نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه درباره آخرین وضعیت خدمات بهداشت و درمانی منطقه خبر داد.

طیب قدیمی نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه و مشاور اجرایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در سالروز وقوع زلزله کرمانشاه قرار داریم، درباره وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: در حوزه درمان بیمارستان سرپل ذهاب در زلزله آسیب جدی دیده بود خدمات بهداشتی و درمانی تا ۲۰ روز در بیمارستان صحرایی ارتش و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی به زلزله زدگان داده  خدمات ارائه می‌شد.

حال و روز بهداشت و درمان مناطق زلزله زده کرمانشاه پس از یکسال/ بیمارستان‌های در دست ساخت چه زمانی تحویل داده می‌شود؟

خدمت درمانی مردم سرپل ذهاب دربیمارستان ۵۰ تختخوابی

وی ادامه داد: از روز ۱۶ آذر ۹۶ ارائه خدمات درمانی ما در بیمارستان‌های موقتی که ایجاد شده بود و تعداد تخت‌های آن از بیمارستان شهر سرپل ذهاب بیشتر بود به مردم داده می‌شد و امروز این بیمارستان به مردم خدمت رسانی می‌کند و حتی متخصص ارتوپد و روانپزشک که قبل از زلزله در بیمارستان سرپل ذهاب حضور نداشتند، در بیمارستان موقت حضور دارند.

قدیمی گفت: در شهر سرپل ذهاب، بیمارستان ۵۰ تختخوابی ما که دچار آسیب جدی شده بود و بنابر نظر مشاورین فنی نیاز به مقاوم سازی فنی و اصولی داشت، کار مقاوم سازی آن از بهمن ۹۶ شروع شده است.

حال و روز بهداشت و درمان مناطق زلزله زده کرمانشاه پس از یکسال/ بیمارستان‌های در دست ساخت چه زمانی تحویل داده می‌شود؟

افتتاح بیمارستان قدیمی و احداث بیمارستانی خیرساز در سرپل ذهاب

نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده از افتتاح بیمارستان سرپل ذهاب در هفته اول آذر خبر داد و گفت: بیمارستان ۶۴ تختخوابی موقت در منطقه بانگر و فاصله ۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب ایجاد شده بود و خدمات درمانی به زلزله زدگان در این بیمارستان داده می‌شد که پس از بازسازی بیمارستان قدیمی این خدمات به بیمارستان شهر منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت یک بیمارستان خیرساز در سرپل ذهاب ادامه داد: خیرین کاشانی ساخت یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی جدید در سرپل ذهاب را به عهده گرفتند که اکنون در مرحله فونداسیون و نصب ستون‌ها قرار دارد و پیش بینی می‌شود که پس از ۲ سال ساخت بیمارستان به پایان برسد.

حال و روز بهداشت و درمان مناطق زلزله زده کرمانشاه پس از یکسال/ بیمارستان‌های در دست ساخت چه زمانی تحویل داده می‌شود؟

اتمام کار بازسازی بیمارستان آسیب دیده قصر شیرین

قدیمی با اشاره به وضعیت بیمارستان آسیب دیده قصر شیرین گفت: بیمارستان این شهر در زلزله آسیب جزئی دیده بود و خدمات در آن‌ها قطع نشده بود و خدمات بهداشتی و درمانی در همین بیمارستان به مردم داده می‌شود و کار بازسازی آن به اتمام رسیده است.

وضعیت نامشخص بیمارستان اسلام آباد

نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده درباره شرایط بیمارستان‌های اسلام آباد توضیح داد و گفت: در اسلام آباد، ساختمان قدیمی بیمارستان سالم مانده بود و ارائه خدمات در این ساختمان به قوت خود ادامه داشت و تاکنون قسمت‌هایی از بیمارستان که نیاز به تعمیر داشت، تعمیرات آن انجام شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان اسلام آباد واحد بیمارستانی ما که مجری ساخت آن وزارت راه و شهرسازی بود دچار آسیب جدی شده بود که اکنون شورای فنی استان و شورای قوه قضائیه در مورد تخریب و نوسازی یا بازسازی آتن به وزارت بهداشت نظرشان را اعلام نکرده اند.

حال و روز بهداشت و درمان مناطق زلزله زده کرمانشاه پس از یکسال/ بیمارستان‌های در دست ساخت چه زمانی تحویل داده می‌شود؟

قدیمی با اشاره به ساخت بیمارستان جدید در اسلام آباد به کمک بانک‌های خصوصی اظهار کرد: به کمک بانک‌های خصوصی در اسلام آباد یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی در فضای جدیدی که کار وقف و تملک زمین آن تا شهریور طول کشید، شروع شده است و تاکنون کار گودبرداری به اتمام رسیده است و منتظر نقشه مشاورفنی هستند تا کار فونداسیون را در آینده نزدیک شروع کنند.

راه اندازی بیمارستان کانکسی در ثلاث باباجانی از روز گذشته

نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده درباره خدمات رسانی به مردم زلزله زده در در ثلاث باباجانی گفت: در این شهر قبل از زلزله فقط یک درمانگاه شبانه روزی داشتیم و زلزله به بیمارستان در دست ساخت شهر، آسیب زده بود که پس از زلزله عملیات ساخت آن ادامه پیدا کرد، اما هنوز تحویل وزارت بهداشت نشده است.

وی افزود: وزیربهداشت دستور دادند بیمارستان موقتی با استفاده از کانکس راه اندازی شود که از دیروز راه اندازی شده است البته در طول یک سال گذشته ارائه خدمات تخصصی متخصصان زنان، اطفال و روانپزشکی، داخلی به طور متناوب و هفته‌ای یک تا ۲ بار به مردم ارائه شده است.

بازسازی کامل ۱۹۰ خانه بهداشت در مناطق زلزله زده

نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده با اشاره به آخرین وضعیت مراکز بهداشتی مناطق زلزله زده گفت: در حوزه فضا‌های بهداشتی و درمانی حدود ۱۹۰ واحد خانه بهداشتی نیاز به بازسازی داشتند که تا اردیبهشت ۹۷ کار بازسازی به اتمام رسی و ارائه خدمات از داخل کانکس‌ها به فضا‌های قبلی بازگشت.

وی ادامه داد: فضا‌هایی که دچار آسیب جدی شده بودند و نیاز به مقاوم سازی یا احداث مجدد داشتند ۴ خانه بهداشت بود که خیرین ساخت آن‌ها راتقبل کردند که ۳۰ واحد آن هفته اول آذر و مابقی تا پایان آذر به بهره برداری می‌رسند.

حال و روز بهداشت و درمان مناطق زلزله زده کرمانشاه پس از یکسال/ بیمارستان‌های در دست ساخت چه زمانی تحویل داده می‌شود؟

اتمام بازسازی ۷ مرکز جامع خدمات سلامت تا بهار ۹۸

قدیمی اظهار کرد: واحدهای جامع خدمات سلامت در مناطق زلزله زده دچار آسیب جدی شده بودند که ساخت ۵ واحد را خیرین و ۲ واحد را وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عهده گرفتند که پیشرفت فیزیکی آن‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد است و پایان بهار ۹۸ به بهره برداری می‌رسد.

دغدغه مردم کمبود سرویس بهداشتی و حمام

نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده درباره گلایه مردم در مورد سرویس بهداشتی و حمام گفت:وزارت بهداشت در حوزه بهداشت محیط وظیفه نظارتی دارد و یکی از دغدغه‌های ما فصل گرما بود و با همکاری بنیاد مسکن، فرمانداری، شهرداری و جهادکشاورزی در مورد رعایت بهداشت محیط از جمله مدیریت پسماند، فاضلاب‌ها و روان آب‌ها اقدام مناسبی صورت گرفت.

وی افزود: در نتیجه این اقدامات شاهد ایپدمی و طغیان بیماری عفونی نبودیم که نتیجه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ترمربع سم پاشی ونظارت نیرو‌های بهداشتی و همکاری سایر ارگان‌ها در حوزه بهداشت محیط بود.

قدیمی گفت: ما امیدواریم با تسریع بازسازی واحد‌های مسکونی دسترسی مردم به حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی بهتر شود و ما در هر صورت نظارت‌های بهداشتی و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مختلف را انجام می‌دهیم و این نظارت‌ها با قوت ادامه خواهد داشت و وظیفه وزارت هبداشت ساخت حمام و سرویس بهداشتی نیست.

حال و روز بهداشت و درمان مناطق زلزله زده کرمانشاه پس از یکسال/ بیمارستان‌های در دست ساخت چه زمانی تحویل داده می‌شود؟

غربالگری سلامت روان همه ساکنان مناطق زلزله زده

تیم‌های روانشناسی در منطقه حضور پیدا کردند و بیمارانی که نیاز به مشاوره بیشتر داشتند تیم‌ها به این افراد مشاوره‌های ویژه دادند، ما یکبار تمام زلزله زدگان را در مورد سلامت روان غربالگری کردیم و تیم‌های سلامت روان ما به افرادی نیاز به خدمات روانشناسی و روانپزشکی دارند همچنان خدمت می‌گیرند.

خیرین و وزارت بهداشت چقدر در مناطق زلزله زده هزینه کردند؟

خیرین در خانه‌های بهداشت ۴۵۰۰ تا ۵ هزار مترمربع ساختمان ساختند و زمانی که خیرین برای ساخت اعلام آمادگی کردند، ساخت و ساز با متری یک میلون و ۵۰۰ هزار تومان انجام می‌شود، اما باتوجه به اینکه قیمت مصالح و حمل و نقل بالا رفته است هزینه ساخت و ساز حداقل ۲ برابر افزایش پیدا کرده است، همچنین ساخت هر مترمربع بیمارستان اکنون بیش از ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان هزینه دارد و تا پایان مراحل ساخت امکان افزایش قیمت وجود دارد.

وی به هزینه‌ای که وزارت بهداشت در مناطق زلزله زده صرف کرده اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات رایگان در بیمارستان‌های مناطق زلزله زده بار مالی زیادی برای وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داشت و حدود ۲۰ میلیارد تومان صرف شد و بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای ساخت و ساز مناطق زلزله زده هزینه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار