رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا از اقدام طلبه‌ی جوان این شهر در اهدای 600 جلد کتاب به این اداره خبر داد وگفت: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه این طلبه کتاب‌های کتابخانه شخصی خود را برای استفاده دیگران اهدا کرد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فاطمه پورخاقان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با اشاره به این‌که شعار بیست و ششمین دوره هفته کتاب امسال «حال خوش خواندن» است ، اظهار داشت : هدف از برگزاری هفته کتاب ترویج کتابخوانی و تشویق مردم به مطالعه بیشتر است.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، افزود: دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با مسؤولان شهرستان شهرضا، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای، شهرستانی و کتابخانه‌ای، مسابقات نقاشی و مسابقه کتاب‌خوانی در حوزه کارآفرینی با همکاری دانشگاه دولتی از جمله برنامه‌ها است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به نشست کتاب‌خوان دانش‌آموزی با حضور نویسنده کشوری کودک و نوجوان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی در شهرضا، گفت: این برنامه با همکاری فرهنگسرای شهرداری و مدرسه گل‌های زندگی برگزار می‌شود.

برنامه‌های شاد کاروان کتاب با عنوان  «یار مهربان» برای کودکان

وی بیان کرد: در روز 27 آبان با همکاری گروه بازآفرینی شهری، شهرداری و فرهنگسرا کاروان کتاب با عنوان «یار مهربان» ساعت 3 عصر از میدان حر آغاز می شود و تا مجتمع تجاری باغ ملی ادامه پیدا می‌کند و در این مسیر برنامه‌هایی شادی برای کودکان و اهدای کتاب اجرا می‌شود.

پورخاقان با بیان این‌که حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های شهرضا دارای کتابخانه‌های غنی هستند، بیان کرد: به دلیل کمبود فضا کتابخانه تخصصی دفاع مقدس را در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با بیش از 3 هزار عنوان جلد کتاب ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به ایستگاه‌های مطالعه کتاب و دسترسی آسان مردم به کتاب، تصریح کرد: در سال 92 ایستگاه‌های مطالعه کتاب در درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی و بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) ایجاد شد و هر 15 روز کتاب‌ها شارژ می‌شود.

راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی در زندان شهرضا

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در دادگستری شهرضا بنا به درخواست ریاست دادگستری، اذعان کرد: ادارات و نهادها می‌توانند سازه ایستگاه کتاب را تهیه کرده و برای تامین منابع مساعدت خواهد شد و در این راستا یک کتابخانه مشارکتی در زندان شهرضا راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به وجود 5 باب کتابخانه نهادی و 6 باب کتابخانه مشارکتی در شهرضا، عنوان کرد: ساخت سه کتابخانه در شهرضا در دست اقدام است که کتابخانه خمینی‌آباد و منطقه سروستان تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و کتابخانه منظریه نیز 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و درصدد رایزنی در خصوص تکمیل آن با مراکز مختلف هستیم.

کتابخانه‌های شهرضا7 هزار و 266 نفر عضو فعال دارد

پورخاقان با اشاره به این‌که در یک سال گذشته 103 هزار و 515 نسخه کتاب امانت داده شده است، ادامه داد: 129 هزار و 435 نسخه کتاب در کتابخانه‌ها شهرضا موجود است و 7 هزار و 266 نفر عضو فعال کتابخانه‌های شهرضا هستند.

وی با بیان این‌که مجموع زیربنای کتابخانه‌های نهادی، مشارکتی و در حال راه‌اندازی شهرضا 6 هزار و 121 متر مربع است ، تصریح کرد: در یکسال گذشته مردم  بیش از 6 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی شهرضا اهدا کردند.

برگزاری برنامه فروغ صبح دانایی3

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به گنجینه کتاب‌های مؤلفان شهرضا، عنوان کرد: در سال گذشته از 40 عنوان کتاب مؤلفان شهرضایی در برنامه فروغ صبح دانایی 2 رونمایی شد و امسال نیز درصدد هستیم سومین برنامه فروغ صبح دانایی را برگزار کنیم.

وی با دعوت از نویسندگان شهرضا برای شرکت در این مراسم ،گفت : نویسندگان شهرضایی که کتابی را تألیف کرده‌اند یک نسخه از کتاب‌شان را به کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا ارسال کنند تا در برنامه فروغ صبح دانایی از آن رونمایی و به گنجینه مولفان شهرستان شهرضا اضافه شود.

پورخاقان با بیان این‌که گنجینه کتاب‌های مؤلفان شهرضا از سال 76  راه اندازی شد ، تصریح کرد : از سال 88 با پیگیری‌های انجام شده تعداد 477 عنوان کتاب از 307 نویسنده در این گنجینه گردآوری شده که 84 اثر مربوط به 52 نویسنده زن و 393 نسخه مربوط به 255 نویسنده مرد است و نویسندگان از همه اقشار هستند.

وی با اشاره به این‌که33 اثر از 19 نویسنده از گنجینه مؤلفان شهرضا مربوط به روستای اسفرجان است ، ادامه داد : امسال هزار و 812 نسخه کتاب دو جلدی «قطره‌ای از دریای معرفت» از آیت‌الله نجفی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توزیع در کل  کتابخانه‌های کشور اهدا شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به مساعدت‌های نماینده مردم شهرضا در حوزه عمرانی کتابخانه‌های شهرضا ، اضافه کرد : در راستای غنی ساختن منابع کتابخانه‌های شهرستان شهرضا 650 نسخه کتاب بالغ بر 5 میلیون تومان حواله از انبار کتاب استان اصفهان از سوی نماینده در اختیار اداره کتابخانه‌های شهرضا قرار گرفت.

گسترش فضای کتابخانه مرکزی شهرضا

وی با اشاره به گسترش فضای کتابخانه مرکزی شهرضا ، اظهار داشت : زمینی مربوط به شرکت نفت در پشت کتابخانه علامه طباطبایی است که سال‌ها برای واگذاری با این نهاد مکاتبه شد که در آخرین رایزنی نماینده با وزیر نفت قرار شد این زمین به صورت رایگان به کتابخانه علامه الحاق شود.

پورخاقان با اشاره به اقدام طلبه‌ای جوان شهرضایی در اهدای 600 جلد کتاب به ارزش 38 میلیون ریال پشت جلد ، اضافه کرد : در راستای ترویج فرهنگ مطالعه این طلبه کتاب‌های کتابخانه شخصی خود را برای استفاده دیگران اهدا کرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان ، اظهار داشت : در یکسال گذشته 134 نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای ، 2 نشست دفاع مقدس همراه با رونمایی کتاب ، نشست کتاب‌خوان بانوان و فرهنگیان و دانش‌آموزی برگزار شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به توزیع کتاب در مناطق محروم شهرستان شهرضا با همکاری آموزش و پرورش ، گفت : هر ماه 4 کتاب در شبکه دولت شهرضا برای کلیه دستگاه‌ها معرفی می‌شود و این اقدام در راستای ترویج فرهنگ مطالعه انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که 29.5 درصد بودجه از محل اعتبارات توازن ، 61 درصد بودجه الزامات و 62 درصد از محل تملک دارایی محقق شده است ، افزود : امسال 34 میلیون تومان تجهیزات برای کتابخانه‌های شهرضا خریداری شد و کل مبلغ محقق شده از محل اعتبارات 178 میلیون تومان برای کتابخانه‌ها است.

پورخاقان با بیان این‌که تا سال 1404 باید 35 درصد جمعیت شهرضا عضو کتابخانه‌های عمومی شهرضا شوند، گفت: در حال حاضر مهمترین چالش پیش روی نهاد کتابخانه‌های شهرضا ، فقدان تمرکز کتابخانه‌ها است که با برنامه‌ریزی‌ها و تعاملات این مشکل مرتفع خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.