معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور گفت: با تمام توان چتر نظارتی خود را گسترده کرده ایم، اما علاوه بر آن وجود طرح‌ها بهترین حافظ برای مراتع و جنگل‌ها می‌باشد.

حفظ محیط زیست نیاز به طرح و برنامه داردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور در نشست خبر‌ی با اصحاب رسانه گفت: برای بهبود مدیریت و حفظ اراضی، جنگل‌ها و مراتع کشور باید با ایجاد طرح‌های حمایتی، انگیزشی و مشارکتی مردم را در حفاظت از این میراث ملی سهیم نمائیم.

وی افزود: طرح‌های متفاوتی در این خصوص راه اندازی شده که خواستاریم طرح‌هایی حمایتی برای حفظ محیط زیست و اراضی در همه‌ی دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا از موارد بیشماری همچون قطع درختان جلوگیری شود.
 
منصور اظهار داشت: ۹۰ درصد حریق جنگل‌ها عامل انسانی دارد؛ حدود ۱۴۰ میلیون هکتار عرصه شامل اراضی جنگلی، زمین، جنگل، بیشه، مرتع موجود است که هر کدام کارکرد خاص خود را دارد لذا نیازمند مدیریت درست این منابع هستیم و بیش از ۳۲ میلیون هکتار این عرصه‌ها در سیستم کاداستر ثبت شده است.

 وی تصریح کرد: مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی، طرحی است که با اقدامات انگیزشی، حفاظت عرصه‌ها را به مردم می‌سپاریم که اسم این طرح "حفاظت مشارکتی" می‌باشد؛ با بازخورد دو ساله از این طرح نشان می‌دهد انواع حوادث و دخل و تصرف در این مناطق مورد مطالعه ۷۳ و هفت دهم درصد کاهش داشته است که از مردم می‌خواهیم در این موردهمکاری بیشتری با مسئولان داشته باشند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور با توجه به اینکه اصلی‌ترین کارکرد این است که بتوان منابع را به درستی تعیین، تثبیت و حفاظت نمود، اظهار داشت: ما متولی مدیریت بیش از ۸۰ درصد منابع طبیعی هستیم، که این منابع نقش محوری در محیط زیست ایفا می‌کند و همچنین ارزش‌های اقتصادی بالایی دارد که بستری برای توسعه می‌باشد.

 وی با اشاره به این نکته تمام توان نظارتی خود را برای جلوگیری از تخریب و حفاظت از عرصه‌ها انجام می‌دهیم، افزود: در حال حاضر سند مالکیت بیش از ۹۸ درصد عرصه‌ها و مراتع کشوردریافت شده و از آنجایی که تمام این اسناد در سامانه کاداستر نیز باید نمایه گذاری شود، نزدیک به ۳۰ درصد این اسناد دراین سیستم نیز اظهار شده است.

منصور گفت: در هرجا که استعداد‌های کارکردی وجود دارد، وضعیت عرصه‌ها را با توجه به پتانسیل منطقه قابل بهره برداری می‌کنیم که در این رابطه بیش از ۵۲ هزار هکتار از معادن احیا و بازسازی شده است که یکی از استان‌های پیشرو در این امر خراسان رضوی می‌باشد.

وی به اهداف و دلایل متعدد قطع درختان اشاره کرد و افزود: برخی از روستا‌ها در درون جنگل هستند که سوخت ندارند و هر خانواده در ماه مجبور به قطع سه درخت برای تامین سوخت مورد نیاز خود می‌شوند؛ برای جلوگیری از این امر پروژه‌ای تعریف شده که که با نصب دستگاه‌های آبگرمکن خورشیدی از قطع هزاران هکتار قطع درخت جلوگیری می‌کند.


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور با اشاره به اینکه عمدتا آبگرمکن‌های خورشیدی به صورت رایگان و در بعضی موارد با مشارکت مر‌دم انجام میشود، افزود: طبق توافق با وزارت دفاع کشور تعداد سه هزار دستگاه آبگرمکن خورشیدی برای تامین بخشی ازسوخت مورد نیاز جمعیت یک میلیون ۳۰۰ هژار خانواری می‌باشد.

وی گفت: طرح کمربند سبز یکی از طرح‌های دیگر دردست اقدام است که برای حفظ اراضی ملی است؛ در این طرح در مرز‌ها به جای استفاده از حائل‌های فیزیکی درخت کاشته می‌شود که تا کنون حدود ۱۹ هزار کیلومتر مرز‌ها اژ دهه ۷۰ تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

منصور اظهار داشت: بر اساس آمار یگان حفاظت، حریق در جنگل‌ها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که دلایل این کاهش را می‌توان انجام طرح‌های مشارکتی و مردمی، بهبود تجهیزات حریق و افزایش نظارت‌ها سبب کاهش حریق‌ها در تعداد و وسعت در سال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه دچار مشکلات زیست محیطی نظیر خشکسالی هستیم که این مسئله به خصوص در منطقه زاگرس و حتی شمال کشور محسوس است که این خشکسالی‌ها به گزارش کارشناسان به علت تغییر اقلیم و ورود آفات مختلف به کشور می‌باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشوربا اشاره به اینکه یکی از معضلات کشور فقدان آمایش سرزمین است، گفت: استعداد یابی، بخشی در معاونت می‌باشد که تاسیس شده و با هدف استفاده از مناطق بر اساس پتانسیل‌ها را در دستور کار دارد.

وی با توجه به استعداد یابی مناطق افزود: بیش از چهار هزار هکتار برای احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی مورد واگذاری قرار گرفته است.

انتهای پیام//آ. ف



طرح و برنامه، بهترین راه حل حفظ محیط زیست کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.