نشست کتابخوان با محوریت شیوه های نقد کتاب در کتابخانه عمومی حکیم طوس شهرستان لالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، نشست شیوه های نقد کتاب با حضور نویسندگان و جمعی از اساتید و دانشجویان شهرستان لالی در کتابخانه عمومی حکیم طوس این شهرستان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست عبدالعلی دوستانی، نویسنده کتاب زیرآوار بنوار گفت: نوشتن از دغدغه‌های اصلی زندگی من به شمار می‌ آید و هدفم از نوشتن، انتقال لذت همراهی و همنشینی با افراد ارزشمند و دوست‌داشتنی و معرفی بیش تر آن ها و خدماتشان به جامعه است.

برگزاری نشست شیوه های نقد کتاب در کتابخانه حکیم طوس لالی

وی با اشاره به روش‌های مختلف نقد یک کتاب افزود: «نقد موضوعی» یکی از روش‌های بررسی آثار است که ارزش معیارهای کتاب را برای روایت مستند، تعیین می‌کند و در این شیوه، موضوع بعنوان ماده خام روایت خاطره، ارزیابی می‌شود.

در ادامه این نشست فرهان احمدی، شاعر و قصیده سرا اظهار داشت: در «نقد تاریخی» خاطرات و مستندنگاری، باید نفس واقعه را بازگو کند و هرگونه دخل و تصرف چه از طرف گوینده خاطره و چه از سوی تدوین‌کننده آن، نباید واقعیت را خدشه‌دار کند.

وی روش بعدی را «نقد محتوایی» عنوان و تصریح کرد: این روش نقد به سیره و سبک زندگی شخصیت می‌پردازد، بدیهی است که ادبیات متعهد به ارزش‌ها و مبانی پایبند بوده و برخلاف ادبیات مستند نگار غرب، آنچه در روایت تاریخ اهمیت دارد، سازنده بودن و تأثیرات معنوی آن است.

برگزاری نشست شیوه های نقد کتاب در کتابخانه حکیم طوس لالی

احمدی درخصوص «نقد صوری» اذعان داشت: توجه به‌ صورت، فرم و ساختار از ویژگی‌های این نوع نقد است و در نقد صوری سؤال اصلی این است که «آیا روایت، بهترین شیوه را برای بیان خاطرات به کار گرفته است؟» و «این شیوه تا چه حد، تأثیرگذار و عمیق است؟»

گفتنی است؛ در پایان این نشست حاضران در نشست به پرسش و پاسخ و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/گ

برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار