مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه،گفت: کتاب «تصویری در دورست» کتاب ویژه و مظلومی است، چرا که در ابتدا مورد حمایت قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  معصومه حسنی خونسار ، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه،گفت: کتاب «تصویری در دورست» کتاب ویژه و مظلومی است، چرا که در ابتدا مورد حمایت قرار نگرفتد  البته مظلومیت یک اثر مانع از این نیست که مورد نقد قرار نگیرد. یک نویسنده وقتی ظرفیت انتقادپذیری را در خودش افزایش میدهد به رشد خود و اصحاب قلم کمک می‌کند و بصیرت کتابخوانان را افزایش می‌دهد.

حسنی خونسار  گفت: این کتاب بعد از کتاب فرنگیس از شیرزنی دیگر سخن می‌گوید، گیلانغرب نزدیک نوار مرزی، موقعیت ویژه و حساسی داشته و مردان و زنان سلحشور گیلانغرب به همراه تعدادی از نیروهای رزمنده با استفاده از کمترین ابزار جنگی دشمن را به عقب راند که به پاس این از خودگذشتگی و مقاومت عنوان دومین شهر مقاوم کشور را از لسان مقام معظم رهبری کسب کردند.

افشین آزادی، رئیس حوزه هنری کرمانشاه؛ به اهمیت موضوع این کتاب اشاره کرد و گفت: ما نباید بگذاریم با وجود الگوهای بومی هویت نسل جوان ما توسط الگوهای غربی شکل بگیرد.

وی ضمن یادی از مرحوم ژیلا اتابکی که کار خلق این اثر را شروع کرد، ادامه داد: اسناد داستان زندگی خواهر بسیطی موجود است و ما نمی توانیم وجود این زن رزمنده را در تاریخ خود انکار کنیم.

آزادی همچنین گفت: بازتاب عمومی کتاب خوب بوده است ولی برخی کارشناسان نقدهایی وارد کرده اند که لازم است در چاپ سوم کتاب مدنظر قرار گیرد. رئیس حوزه هنری در پایان گفت: این کتاب روایتی سنگین دارد و پر از غم است اما ما باید آن را بخوانیم و یادمان باشد که اصطلاح جانباز اعصاب و روان در زمان وفات خواهر بسیطی وجود نداشت وگرنه او مظلوم واقع نمی شد.

 مجتبی مهدیخانی، از نویسندگان و رزمندگان دفاع مقدس، به عنوان منتقد کتاب گفت: نویسنده فقط 2بار به کرمانشاه سفر کرده است و 15 ساعت مصاحبه کرده است و این ضعف آشکاری در خلق اثر است.

مهدیخانی ضمن برشمردن نکات متعددی در خصوص گزارش اشتباه از منطقه گیلانغرب، خواهر بسیطی تنها زن باقی مانده در شهر نبود و مردم شهر را هیچ وقت خالی نکردند. این نویسنده دفاع مقدس در ادامه افزود: به نظر من پایان زندگی نصرت خدایاری ابهامی ندارد بلکه مصائبی مانند شهادت برادر، وفات مادر، تنهایی، ناملایمات محل کار کاملا دشواری های پایان عمر را واضح و شفاف توضیح می دهد.


محمد امین بهرامی، مسئول کتابخانه حاج آخوند، به عنوان دیگر منتقد کتاب ضمن اشاره به جزئیات متعدد در صفحات مختلف کتاب گفت: از دل این کتاب قهرمان بیرون نیامده است و در پایان کتاب شخصیت قهرمان ناگهان شکسته شده است. بهرامی همچنین گفت: کتاب می توانست خلاصه تر از این باشد و مطالب حاشیه ای و گزارشی در کتاب وجود دارد.

جواد حسینی نصر نویسنده کتاب، ضمن تشکر از منتقدین کتاب گفت: کتاب «تصویری در دوردست» محترم ترین و محبوب ترین اثر من است و من هم مانند خوانندگان سالهاست درگیر غم این کتاب هستم ولی باید بگویم: در ابتدا اصلا با خلق این اثر همکاری نشد و اگر مانند امروز با راویان دفاع مقدس مواجه می شدم ابهامات کمتر می شد.

جواد حسینی نصر گفت برای من پایان عمر خواهر بسیطی مبهم است چون در سالهای پایانی کسی در کنار او نبود و گزارش دقیقی در این خصوص وجود ندارد. وی همچنین ادامه داد: برخی اختلافات نظرات در نوع نگاه وجود دارد و برخی هم به علت اختلاف راویان است وبرخی مشکلات هم به ناشر و ویراستار برمی گردد. حسینی نصر گفت: به شدت از اغراق گویی پرهیز کرده ام و مراقب بودم بیش از حد زیاده روی نکنم.

انتهای  پیام/ز

 

 نقد و بررسی کتاب «تصویری در دورست»

برچسب ها: کتاب ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.