نقش دانشگاه مذاهب در بیداری جامعه اسلامی/ دانشگاه مذاهب اسلامی فرصتی برای تحقق آرمان‌های انقلاب استمختاری گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی یک فرصت برای تحقق آرمان‌های انقلاب است و کمک می‌کند جامعه از تکفیر دور بماند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در کنفرانس خبری در آستانه هفته وحدت که در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد:  بنیان‌گذار پروژه تقریب مقام معظم رهبری است و ایشان یکی از طلایه‌داران وحدت در بین مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی هستند، مجموعه جهانی تقریب مذاهب که ماحصل تأکید مقام معظم رهبری است، منجر به تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی شده است.

وی در ادامه گفت: به دستور مقام معظم رهبری دانشگاه مذاهب اسلامی تأسیس شد تا نظریه علمی برای تقریب مذاهب باشد؛ این دانشگاه مأموریت پیچیده و حساسی دارد زیرا در راستای تنویر افکار جامعه قدم بر می‌دارد و از لحاظ علمی وحدت و انسجام و یکپارچگی را در جوامع اسلامی نهادینه می‌کند که این نقشه ایجاد اتحاد بر دوش عالمان، دانشجویان و صاحبان ایده است.

مختاری بیان کرد: اگر انسجام و رابطه همدلانه بین مذاهب اسلامی برقرار شود، جامعه و کشورهای اسلامی هستند که از پروژه ایجاد وحدت بین مذاهب بهره‌ می‌برند و قطعا این مسئولیتی است که قرآن برعهده عالمان دینی قرار داده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه گفت: اقتدار جامعه اسلامی وقتی بروز پیدا می‌کند که پیروان تمام مذاهب اسلامی به صورت مشترک و یکپارچه از اسلام دفاع کنند.

وی گفت: قطعا خشونت در رفتار ظالمانه که ناشی از نگاه غیر ارزشی به اسلام است و مقابله با آن هم باید جهانی باشد.

مختاری تصریح کرد:  براساس آیه 133 سوره آل‌عمران که در آن آمده است«اگر جامعه اسلامی آرامش را می‌خواهد نیازمند وحدت بین مذاهب اسلامی است و پیروان مذاهب می‌توانند با وحدت و یکپارچگی با دشمنان دین مقابله کنند» بارها در قرآن کریم به تمسک به ریسمان الهی تأکید شده است و قطعا دانشگاه مذاهب اسلامی در راستای تحقق فرامین قرآن و خداوند تلاش می‌کند.

کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی فرصتی برای ایجاد روابط همدلانه

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی هستیم که می‌تواند فرصتی برای ایجاد روابط همدلانه میان مسلمانان باشد و اقتدار مسلمانان را در برابر استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی به نمایش بگذارد.

مختاری در ادامه گفت: دانشگاه در جهت ایجاد وحدت مذاهب نقش بسزایی دارد و امروز آنچه حائز اهمیت است کار فرهنگی و علمی به خصوص در میان نسل جوان است؛ آنچه که در جامعه مشاهده می‌شود ناشی از جهل و فکر نابخردانه است که زیر مجموعه گروهک‌های مختلف ظهور می‌کند و اسلام را به عنوان دینی خشن و غیر انعطاف‌پذیر معرفی می‌کند.

دانشگاه مذاهب اسلامی تکفیر را از جامعه دور می‌کند

مختاری بیان کرد: طی 24 سال تأسیس این دانشگاه انتظار می‌رفت در رأس بسیاری از دانشگاه‌های دنیا و کشور قرار گیرد و متأسفانه این دانشگاه آنطور که باید بروز نکرده و به اهداف و مأموریت‌هایی که توسط دفتر نهاد معظم رهبری تدوین یافته نرسیده است. دانشگاه مذاهب اسلامی یک فرصت برای تحقق آرمان‌های انقلاب است و کمک می‌کند جامعه از تکفیر دور بماند.

وی در خصوص شعبه‌های دانشگاه در کشور گفت: سابقا 3 شعبه فعال در بندرعباس، سنندج و زاهدان تأسیس شده و به تازگی در استان گلستان، بوشهر و قم و بزودی در آذربایجان غربی اقدام به تأسیس شعبه می‌کنند.

مختاری گفت: براساس اساسنامه دانشگاه در حدود 40 درصد از مأموریت‌ها برون مرزی است و در ابتدای ریاست بنده مجموع دانشجویان خارجی به 40 نفر می‌رسید و بعد از سال 96 این تعداد به بیش از 120 نفر از 12 ملیت رسیده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در خصوص تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی با بیش از 30 کشور جهان تفاهم‌نامه امضاأ کرده است که اغلب آنها عملیاتی شده از جمله تبادل استاد و دانشجو برگزاری این نشست‌های علمی است.

عضویت دانشگاه مذاهب اسلامی در   (IAUP)

وی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه مذاهب در اتحادیه دانشگاه‌های جهان (IAUP) در اتحادیه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و اتحادیه دانشگا‌های ایران و عرب عضویت دارند.

مختاری بیان کرد: یکی از سامانه‌هایی که اخیرا احداث شده سامانه آموزشی گلستان است که از روز ثبت‌نام تا فارغ‌التحصیلی دانشجویان به صورت فعال و شفاف کار می‌کند.

وی در پایان گفت: در بخش پژوهشی در طول 20 سال گذشته تنها بیش از 13 جلد کتاب چاپ شده است که در طی یک سال و نیم گذشته که این عدد به بیش از 16 جلد کتاب رسیده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار