وزیر خارجه آلمان اعلام کرد برلین قصد دارد مقامات پکن را برای اتخاذ اقداماتی جهت کنترل تسلیحات به صورت جدی‌تر تحت فشار قرار دهد.

هایکو ماس: پکن را برای کنترل تسلیحاتی جدی تحت فشار قرار می‌دهیمبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در گفتگو با روزنامه دی ولت اعلام کرد قصد دارد در نشست آتی در پکن، مقامات چین را برای اتخاذ اقدامات کنترل تسلیحات جدی‌تر تحت فشار قرار دهد. اظهارات ماس با اشاره به لزوم محدود کردن توسعه سلاح‌های فضایی و رباتیک چین، که امروزه به عنوان یک موضوع علمی تخیلی مورد توجه قرار می‌گیرد، بیان شد.

بنا به گزارش اسپوتنیک در حالی که چین از امضاء کنندگان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد نیست، وزیر خارجه آلمان امیدوار است با کشاندن پکن به سمت یک توافق جدید مانع از توسعه تسلیحاتی این کشور شود.

هایکو ماس در این مصاحبه گفت: تسلیحات فضایی و سلاح‌های خودکار به زودی دیگر موضوعی علمی تخیلی نخواهند بود بلکه به واقعیت تبدیل می‌شوند. ما به قوانینی نیاز داریم که با توسعه تکنولوژیکی سیستم‌های تسلیحاتی جدید هماهنگ باشد.

وزیر خارجه آلمان بدون اشاره به جزئیاتی از دیدار آتی خود از چین گفت در روزهای آینده مذاکراتی با مقامات چین درباره پایبندی به شفافیت و کنترل تسلیحاتی بیشتر خواهد داشت. ماس همچنین گفت آلمان بر فشار خود بر روسیه برای پایبندی بر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد 1987 ادامه خواهد داد. وزیر خارجه آلمان افزود او سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه را به پایبندی به پیمان منع موشک‌های میان برد و نیز شفافیت درباره توسعه تسلیحات جدید  ترغیب کرده است.

در اوایل ماه اکتبر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم ناگهانی خود برای خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را اعلام و نقض این پیمان از سوی مسکو را بهانه تصمیم خود معرفی کرد. براساس این پیمان بکارگیری و توسعه تمامی موشک‌های زمینی با برد بین 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر ممنوع است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را احتمالا سرآغازی برای رقابت تسلیحاتی دانست. با این حال ماس اعلام کرد آلمان به دنبال آن است تا از شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید جلوگیری کرده و مذاکراتی را با آمریکا و دیگر شرکای عضو ناتو در خصوص این پیمان داشته باشد. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در نشست ماه دسامبر به این موضوع خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار