حزب کارگر انگلیس اعلام کرد در صورتیکه طرح برکسیت نخست‌وزیر این کشور در پارلمان رأی نیاورد انتخابات سراسری یا همه‌پرسی برگزار خواهد کرد.

اگر طرح برگسیت «ترزا مِی» رأی نیاورد، انتخابات سراسری برگزار می‌کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  یاهونیوز، حزب کارگر انگلیس تهدید کرد در صورت عدم تصویب طرح برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) نخست‌وزیر این کشور در پارلمان، باید انتخابات سراسری برگزار شود.

«کایر استارمِر» وزیر برکسیت دولت سایه در انگلیس می‌گوید اگر طرح برکسیتِ ترزا مِی در پارلمان رأی نیاورد، حزب کارگر تصمیم دارد انتخابات سراسری یا همه‌پرسی دیگری برگزار کند.

«استارمر» در پاسخ به اینکه آیا نمایندگان حزب کارگر به طرح ترزا مِی رأی خواهند داد، گفته است: «در شرایط کنونی نخست‌وزیر فاصله زیادی با حصول یک توافق خوب دارد. اگر توافق رأی نیاورد ما خواستار انتخابات سراسری خواهیم شد. اگر توافق در پارلمان رأی نیاورد باید همه گزینه‌ها روی میز باشد و یکی از این گزینه‌ها مراجعه به رأی عمومی مردم است».

«جاستین گرینگ» وزیر پیشین وزارت آموزش‌ و پرورش انگلیس نیز در گفتگو با «بی‌بی‌سی» گفته است سرنوشت نهایی برکسیت در دستان مردم انگلیس است.

به گفته «گرینگ» انگلیس می‌تواند یک همه‌پرسی با سه گزینه توافق کنونی «ترزا مِی»، خروج از سازمان تجارت جهانی برکسیت «بدون توافق»، یا باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا، برگزار کند.

روزنامه «تایمز» اخیراً به نقل از منابعی در بروکسل و لندن گزارش داد ترزا مِی به‌تازگی موفق شده امتیازاتی از اتحادیه اروپا دریافت کند که براساس آن انگلیس همچنان در اتحادیه گمرکی اتحادیه باقی می‌مانند و از این طربق مشکل مرزی با ایرلند را حل‌وفصل کند.

طبق برنامه برکسیت، انگلیس باید تا ماه مارس 2019 یعنی 5 ماه دیگر از اتحادیه اروپا خارج شود، اما طرف‌های درگیر هنوز بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه به توافق نرسیده‌‍‌اند. در صورت به توافق نرسیدن تا ماه مارس، یا باید ترزا مِی و دولت محافظه‌کار انگلیس، استعفا دهند و یا اینکه تصمیم بر همه‌پرسی جدید بر سر برکسیت گرفته شود.

ترزا مِی و هواداران «برکسیت نرم» خواستار حفظ برخی از پیوند‌ها بین اتحادیه اروپا و انگلیس هستند و «بوریس جانسون»، وزیر  خارجه سابق انگلیس، «دیوید دیویس»، وزیر برکسیت، و مدافعان «برکسیت سخت» بر قطع کامل روابط با اتحادیه اروپا تأکید می‌کنند.

 جو جانسون، نماینده مردم لندن در مجلس عوام انگلیس و وزیر حمل و نقل این کشور، در اعتراض به طرح ترزا می برای چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به «طرح چکرز» روز جمعه از سمت خود استعفا کرد.

این سومین وزیری است که طی ماه های اخیر در اعتراض به طرح نخست وزیر انگلیس از سمت خود استعفا می دهد. پیشتر «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس و از هواداران اصلی خروج این کشور از اتحادیه اروپا و «دیوید دیویس» وزیر برکسیت، در اعتراض به طرح نخست وزیر از سمت خود کناره‌گیری کردند.

مردم انگلیس سال ۲۰۱۶ با شرکت در یک همه‌پرسی، به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند و دولت باید تا ماه مارس ۲۰۱۹ نحوه خروج از این اتحادیه را مشخص کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار