پدیده تاسف بار ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال در کشور، یکی از معضلاتی است که باید برای توقف آن از همه راهکارهای قانونی استفاده کرد.

گزارش/ اسارت فرشتگان و کوچک در چنگال کابوس ازدواج/ کودکان متاهل و فریاد بی صدابه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دخترک هنوز بهترین سرگمی و تنها دوستش، عروسک مندرس و کهنه‌ای بود که سال ها پیش هدیه گرفته بود. هنوز وقتی با هیجان موضوعی را تعریف می کرد لکنت زبان می گرفت و نفس نفس می زد و هنوز با ساده ترین چیزها از شدت خنده ریسه می رفت. هنوز بزرگترین دلخوشی اش تاب سواری و بزرگترین آرزویش خاله بازی با دوستانش بود.

محدثه کوچک 8 سال بیشتر نداشت که یک شبه و به حکم رسم و رسومات از دنیای ساده کودکانه به دنیایی پرتاب شد که نه دغدغه او بود و نه آرزویش!!

باورش سخت بود دخترک کوچکی که هنوز وقتی گریه اش می گرفت اشکهایش را با سر آستین هایش پاک می کرد، حالا مجبور باشد بار یک زندگی و تعهدات زناشویی را به دوش بکشد. این برای دختر بیچاره بیشتر شبیه یک کابوس بود تا زندگی زناشویی؛ ولی چاره ای نداشت چون رسم بود و همه زنان روستا تا آن زمان به همین شیوه وارد خانه بخت شدند. این مورد تنها یکی از موارد پدیده «کودک همسری» است.

«کودک همسری» چیست؟

«کودک همسری» یا ازدواج کودکان بویژه در دختران یکی از معضلات اجتماعی و ناهنجار روزگار ماست که به نوعی تضییع حقوق کودکان محسوب می شود. بر اساس آمار منتشره به نقل از سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در شش ماه نخست امسال ۲۹ مورد ازدواج کمتر از ۱۰ سال در کشور به ثبت رسیده است. در همین مدت همچنین 117 مورد ازدواج ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۴۵ مورد ازدواج ۱۵ تا ۱۹ سال در کشور به ثبت رسیده‌است.

وجود چنین آماری از پراکندگی این پدیده تاسف بار در استان های کشور حکایت دارد. پدیده ای که علاوه بر جریحه دار کردن عواطف عمومی، ظلم به دخترانی است که باید به جای کودکی و مشغولیت های ذهنی کودکانه بار زندگی مشترکی را به دوش بکشند، در حالی که کوچکترین اطلاعی از ابتدایی ترین موضوعات آن ندارند و بطور حتم با چنین وضعیتی در سال های نخستین ازدواج به خیل مادرانی اضافه می شوند که همچنان نیازمند آغوش مادر هستند.

با وجود روند کلی و کاهنده این نوع ازدواج‌ها در کشور، تعداد آنها به نسبت رشد فرهنگ عمومی بخصوص در شهرها همچنان بالاست. از آنجا که این نوع ازدواج ها درشرایط فعلی جامعه ایران عوارض بیشتری نسبت به گذشته دارد، لذا رواج این پدیده در برخی مناطق غیر قابل قبول تلقی می شود.

ازدواج مردان میانسال با دختر بچه های زیر ۱۵ سال

ازدواج دختران کم سن و سال دارای بعد دیگری نیز هست که در این میان کمتر به آن اشاره شده است.

فرهنگ ازدواج در ایران به‌گونه‌ای است که به‌طور معمول پسران حدود ۵‌سال بزرگتر از دختران هستند. پس اگر همین قاعده را برای دختران زیر ١۵‌سال درنظر بگیریم، باید همسران آنان درمیان پسران ١۵ تا ٢٠ساله باشند، ولی آمار ثبت احوال نشان می‌دهد که در دهه 80، فقط حدود 20 درصد این دختران به عقد جوانان ١۵ تا ٢٠ ساله درآمده‌اند و بیش از 80 درصد این کودکان به عقد مردان بالای 40 سال درآمده اند.

در حال حاضر موضوعی که واکنش های فعالان حوزه های اجتماعی را برانگیخته، افزایش آمار ازدواج مردانی با سنین بالا با دختر بچه های زیر 15 سال است و این همان نکته‌ای است که مفهوم و معنای ازدواج را دگرگون کرده و آن را به نوعی معامله تبدیل کرده است که پدر یا مادر دختر اقدام به این معامله در ازای دریافت پول می‌کند.

بروز گسترش ازدواج دختران در سنین پایین نه تنها با وضعیت اجتماعی و ساختار جدید خانواده به عنوان هسته‌ اصلی جامعه در تضاد است، بلکه با سایر مقررات حقوقی نیز تضاد دارد. هرچند بر اساس نص صریح قانون ازدواج پسران کمتر از 15 سال و دختران کمتر از 13 سال منع شده است، اما همین قانون نیز با واقعیت جامعه و عرف امروز سازگاری ندارد.

امروزه به غیر از رسم قومی و قبیله ای، آسیب‌های اجتماعی خانواده از جمله فقر، محرومیت از تحصیل، اعتیاد و مهاجرت در راستای کاهش بار اقتصادی و تامین هزینه‌های ناشی از اعتیاد خانواده از عوامل ازدواج زودرس کودکان در ایران محسوب می‌شود.

علاوه بر عرف و الزامات اجتماعی باید گفت که عوارض و ناهنجاری‌های ناشی از اینگونه ازدواج‌ها نیز، فراوان است و عدم رضامندی زوجه از نداشتن درک صحیح از روش های همسر و فرزندداری می تواند آسیب های فراوانی را به بنیان خانواده و جامعه وارد کند.

پیامدهای اجتماعی، جسمی و روانی  «کودک همسری»

در واقع پیامدهای ازدواج کودکان باید در سه جنبه اجتماعی، جسمی و روانی بررسی شود. پیامدهای اجتماعی ازدواج کودک از جمله ثبت نشدن ازدواج‌ها و نداشتن اوراق هویتی، ظهور پدیده «کودک بیوه»، خشونت خانگی و همسرآزاری، رشد بی رویه جمعیت پنهان در مناطق حاشیه، تن فروشی، فرار از خانه، کارتن خوابی، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، خودسوزی و خودکشی، محدودیت حمایت اجتماعی و قانونی با تولید چرخه اعتیاد، نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار، نداشتن مهارت فرزندپروری، بازتولید چرخه فقر، چرخه کار کودک و چرخه ازدواج کودک است.

در خصوص پیامدهای جسمی ازدواج کودکان نیز می توان به افزایش سقط، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم وزن در سنین نوجوانی، فشار زیاد برای بارداری، حاملگی و سایر بیماری‌های مرتبط با HIV مثبت، افزایش آسیب پذیری در برابر انزوای اجتماعی، بلوغ زودرس، سوء تغذیه شاخص و توده بدنی پایین، قد کوتاه، لگن باریک، زایمان طولانی، خونریزی شدید، عدم آگاهی از بهداشت باروری و تنظیم خانواده و ... اشاره کرد.

این پدیده نامیمون دارای پیامدهای روانی نیز هست؛ شیوع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس و اختلالات پانیک، فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری، جدایی از خانواده و دوستان، از دست دادن حمایت آن ها همچنین از دست دادن آزادی تعامل با همسالان و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، تضعیف فرصت‌های رشد و توسعه و طی کردن ناقص مراحل رشد روانی اجتماعی از پیامدهای روانی ازدواج کودکان است.

هرچند فرهنگ سازی در این زمینه باید از سنین پایین در روستاها و میان قومیت های مختلف بطور مسمتر انجام شود و آموزش و پرورش نیز می تواند نقش بسیار موثری در ارتقای سطح آگاهی عمومی ایفا کند، اما بطور حتم توجه ویژه نمایندگان مجلس به این موضوع و تصویب قوانین بازدارنده در این زمینه بسیار موثر است. 

سرانجام پس از گذشت سال ها، مجلس شورای اسلامی در مهرماه سال جاری به این موضوع توجه ویژه نشان داد و یک فوریت اصلاح ماده 1041 قانونی مدنی را تصویب کرد. هرچند درحالیکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت این طرح ، خواستار پرداختن هر چه سریعتر مجلس به مسئله ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۶ سال شدند، متاسفانه برخی از نمایندگان نیز معتقد بودند که در حال حاضر پرداختن به این مساله اولویتی ندارد.

گرچه بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند مسئله ازدواج کودکان دغدغه بسیاری از اقشار جامعه نیست، اما باید گفت که اتفاقا این نوع مسائل دغدغه بسیاری از مردم است، اما از آنجایی که کودک ۱۱ ساله‌ای که به زور با مرد چهل ساله ازدواج می‌کند هیچ تریبونی ندارد، مشکلات آن ها کمتر اعلام می‌شود.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اعلام آمارهای رسمی همه ماجرا نبوده و بطور حتم وقوع این پدیده  بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است که در مناطق مختلف کشور روی می دهد و جایی ثبت نمی شود. آنچه در این میان اهمیت دارد، توجه به مظلومیت کودکانی است که توان و جرات اعتراض ندارند. امید است که مظلومیت فرشته های کوچکی که بر اساس جبر روزگار مورد بی مهری قرار می گیرند، بیش از پیش مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گیرد.

گزارش از عاطفه عبدی اینانلو

انتهای پیام/

برچسب ها: ثبت احوال ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
فعلا که مشکل کشور,پیر همسریه!نه کودک همسری!
والللا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۵ دی ۱۳۹۷
ازدواج شروع یه زندگی دوباره با دغدغه ها و نگرانی های جدیده حالا باید از پس مشکلات زندگی بر بیای بعد وقتی به زور شوهر میدن اونم تو سن پایین اونم کسی که یا ندیدنش یا ازش خوششون نمیاد چجوری میخوان بقیه ی زندگی رو بگذرونن و بقیه ی زندگی کوفتشون میشه و روزی صد بار ارزوی مرگ میکنن به نظر من ازدواج تو هر سن و سالی باید با عشق اتفاق بیوفته نه زور و اینجور چیزا درضمن باید دو طرفه باشه البته قبل از سن بلوغ و تو سن بلوغ تصمیمات ادم لحظه ای و احساسی .
ازدواج بچه ها به زور باید فرهنگ سازی بشه وصرفا هر فرهنگو قانونی هم درست نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۹:۵۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۷
تشخیص ازدواج دختر خانمها به چند عامل بستگی داره که یکی از اونها رسیدن به رشد فکریه و معمولا دختر خانمها زودتر به این‌مرحله می رسند ودختر خانمهای که در شهرستانها زندگی میکند به دلیل مسئولیت بیشتر در زندگی زودتر به این مرحله می رسند ممکن در یک جا سن پانزده سال خوب باشه ودر جایی مثل تهران سن بالای بیست سال ولی در کل باید کار کارشناسی با دقت انجام بشه ولی من مخالف ازدواج‌دختر خانمهای کم سن زیر پانزده سال هستم
Germany
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۷
این آمار 80 درصدی ازدواج با افراد با سن بالا در مردان را از کجا آوردید بزرگ نمایی برای چه حتی در روستاها هم این ادعا محض است فقط در سیستان و بلوچستان و تا حدودی در کردستان دختران کم وسن ازدواج میکنند و اگر ازدواج دختران با سن کم با افراد با سن بسیار بالا صورت میگیرد در خانواده های فقیر که جوانان تمایلی برای وصلت با این خانواده ها نشان نمی دهند بیشتر صورت میگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۷
خیلی دردناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
ازدواج برای ودختر بچه ها ازروی اجبار بی پولی وفقر است ؟!!!نه سنت؟!!!ولی متأسفم که مسؤلین دلسوزی نداریم تاچاره ی کارکنند؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
ازدواج در سنین زیر 14سال ممکن است از نظر جسمی و روحی و حتی مدیریتی خوب نباشد اما بالای 14سال خوب است چرا باید زیر 18سال حساب کنیم بالای 14سال بهترین زمان ازدواج هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
ازدواج در سنین زیر 14سال ممکن است از نظر جسمی و روحی و حتی مدیریتی خوب نباشد اما بالای 14سال خوب است چرا باید زیر 18سال حساب کنیم بالای 14سال بهترین زمان ازدواج هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
.نماینده های مجلس چرا بی تفاوت هستند
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۴:۳۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
کی تصویب میشه نباید سن ازدواج پایین باشه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
یه دختر بچه با هرچیزی کوچیک خوشحال و راضیه، این فقرفرهنگه ازدواج دختر بچه هایی با سن کم ، تنها عامل بازدارنده قانون و فرهنگ سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
خدایا کمک کن فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
باید قانونی تصویب بشه که ازدواج این کودکان ممنوع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
باید قانونی تصویب بشه که ازدواج این کودکان ممنوع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
باید قانونی تصویب بشه که ازدواج این کودکان ممنوع بشه گرچه قانونی نیست که به فکر این بچه ها در ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
نباید اجازه بدهند سن پایین ازدواج کنند
Germany
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
یازده میلیون دهه شصتی بین سی تا چهل سال داریم که هرگز اصلا ازدواج نکردند !!!!! چرا کسی به فکر این جوانان سوخته دل نیست و محو شده اند!؟
Germany
من
۱۳:۴۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
خدا نگذره از به پدر و مادری که بچه اش را به خاطر پول و...توی بچگی شوهر میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
الان معضل با لا رفتن سن ازدواجه و کاهش جمعیت .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
اصل چنین ازدواج هایی (سن پایین دختر) مشکلی نداره اتفاقا جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی او رو در آینده می گیره اما اگر نواقصی در چنین ازدواج هایی وجود داره برای حل اونها باید چاره ای کرد نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنیم!
Germany
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
جای تاسف است
-
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
نباید زود ازدواج کنن
-
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
مردم الان بدلیل بی پولی و گرانی علاوه بر فروش اعضای بدن
-
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
الان دیگه گذشت اون زمون که کسی بتونه ازدواج بکنه،مگه اینکه بره تو بیابونا زندگی کنه از دست مخارج جامعه در امان باشه،بجز آقازاده ها کسی توان ازدواج نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
بنظرمن مردم ازفقره ک بچه هاشونو توی کوچیکی میدن ازدواج کنه چون نمیتونن نان اورخانواده باشن میدن ازدواج کنه تا حداقل یکی نونش بده هرچنددختربایدتواین سن درس بخونه!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
از فقر نیست از بی خردی بعضی از افراد هست که زندگی این کودکان را تیره وتار می کنند ولی باید قوانین مترقی به داد این بچه ها برسد کار شما در ارائه اگاهی خیلی خوب هست ولی این کار باید در سطح جامعه گروه های هدف انجام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
از 17 به بالا با این شرایط بد جامعه ازدواج لازمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
دختر یا پسر 17 ساله !!!! چطور با این شرایط سخت می تونند زندگی کنند ؟ لابد بعد از اوردن چند بچه بینوا باید برند طلاق بگیرند و تعداد ادم های بیشتری را با مشکل روبرو کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
عجب!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
در برخی استانها که جداً باید اسمش را گذاشت، متاسفانه این اتفاقها زیاد می افتند باید قانونی وضع شود که از ازدواج افراد کم سن و سال جلوگیری گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
نبایددخترها ب سن کم ازدواج کننداخه یه دخترمگه بدنش قابلین اینوداره ک بچه سالم بیاره بعدش یه دخترمگه بچه اززندگی چی میدونه باید بره درس بخونه بایدتواین سن بره بازی کنه مگه دوره قدیمه ک دخترها زودازدواج میکردن ولله گناه دارن بایدحداقل بالای هجده سال دیگه شوهرکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
احسنت موافقم
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
سلام.یکطرفه به قاضی رفتن درست نیست. ارائه ی آمار از تعداد ازدواج ها با سن کم بدون نظرسنجی از همان افراد در مورد رضایت از این اقدام راه به خطا رفتن است. در شهرهایی مثل مشهد ازدواج در سن مدرسه(13 یا 12) به بالا رایج و حتی از سوی همان دختران مورد رضایت است. اینگونه نباشید که بدون تحقیق جامع از مضرات یا اجبار در این ازدواج ها بگویید. باید از دو سو به این مسئله نه معضل یا مشکل نگاه کنید. با تشکر
United States of America
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
دختربچه شايد به خيلي چيزهاي ديگه هم راضي بشه اما صلاحش نيست. مثلا بچه رو راحت مي شه گول زد مالش رو ازش گرفت. اين رضايت نافذ نيست چون از روي عقل و رشد نيست. كدوم دختر 13 سالهاي دوست داره با مرد 40 ساله ازدواج كنه. بر فرض كه دوست داشته باشه آيا به صلاحش هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
مورد رضایت دختر 12 یا 13 ساله هست ؟ یا مورد رضایت شوهر 30 یا 40 سالش هست ؟ اصولا" هدف از ازدواج را شما چی تعریف می کنی ؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۱۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
خیر و صلاح انسان آن چیزی نیست که صرفا بشر امروزی به آن رسیده باشد و برای همه نسخه بپیچد. حسن ظن داشتن به خدا یکی این است که من به خداوند به عنوان خالق و حکیم و علیم و ... ایمان داشته باشم و باور داشته باشم که چنین خدایی خیر و صلاح مرا بهتر از هر شخص دیگری می خواهد و قوانین شرع و توصیه ها در هر زمینه ای که شده در نهایت به نفع من و جامعه من است، نه نسخه های بشری که هر روز نیز دستخوش تغییر می شوند. لطفا به خدا حسن ظن داشته باشیم و خود را عقل کل نپنداریم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
پدرم بامادرم تفاوت سنی16ساله دارد،ازپدرم خجالت میکشم بااوهیج جانمیروم ،چون بعضی که اورانمیشناسندبه من میگوید او پدربزرگت است،خودم تصمیم گرفته ام درآینده که ازدواج کنم با خانمی که نهایتا3سال ازمن کوچکترباشد ازدواج نمایم تا فرزندم مثل من از پدرش خجالت نکشد
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۱۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
مهدی عزیزم خجالت نکش و همرا پدرت باش در هر کجا که میرود شاید پدرت از نظر مالی خوب نبود و زود ازدواج نکرد و حالا ازدواج کردن در سن 45ال40 ان هم برای بچه دارشدن که خدا شما بهش داده است پس بهش احترام بگزاری مهدی عزیزم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
خانواده و ایل و رسم و رسوم این بی وجدانا رو / البته اصلا نظارتی نیست تا جلوی این فاجعه گرفته بشه . مردم از غصه ...
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۰۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
ناراحت نشو رضا جان چکار میشود کرد با رسم و رسوم مردم ایل باید فرهنگ جامعه در مورد ازدواج بالا برد نه قانون ساخت قانون در این مورد کارساز نیست .
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۰۹:۳۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
متاسفانه این موضوع از نظر روانی تاثیر منفی دیگری هم در جامعه داره اونم اینکه این طور تصور میشه
آخرین اخبار