عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعلل‌ها و گفتگو‌های بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند.

ضرر ۵۰۰۰ میلیاردی ایران خودرو و سایپا طی ۶ ماهبه گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار کرد: خودروسازی ایران روز‌های بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد، چرا که اتفاقاتی که از ابتدای امسال شروع شد بسیاری از صنایع و به طور خاص خودروسازی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

وی ادامه داد: چند ماه پیش زمانی‌که قیمت ارز بالا رفت، تنها قیمت قطعات و مواد اولیه وارداتی نبود که افزایش یافت، بلکه قیمت مواد اولیه داخلی نیز به شدت افزایش پیدا کرد؛ بنابراین از اواخر خرداد ماه قابل پیش‌بینی بود که اگر روند تثبیت قیمت خودرو ادامه‌دار باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان دچار زیان بسیار خواهند شد. در چنین شرایطی به دلیل آن‌که قیمت عرضه خودرو از سوی خودروسازان به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های واقعی بود، هجوم به سمت بازار خودرو صورت گرفت و تقاضای این محصول به شدت افزایش یافت.


بیشتر بخوانید:قیمت خودرو کاهش می‌ یابد؟


او تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل نحوه غلط قیمت‌گذاری خودرو، این صنعت دچار وقفه خاصی شده است. تعلل‌ها و گفتگو‌های بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند؛ ضمن این‌که پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال بسته به میزان تولید، زیان خودروسازان به ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: این وضعیت بدین معنی است که قطعه‌سازی و خودروسازی ما عملا نابود خواهد شد که دقیقا هدف مدنظر آمریکا است و البته برخی از مسوولان داخلی هم علی‌رغم دلسوز بودن، با تعلل در واقعی‌سازی قیمت خودرو به این هدف آمریکایی‌ها کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: تصمیم گیری‌های نادرست باعث شده که صنعت خودرو به سوی نابودی برود. در برنامه آمریکایی‌ها است که تا جایی که می‌توانند خودروسازی ما را نابود کنند و در مقابل اجازه واردات خودرو و کالا‌های لوکس به ایران را می‌دهند. در گذشته نیز این اتفاق افتاده بود که همزمان با تحریم صنعت خودرو، واردات خودرو به شدت افزایش یافت.

کاکایی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۱ نیز که صنعت خودرو مورد تحریم واقع شد، بلافاصله واردات خودرو به کشور به شدت افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز علی‌رغم ممنوعیت واردات خودرو واردکنندگان این محصول اعلام کرده‌اند که می‌توانند بدون انتقال ارز، خودرو وارد کنند. این موضوع دو معنی دارد؛ اگر مقداری ارز وجود دارد که می‌توان با آن واردات انجام داد، چه لزومی دارد در شرایطی که نیاز به ارز برای کشور جدی است، افرادی آن‌را در خارج از کشور گرو نگه دارند. همچنین اگر فرضا قرار است این واردات بدون منابع داخلی انجام شود، آن هم بیانگر وابستگی بیشتر به طرف خارجی است که نتیجه آن از بین رفتن صنعت تولید خودرو در داخل است. مجموعه این رفتار‌ها از نظر من در راستای نابودی تولید ملی و قطعاً هم‌راستا با برنامه‌های آمریکا است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که پیش از بحران اخیر ارزی صنایع و واحد‌های تولیدی به صورت اعتباری مواد اولیه داخلی و وارداتی خود را خریداری می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط بین‌المللی و داخلی، تولیدکنندگان مجبورند پول را نقد بپردازد و و با تاخیر کالا‌های خود را تحویل بگیرند که خود این موضوع هزینه‌های مالی سنگینی به خودروسازان و قطعه‌سازان وارد می‌کند و باعث افزایش میزان خسارت و زیان‌دهی خودروسازان و در نهایت قطعه‌سازان شده است.

وی خاطرنشان کرد: این روند اگر ادامه‌دار باشد باعث می‌شود مجموعه قطعه‌سازی خیلی زودتر از خودروسازان نابود شود، چرا که رقم اعلام شده از بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان بسیار سنگین است و باید اقدامی اساسی و سریع برای آن انجام شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ضرر ۵۰۰۰ میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا طی شش ماه

برچسب ها: خواندنی ، صنعت خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
پراید چهار میلیونی را بیست و سه میلیون می فروشند باز هم می گویند ضرر می کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
من الان خودرو برلیانس ثبت نام کردم تحویل مهر هنوز بعد از گذشت یک ماه هنوز دعوتنامه صادر نشده
خوروسازها منتظر افزایش قیمت هستن تا دعوتنامه رو بفرستن
توجه توجه!!!!!
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
اینهمه سال سود کردن حالا یه دو سالم ضرر کن نکنه مردم باید ضرر اینارو بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
مظلوم نمایی.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۰۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
ماکه خودرو ساز نیستیم که بخواهد خودروسازی نابود شود مونتاژ کار هستیم و البته بی کیفیت مونتاژ می کنیم الان بهترین خودرو های جهان را با همین ارز هم اگر وارد کشور بکنند از این بی کیفیت ارزانتر می شود
آخرین اخبار