وزیر جهادکشاورزی گفت:استفاده و پرورش دام سبک پربازده در طبس اتفاقی نوید بخش بود به طوری که متوسط شیر در منطقه روزانه دو دهم لیتر بوده و امروز به روزانه دو لیتر رسیده و این یعنی ده برابر شدن تولید شیر.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ در حاشیه سفر خود ‌به طبس  از همراهی کشاورزان و تولید کنندگان در اجرای طرح ها به خصوص طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی در حدود هزار هکتار در دو بخش طبس که امروز افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت تقدیر کرد.

وی افزود:این طرح های یکپارچه سازی موجب می شود بتوانیم افزایش بهره وری فوق العاده ای در مصرف آب به عنوان حیاتی ترین امکان و لطف خدا داشته باشیم و بتوانیم از این آب به بهترین نحو استفاده کنیم و بالاترین بازدهی را داشته باشیم.

حجتی گفت:زمانی که اراضی یکپارچه، تجهیز، نوسازی و تسطیح می شود، هم مکانیزاسیون می تواند در اجرای آن عمل کند و هم مصرف آب کاهش می یابد و هم در چارچوب الگوی کشتی که ارائه می شود کشاورزان می توانند به خوبی کار کنند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با همراهی کشاورزان و پشتیبانی که مسئولان استان و نماینده به عمل آوردند و نهایتا منابعی که در اختیار قرار گرفت، در سیستم های نوین آبیاری در این سالها خوب کار شده است.

وی افزود: استفاده و پرورش دام سبک پربازده در طبس اتفاقی نوید بخش بود به طوری که متوسط شیر در منطقه روزانه دو دهم لیتر بوده و امروز به روزانه دو لیتر رسیده و این یعنی ده برابر شدن تولید شیر.

حجتی با ابراز امیدواری به تداوم استفاده از نژادهای پربازده دام سبک گفت: اگر این مسئله نیز در ارتباط با دو قلوزایی و چند قلو زایی و هم در ارتباط با تولید شیر ادامه پیدا کند، می توانیم متوسط دو لیتر را به سمت ۳ تا ۵ لیتر افزایش دهیم.

وی افزود: ظرفیت های زیادی در استان و شهرستان در پرورش شتر داریم که مردم منطقه در آن پیشتاز بوده اند، بخصوص شتر شیری که در کشور به این موضوع کمتر پرداخته شده . نژادهای بومی که در داخل کشور هستند دو تا سه لیتر بیشتر شیر نمیدهند، نژادهایی در گوشه و کنار دنیا هستند که وارد کشور کردیم که ۱۳ تا ۱۵ لیتر شیر در روز می دهند.

حجتی با اشاره به ارزش غذایی فوق العاده ای که شیر شتر دارد ، تقاضای زیاد در داخل کشور و قیمت بیش از ده برابری در مقایسه با شیر گاو گفت: با توجه به ظرفیتی که در این مناطق به خصوص طبس و استان خراسان جنوبی وجود دارد و هم اشتغال زایی و درآمد بالای پرورش شتر، بتوانیم شاهد فعالیت های خوبی باشیم چرا که شیر و گوشت جزء حیاتی ترین نیاز های کشور است و ظرفیت اجرایی و عملیاتی آن در طبس و استان موجود است .

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای خشکسالی های ۲۰ سال اخیر در طبس گفت:خشکسالی مربوط به اقلیم و طبیعت است و به لطف و عنایت پروردگار بر می گردد . آنچیزی که در بخش کشاورزی به ما برمی گردد آن است که سعی کنیم آسیب کمتری به طبیعت برسانیم و تدبیری که می شود کرد این است که اولا اگر بناست از طبیعت استفاده کنیم، همراه، همگام و سازگار با طبیعت بهره برداری کنیم و دوم، بارشی را که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده حفظ کنیم و نگذاریم به صورت سیلاب بیاید و برود و وارد کویر و شوره زار شود .

وی افزود: آب را با عملیات آبخیزداری می توان کنترل کرد، این طرحهای آبخیزداری را هم با کمک مردم بتوانیم هرچه بیشتر انجام دهیم که حداکثر آب و نزولات آسمانی را تثبیت کنیم و هم سفره های زیر زمینی را تغذیه کنیم، در بالا دست آب را کنترل کنیم که هم سفره های زیر زمینی، هم قنوات و هم چاه های پایین دست بتوانند به مرور زمان از این آب استفاده کنند .

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مرحله سوم این است که آبی که به عنوان چشمه قنات و چاه در اختیار ما قرار گرفته بتوانیم به خوبی و درستی و با استفاده از تکنولوژی روز ،آب را به مزارع منتقل کنیم تا راندمان آبیاری ما را بالا ببرد .

وی گفت: در سیستم های سنتی راندمان آبیاری تا ۲۰ یا ۳۰ درصد بیشتر نیست اما با سیستم های نوین تا ۸۰ درصد می توان آن را افزایش داد.

حجتی افزود: مرحله بعد افزایش بهره وری آب است. وقتی این آب وارد مرزعه شد مهم است که آن را چگونه و به چه بذری بدهیم و در اختیار چه گیاهی قرار دهیم و به چه شکلی در اختیار قرار دهیم که بیشترین بازده را داشته باشد .

وی افزود: توصیه می کنم بخش عمده این را باید امروز در این مناطق گرم و خشک به گلخانه ها بدهیم تا با حداقل آب بیشترین محصول را داشته باشیم . هم بذر مناسب داشته باشیم که بازدهی بالایی دارد و هم بذر مرغوب کشت کنیم. قاعدتا بذری که با محیط و تنش های محیط سازگار نباشد و مقاوم نباشد ، بازدهی کمتر دارد .

حجتی گفت: وقتی بذری که اصلاح شده، مقاوم و سازگار با محیط باشد را در دل خاک بگذاریم این بذر محصول بیشتری می دهد و تجربه علمی ثابت کرده است که بذر ۲۵ تا ۳۰ درصد در افزایش محصول می تواند تأثیر داشته باشد. مسائل دیگری نیز در ارتباط با مبارزه با آفات و بیماریهاوجود دارد که همه این ها می تواند در افزایش بهره وری از آب مؤثر باشد.

انتهای پیام/غ

ظرفیت های زیادی در استان و شهرستان در پرورش شتر داریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.