به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت کریم اهل بیت (ع) آیین سنتی نخل گردانی در نراق و تفرش برگزارشد.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ همزمان با ۲۸ صفر وایام سوگواری پیامبر رحمت (ص) وشهادت امام حسن مجتبی (ع) آیین سنتی نخل گردانی با حضور عاشقان اهل بیت (ع) در شهرتاریخی نراق و شهر تفرش برگزارشد.

نخل گردانی شهر نراق یکی از مراسم‌های سنتی شهر نراق و تفرش است که هرساله در ۴ روز عاشورا، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان و سالروز شهادت حضرت زهرا (س) انجام می‌گیرد.

نراق دارای دو نخل بزرگ و کوچک هست که در روز مراسم جوانان با حضور در کنار نخل‌های شهر با پوشش پارچه‌های مختلف لباس عزا را برتن نخل‌ها می‌پوشانند و با ذکر یا علی یا زهرا، نخل را از محل و جایگاه خود حرکت داده و آن را در میدان اصلی شهر می‌آورند.

این مراسم از دیرباز برای مردم نراق از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. سال هاست در شهر نراق در ایام شهادت پنچ تن آل عبا آیین سنتی نخل گردانی برگزار می‌گردد.

صبح روز عزاداری همه مردم کوچک و بزرگ با لباس‌های مشکی می‌آیند تا در عزاداری شرکت کنندو این مراسم همراه با سینه زنی و زنجیرزنی و حرکت هیات مذهبی شهر است.

نخل نماد تابوت عزا در بین مردم است و داخل آن دارای فضای توخالی است و دارای چندین پایه در اطراف و جلو می‌باشد که در نراق هر پایه از دوران قدیم به نام طائفه‌ای بوده و نسل به نسل به فرزندان آن‌ها رسیده است و به این دلیل هر پایه به نام خانواده یا خاندانی در نراق نام گرفته است.

نخلدار یک راهنما یا مسئول می‌باشد در روی آن قرار گرفته و در بالای آن به ذکر مصیبت و نوحه خوانی می‌پردازد.

انتهای پیام/ج

عزاداری ۲۸ صفر با برگزاری آیین سنتی نخل گردانی در نراق و تفرش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار