بندر آبادان یکی از بنادر مهم کشور است که بسیاری از کالا‌های مورد نیاز هموطنانمان از این بندر وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان ،بندر آبادان جنوب غربی‌ترین بندر کشور است ، این بندر در استان خوزستان واقع شده که از طریق آبراه بین المللی اروند و همچنین رودخانه بهمن شیر به خلیج فارس و آب‌های آزاد راه دارد، فاصله این بندر تا مرکز استان خوزستان ۱۲۰ کیلومتر و تا تهران ۹۵۰ کیلومتر است و دارای فرودگاه بین المللی است.

بندر آبادان تا خلیج فارس ۵۳ کیلومتر فاصله، و در نزدیگی کشور‌های عراق و کویت جای دارد، بد نیست بدانیم که به خاطر مراوده بسیار زیاد این بندر با کویت، در پیش از انقلاب، نخستین بازار کویتی‌ها در این بندر شکل گرفت که هنوز هم وجود دارد و به پاساژ کویتی‌ها مشهور است.

گرچه بندر آبادان در دوران جنگ تحمیلی به عنوان خط مقدم جبهه، به دلیل هم مرزی با عراق، صدمات بسیاری را متحمل شد، اما رفته رفته روند رو به رشد خود را پس از پایان جنگ آغاز کرد و هم اکنون یکی از بنادر بسیار فعال کشور است که بسیاری از کالا‌های مورد نیاز هموطنانمان از این بندر وارد می‌شود.

فعالیت گسترده بندر آبادان در زمینه واردات و صادرات

رضا سفاری مدیر بنادر و دریانوردی آبادان در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان ،گفت: بندر آبادان در شش ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته، در زمینه تخلیه و بارگیری کالا ۳۳ درصد رشد داشته است که نشان دهنده روند رو به رشد در بندر آبادان است.

وی افزود: در شش ماه نخست امسال بیش از ۲۰ هزار تن کالا از بندر آبادان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱۵ در صد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان لوازم خانگی، مصنوعات فلزی، محصولات کشاورزی و غذایی و کالا‌های ساختمانی را عمده‌ترین کالا‌های صادراتی بندر آبادان اعلام کرد که به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر شده اند.

مسعود قاسمیان معاون بندری بندر آبادان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان ،با تاکید بر اینکه تخلیه و بارگیری کالا در بندر آبادان روند رو به رشدی داشته است گفت:کالا‌های ترخیص شده از بندر آبادان بلافاصه راهی مرکز کشور می‌شوند تا برای تامین مایحتاج مردم روانه بازار‌های داخلی شوند.

قرار گرفتن بندر آبادان در منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند

بندر آبادان به همراه بندر خرمشهر در منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند قرار دارند، همین امر موجب شده که فعالیت تجاری در بندر آبادان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، و با همه توان در جهت صادرات و واردات محصولات فعالیت کند.

شهرام مرتضی زاده بهبهان معاون دریایی بندر آبادان در این زمینه در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان ، گفت: با ثبت یک رکورد جدید، از ابتدای امسال ۴۴۳ شناور در بندر آبادان پهلو گرفته اند و تقریبا همین میزان نیز خارج شده اند که این میزان افزایش ۱۰ درصدی تردد در بندر آبادان را نشان می‌دهد.

بندر آبادان از جمله بنادری است که در عمق خاک کشورمان قرار دارد و همانگونه که ذکر شد بیش از ۵۰ کیلومتر با خلیج فارس فاصله داشته و از طریق دو رودخانه مهم اروند رود و بهمن شیر به دریا‌های آزاد مرتبط است، همین امر موجب می‌شود که کالا‌های ترخیص شده از این بندر در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد کشور شوند و در مقایسه با بسیاری از بنادر کشور به مرکز کشور نزدیکتر است.

فاصله بندر عباس تا تهران هزارو ۲۸۰ کیلومتر، بندر بوشهر هزارو ۵۸ کیلومتر و بندر شهید رجایی بیش از هزارو ۲۹۰ کیلومتر است در حالی که فاصله آبادان تا تهران ۹۵۰ کیلومتر است که خود نشان دهنده سرعت انتقال کالا از بندر آبادان به مرکز کشور است، این امر مهم یعنی کوتاه بودن فاصله بندر آبادان به مرکز کشور اهمیت این بندر را دوچندان کرده است.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

برچسب ها: صادرات ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
خوش به حال کسانی که توی گمرک کار میکنند