حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود، در این بسته خبری به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

بسته‌های خدمات در حوزه بهداشت باید بازنگری شوند/ مبتلایان به ایدز ۱۶ هزار دلار به حوزه سلامت تحمیل می‌کنند

رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: امروزه 17 هزار و 600 خانه بهداشت در سراسر کشور داریم و برای اولین بار است که تحت عنوان اطلاعات فیزیکی حوزه بهداشت در سامانه‌ای  جمع‌آوری شده است.

رییسی با اشاره به اینکه ما در خصوص بیماری مالاریا‌ به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم، افزود: در سال 2000 تعداد 120 هزار بیمار مبتلا به مالاریا در کشور داشتیم که این آمار در سال 96 به 57 مورد رسیده است که بیشترین آمار ورود این بیماری مربوط به مرزهای شرقی از سوی کشورهای افغانستان و پاکستان بوده است و ما در حال ایجاد زمینه‌های لازم برای ریشه‌کنی بیماری مالاریا نیز هستیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: میانگین بروز بیماری سل 144 نفر به ازای هر 100 هزار جمعیت است که این آمار در خصوص کشور ترکیه که رقیب ما در منطقه محسوب می‌شود 69 مورد به ازای هر 100 هزار نفر است.

رییسی با اشاره به اینکه در ایران به ازای هر 100 هزار نفر تنها 14 نفر مبتلا به بیماری سل هستند، افزود: وزارت بهداشت اقدامات خوبی در زمینه شناسایی، درمان بیماران مبتلا به HIV انجام داده است و امروزه بیش از یک میلیون و 500 هزار مادر باردار جزو گروه هدف بزرگ ما در حوزه‌های مختلف بهداشت هستند.

وی ادامه داد: هر بیمار HIV سالانه 14 تا 16 هزار دلار هزینه به حوزه سلامت تحمیل می‌کند به همین دلیل وزارت بهداشت در زمینه شناسایی بیماران HIV برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است.معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حوزه دندانپزشکی‌ اقداماتی نظیر واگذاری 3 هزار و 200 مرکز دندانپزشکی‌ در شیفت غیرفعال‌ با هدف ارائه خدمات بیشتر به مردم انجام شده است و تعرفه این مراکز دندانپزشکی‌ از بخش‌های خصوصی پایین‌تر است.

کاهش ابتلا به مالاریا از ۱۲۰ هزار به ۵۷ نفر در کشور / ریشه کنی فلج اطفال یک موضوع جهانی است

علیرضا رييسی  معاون بهداشت وزارت بهداشت در دیدار با معاون مدیرکل منطقه ای یونیسف و رئیس دفتر یونیسف در ایران، اعلام کرد: موارد مالاریا در کشور از 120 هزار مورد در سال 2000 به 57 مورد در سال 2017 رسيده است.

وی افزود: در بین سازمان‌های مهم بین المللی، یونیسف به دور از حواشی سیاسی تنها با نگاه برابری انسان ها و توجه به حقوق اولیه آنها تاکنون همکاری های بسیاری خوبی با ایران داشته است که این همکاری نمونه بارزی از انجام مسئولیت های انسان دوستانه و بر اساس حقوق بشر فارغ از مسائل و حواشی سیاسی بوده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ایران در بسیاری از شاخص ها زودتر از موعد مقرر به اهداف پیش بینی شده سازمان بهداشت جهانی رسیده است، هر چند هنوز راضی به این وضعیت نیستیم و برنامه های متعددی برای پیشرفت بیشتر در حال انجام است.

مجوز تکمیل ظرفیت برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۹۷ وزارت بهداشت صادر شد+ زمان ثبت نام

آبتین حیدرزاده رئیس سنجش آموزش پزشکی از تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۹۷ وزارت بهداشت در هفته اول آذر خبر داد و گفت: بر اساس نظر شورای آموزش عالی کشور ثبت‌نام تکمیل ظرفیت آزمون‌ها در سال ۹۷ منوط به تصمیم‌گیری شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت شد.

حیدرزاده با بیان اینکه شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت مجوز تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۹۷ وزارت بهداشت را نیز صادر کرده است، بیان کرد: بر اساس نظر شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۹۷ وزارت بهداشت در رشته‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی نیاز به فارغ التحصیل آن داشته باشند، به صورت خاص و متعهد به خدمت انجام خواهد شد.

رئیس سنجش آموزش پزشکی با بیان اینکه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۹۷ وزارت بهداشت در هفته اول آذر انجام می‌شود، گفت: به احتمال زیاد ثبت‌نام تکمیل ظرفیت این ۲ آزمون یا به طور همزمان با تکمیل ظرفیت آزمون  دستیار فوق تخصصی و تخصصی از ۳ تا ۵ آذر یا از ۵ تا ۸  آذر ماه در سایت سنجش پزشکی انجام خواهد شد.

فشارخون؛ مهمترین عامل مرگ و ناتوانی در ایران/ ۳۴۰ نوع داروی ژنریک در ایران تولید می‌شود

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،شاخص ایران در رتبه بندی های جهانی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: تولیدات پزشکی۳۰ درصد از تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص داده است و در این زمینه ۳۴۰ نوع دارو به صورت ژنریک در ایران تولید شده است.

ملک زاده، از راه اندازی ۷۴ مرکز رشد در دانشگاه های پزشکی کشور خبر داد و افزود: در شش ماه اول سال ۲۰۱۸ ایران در لیست ۱۵ کشور برتر جهان از نظر تولید علم قرار گرفت و در این خصوص ایران از رتبه ۱۰۶ در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ ارتقا پیدا کرده است.

وی سکته قلبی، حوادث جاده‌ای و استروک را از عوامل مرگ زودرس (زیر ۷۵ سال) در ایران دانست و افزود: اما مهمترین عامل مرگ و ناتوانی در ایران، فشار خون است.

ملک زاده، رشد شاخص های سلامت در ایران را، منوط به کنترل فشار خون دانست و تصریح کرد: ۳۸۰ هزار مرگ در سال ۲۰۱۷ در ایران اتفاق افتاده است که از این تعداد، حدود ۲۲ درصد معادل ۸۵ هزار نفر مربوط به افراد زیر ۵۰ سال بود. همچنین، در این راستا ۱۷۷ هزار نفر معادل ۴۷ درصد زیر ۷۰ سال بودند. در این خصوص، فشار خون، مهمترین عامل مرگ و میر در فوت شدگان بود.

وی در پایان، از ساخت اولین مرکز جامع ژن درمانی ایران در تهران خبر داد و افزود: این مرکز توسط خیّرین سلامت در تهران ساخته خواهد شد.

کنترل تردد اتباع کشورهای همجوار برای پیشگیری از شیوع سرخک/ روزآمد سازی زنجیره سرمای واکسن

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشتدرباره اقداماتی که وزارت بهداشت در راستای اجرای برنامه کشوری حذف سرخک انجام می دهد، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در راستای برنامه کشوری حذف سرخک در حال پیگیری است، کنترل تردد اتباع کشورهای همجوار با شیوع بالای بیماری است. به دلیل اینکه کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق توانایی پوشش کافی واکسیناسیون کودکان را نداشته اند، طبیعتا این بیماری شیوع بالایی در این کشورها دارد و با سفرهای بین المللی قانونی و غیرقانونی، همواره احتمال ورود بیماری به کشور وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: علاوه بر این شناسایی موارد تب و بثورات جلدی به عنوان ملاک شناسایی موارد مشکوک سرخک قرار داشته و نظام مراقبت این بیماری بالاتر از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در کشور برقرار است تا در اسرع وقت هر مورد مشکوک شناسایی و اقدامات لازم برای تایید و یا رد بیماری و اقدامات پیشگیرانه از انتشار بیماری در سطح کشور انجام می شود. بر همین اساس سالیانه بین 6 تا 7 هزار مورد مشکوک به بیماری شناسایی و مورد بررسی کامل قرار می گیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان با بیان این که اجرای دقیق و موفق برنامه های واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه (33 میلیون نفر در کل کشور در سال 1382 و نزدیک به 2 میلیون نفر در جنوب شرق کشور در سال 1394) جز با تعهد و حمایت بالاترین سطح وزارت بهداشت از این برنامه مهم، میسر نمی شد، افزود: در حال حاضر، تدوین سند کشوری تاییدیه حذف سرخک و سرخجه در دست اقدام است و امیدواریم که جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای پیشرو منطقه در کسب این موفقیت باشد.
 
 
نجمی رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل سرما موضوع وارونگی هوا شدت می‌گیرد که بر اثر آن میزان آلاینده‌ها در کلانشهرهای کشور افزایش می‌یابد و آلودگی هوا تشدید پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی هوا و ارتباط و تعامل بیشتر با سازمان‌های ذیربط مثل محیط زیست اقدامات مؤثری را انجام داده و در این رابطه اداره مستقلی در این وزارتخانه راه‌اندازی شده است.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت تأکید  کرد: وزارت بهداشت برای کاهش آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن  برنامه پنج ساله‌ای را با سازمان‌های دیگر تدوین کرده است؛ خروج کارخانه‌ها از کلانشهرها به مناطق اطراف، خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی آن‌ها با خودروهای مناسب و استانداردسازی بنزین که طی چند سال اخیر به پیشرفت‌های خوبی رسیده است از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل آلودگی هوا و کاهش بیماری‌های ناشی از آن است.

نجمی اظهار کرد: استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی و گسترش حمل و نقل عمومی از جمله برنامه‌های در دست اجرای وزارت بهداشت است و این وزارتخانه به طور جدی  برنامه‌ کاهش آلودگی هوا را رصد می‌کند.

وی بیان کرد: همه افراد جامعه در معرض خطر آلودگی هوا هستند زیرا در هوای آلوده میزان رادیکال‌های آزاد بدن افزایش پیدا می‌کند و این رادیکال‌ها به سلول‌های بدن آسیب جدی وارد می‌کنند بنابراین همه گروه‌های سنی از جمله کودکان سالمندان و حتی زنان باردار در معرض خطر جدی قرار دارند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم و به خصوص گروه‌های هنگام رسیدن به خانه در روزهای آلوده  باید لباس‌های خود را تعویض کنند و برای برطرف شدن  هر نوع آلودگی استحمام کنند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: در شرایط آلودگی هوا همه افراد به ویژه گروه‌های خطر سعی کنند از شیر و مواد لبنی کم چرب استفاده کنند و مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر از روزهای قبل در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی گفت: در هوای آلوده مردم باید از سبزیجات تازه استفاده کنند تا آنتی اکسیدان‌های این مواد غذایی باعث تخریب رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده و مانع از آسیب‌رسانی این رادیکال‌ها شود.

نجمی یادآوری کرد: مصرف فرآورده‌های پروتئینی مانند مرغ و ماهی در شرایط آلودگی هوا در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مؤثر است زیرا این مواد غذایی حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و روی هستند.

روند مرگ و میر کودکان ایرانی/ عوامل خطری که علل مرگ و ناتوانی در ایران را شکل می‌دهند

رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به این که در مطالعه جهانی بارِ بیماری‌ها در 2017، برای نخستین بار، نرخ جمعیت در 195 کشور مورد بررسی اعلام شده است، اظهار کرد: ایران با جمعیت 82.2 میلیون نفر، دارای سرانه درآمد ناخالص ملی 17.5 هزار دلار، نرخ باروری 1.7 و متوسط سال‌های تحصیل 7.8 سال است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سن امید به زندگی در کشور در سال 96 را برای زنان 79.4 و برای مردان 75.5 سال اعلام کرد و گفت: این درحالی است که سن امید به زندگی مورد انتظار و پیش‌بینی شده برای زنان کشور درسال گذشته 77 و مردان 70 سال بود که این نشان از پیشرفت سریعتر ایران در دستیابی به شاخص جهانی افزایش سن امید به زندگی به‌ویژه در بین زنان دارد.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به روند مرگ و میر کودکان ایرانی (یک مرگ به ازای 1000 تولد)، شمار مرگ کودکان زیر 5 سال کشور را در حال حاضر، 14 مورد در هر یک‌هزار تولد اعلام کرد و گفت: 27 سال پیش، شاهد مرگ بیش از 64 کودک زیر 5 سال به ازای یک‌هزار تولد بودیم.

ملک زاده افزود: روند مرگ کودکان زیر یک سال ایرانی نیز نشان می‌دهد درحالی که در سال 69 ، مرگ 50 کودک زیر یک سال به ازای 1000 تولد گزارش شده، در سال 2017 این رقم به 12 مرگ رسیده است.

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، شمار مرگ و میر هر دو جنس در جهان طی سال 2017 را 56 میلیون (30.5 میلیون مرد و 25.5 میلیون زن) عنوان کرد و با اشاره به سهم 2.9 میلیون نفری خاورمیانه از این تعداد مرگ در سال 2017 ( 1.7 میلیون مرد و 1.2 میلیون زن) ، افزود: در سال گذشته 380 هزار مرگ برای ایران شامل 220 هزار مرد و 160 هزار زن ثبت شده است.

ملک زاده با تاکید بر افزایش طبیعی شمار سالانه مرگ‌ها در کشور، درباره روند مرگ و میر استاندارد شده سنی در ایران طی سالهای 69 تا 94 گفت: آنچه در بررسی روند مرگ‌های یک کشور مهم تلقی می شود «شاخص مرگ و میر استاندارد شده سنی» (یک مرگ به ازای هر 100 هزار نفر) است که بررسی سالهای یاد شده نشان می‌دهد میزان مرگ و میر استاندارد شده سنی در ایران بسیار کاهش یافته و این کاهش در کل جهان و خاورمیانه نیز رخ داده است.

وی با اشاره به فهرست علل مهم مرگ و میر در ایران طی 10 سال گذشته و روند تغییرات (افزایش یا کاهش) هر یک از این علل، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی با 27 درصد افزایش، سکته مغزی با 19 درصد افزایش، آلزایمر با 103 درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با 31 درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا با 55 درصد افزایش ، دیابت با 76 درصد افزایش، بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی با 40 درصد افزایش، بیماری‌های مزمن کلیوی با 56 درصد افزایش، اختلالات نوزادی با 60 درصد کاهش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با 0.6 درصد افزایش، نواقص مادرزادی با 54 درصد کاهش مهمترین علل مرگ در ایران را تشکیل می دهند.

شرط تحویل متادون به مراکز ترک اعتیاد/ سالانه ۱۲ میلیون بطری شربت متادون در کشور مصرف می‌شود

لی بیرامی کارشناس اداره داروهای مخدر و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مواد اولیه حدواسط تولید متادون وارداتی است، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده خوشبختانه مشکلی در مورد تامین ماده اولیه این دارو وجود ندارد، اما قیمت آن نسبت به سال گذشته 1۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مصرف متادون کشور مانند سال گذشته بوده و تغییر خاصی نکرده است، عنوان کرد: میزان مصرف متادون ماهانه کشور 1800 کیلوگرم ماده اولیه پودر متادون است که ۶۰ درصد آن شربت و ۴۰ درصد آن به صورت قرص تهیه می شود؛ سالانه حدود 12 میلیون بطری متادون در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع می شود.

این کارشناس اداره داروهای مخدر و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متادون تولید کشور در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته و سپس بین مراکز ترک اعتیاد توزیع می شود، گفت: بیش از 7 هزار و 300 مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که متادون مصرفی خود را از دانشگاه های علوم پزشکی دریافت می کنند.

بیرامی با اشاره به ابلاغیه سازمان غذا و دارو مبنی بر لزوم ارائه پوکه خالی شربت متادون از طرف مراکز ترک اعتیاد به دانشگاه ها، توضیح داد: مراکز ترک اعتیاد موظف هستند پوکه مصرفی دوره قبل خود را به دانشگاه تحویل داده و شربت دوره جدید را دریافت کنند، در غیر این صورت به عنوان تخلف تلقی می شود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.