ولی آقای کرم این مسئله را محور فعالیت خود قرار داد.

کریمی افزود: نویسنده کتاب «در اندرون غوغا» نمونه‌ای از تلاش برای ارائه سبک جدیدی در نمایش است،  این جدید بودن فقط در محتوا نیست بلکه در فرم هم اتفاق افتاد است.

وی  گفت: فکر می کنم این نمایشنامه ها قابلیت تفسیر دارند و میشود چند دقیقه در مورد آنها اندیشه کرد،  به عنوان مثال: «نمایشنامه ادیپ شهریار تلاش می کند پایان یک اسطوره مشهور یونانی که روانشناسان و فیلسوفان غربی در تحلیل شخصیت انسان از آن بهره برده اند را تغییر بدهد و بگوید انسان فقط همان نیست که در منظر فلسفه غرب دیده می شود.» مثال دیگر، در نمایشنامه «قفل، رمز، راه اندازی» اصطلاحات سیاسی فکری مثل ایده آلیست، رئالیته وسکولاریسم برای نقد برخی جریان های داخل کشور استفاده می شود. این استفاده در عین حال که سطح نمایشنامه را بالا می برد و البته سنگین می کند اما در قالب شناخت شخصیت ها و در بین دیالوگها بیان شده است.

اکبر ویسمرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه و ویراستار علمی ادبی کتاب؛  در خصوص کتاب  اندرون غوغا گفت: این اثر در سه جلد منتشر شده است و در دفتر نخست، ۳ عنوان نمایشنامه در قالب سبک مینیاتور و ۵ عنوان نمایشنامه در قالب سبک مکتب عاشورایی  و یک عنوان در قالب نمایش خیابانی ارائه میگردد و در دفتر دوم ۱۰ عنوان نمایشنامه در قالب کلاسیک جمع آوری شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه نمایشنامه های این اثر حاصل فعالیتهای ۳۰ ساله آقای کرم است، گفت: برخی از نمایشنامه ها توسط هنرمندان واحد نمایشی شهید آوینی بر روی صحنه اجرا شده است.
 هنرمندان به تفاوت بین هنر غربی و هنر دینی توجه کنند
ویسمرادی ضمن تحلیل برخی دیالوگهای نمایشنامه ها در ادامه گفت: دو سبک مینیاتور و سبک مکتب عاشورایی توسط آقای کرم به عنوان سبک جدید تئاتر به جامعه هنری معرفی شده است.
 
سعید ذبیحی، نویسنده، کارگردان و پیشکسوت تئاتر خیابانی؛  در خصوص سوابق هنری نویسنده از قبل از انقلاب نکاتی را بیان نموده و گفت: آثار نمایشنامه ای آقای کرم بیش از موارد مذکور در کتاب «در اندرون غوغا»  است و برخی نمایشنامه ها نزد من موجود است که باید به عنوان جلد بعدی به چاپ برسند.
 
امیر کرم، نویسنده کتاب، گفت: باید در این جلسه از شهیدان مبارز کرمانشاه مانند شهید سید محمد سعید جعفری یاد کرد که در شرایط سخت و علی رغم هجمه های مخالفان به مبارزه خود ادامه دادند.
 
امیر کرم در ادامه گفت: یکی از کمبودهای من این بود که به طور شایسته از محضر این بزرگان بهره نبردم.

 

آئین رونمایی از کتاب «در اندرون غوغا» اثر: امیر کرم؛ به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان با همکاری ستاد مردمی در امتداد روح الله، با حضور سید حجت‌اله موسوی اجاق، عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه؛  امیر کرم، نویسنده کتاب، مسئولین و فرماندهان بسیج هنرمندان و جمعی از اساتید دانشگاه، فعالان فرهنگی و هنری،  در سالن اجتماعات کتابخانه امیرکبیر برگزار شد.

 

انتهای پیام/ز

آئین رونمایی از کتاب  در اندرون غوغا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.