مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: 4 گونه از پرندگان موجود در استان همدان در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند.

خطر انقراض 4 گونه پرنده در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  سیدعادل عربی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه پرندگان بیشتر در معرض تهدید، آسیب و انقراض هستند، افزود: 30 گونه از حیوانات مورد حمایت استان همدان در معرض خطر، 7 گونه از حیوانات آسیب‌پذیر، یک گونه در معرض تهدید و 4 گونه در معرض آسیب جدی و انقراض هستند.

وی با بیان اینکه عقاب‌طلایی، بالابان، کرکس‌مصری و میش‌مرغ از گونه‌های در معرض خطر جدی انقراض بوده و خفاش نعل اسبی نیز در معرض تهدید است، ادامه داد: برای جلوگیری از انقراض و آسیب این نوع از حیوانات سازمان حفاظت محیط زیست استان تمهیدات لازم را برای پیشگیری انجام می‌دهد.

عربی در رابطه با تأمین علوفه و غذا برای وحوش در فصل سرما اظهار کرد: علوفه لازم در فصل تابستان برای وحوش در انبار ذخیره شده است و با آغاز زمستان در اختیار این حیوانات قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هنوز سرشماری دقیق وحوش انجام نشده‌است، تصریح کرد: مبنای دقیق و معتبر براساس انجام سرشماری وحوش توسط سازمان محیط زیست در فصل زمستان است و سرشماری که در فصل تابستان انجام شود، آمار دقیق و معتبری نیست.

عربی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان به علت زادوولد حیوانات نمی‌توان آمار دقیقی از این حیوانات به دست آورد به همین علت با آغاز فصل سرما و توقف زادوولد، سرشماری دقیق وحوش توسط محیط زیست انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در فصل سرما بره‌ها و توله‌ها دیگر وابستگی به مادر خود ندارند و توسط مادرشان در طبیعت رها شده‌اند به همین علت حفاظت آنها در فصل سرما بیشتر از دیگر فصل‌ها است.

عربی با بیان اینکه علاوه بر کوه الوند مناطق دیگری از جمله قله‌های کلاغ‌لان، قزل‌ارسلان و یخچال به مناطق حفاظتی اضافه شده‌اند، عنوان کرد: این مناطق به عنوان مناطق حفاظت شده نیز معرفی شده‌اند و فقط منتظر موافقت سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان توصیه کرد: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و سرما امکان بازگشت و آمدن حیوانات وحشی به مناطق شهری زیاد است و شهروندان نباید نسبت به رها کردن کودک خود در بیرون از خانه بی‌اعتنا باشند و در صورت مشاهده این گونه از حیوانات به سامانه 1540 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

انقرض پرندگان در همدان

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.