دبیر علمی گنگره علمی تخصصی نظامی گنجوی در دانشگاه تبریز از تاسیس مجمع تحقیقاتی نظامی شناسی در شهر تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اقبالی دبیر علمی این کنگره در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه استان آذربایجان شرقی گفت: اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تصریح کرد: نظامی از شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست که این شاعر از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روند مقالات ارسال شده به دبیرخانه این کنگره افزود: با اعلام فراخوان برگزاری این کنگره بیش از ۸۰ چکیده مقاله و بیش از ۶۰ مقاله کامل به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که از این تعداد بیش از ۳۰ مقاله به چاپ رسیده و ۱۸ مقاله نیز در قالب سخنرانی در طول برگزار این کنگره ارایه خواهد شد.

اقبالی در ادامه یکی از برکات برگزاری آن را تاسیس مجمع تحقیقاتی نظامی شناسی اعلام کرد و گفت: این مرکز به منظور تحقیق، تصحیح و شرح آثار نظامی بوجود می‌آید.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز احیاء و بازآفرینی آثار نظامی را ضروری بیان کرد و افزود: با برگزاری این کنگره که با حضور محققان داخلی و خارجی و به ویژه با فعالان این حوزه صورت می‌گیرد، می‌توان در این راستا گام‌های موثری برداشت.

وی با بیان اینکه درک اکثر آثار نظامی گنجوی نیازمند شرح و تفسیر است و در زمان حاضر با شرح‌های متکثر و متعدد که بر آثار نظامی نوشته شده، مواجهیم، تصریح کرد: تاکنون نسخۀ منقّح، تمیز و سرراست از شرح بر آثار نظامی نداریم، ولی امیدواریم کنگره تبریز گامی برای تحقق این مهم باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تصریح کرد: از سوی دیگر آثار نظامی گنجوی به رغم ارزشمند بودن، به شهرتی که لایقش باشد دست نیافته است. کنگره تبریز درصدد است مقدمه‌ای برای شناساندن آثار منثور و منظوم این شاعر توانمند باشد.

اقبالی، با طرح این مطلب که بیشترین بخش از شهرت شعرایی نظیر سعدی و حافظ، اقبال خوانندگان و هنرمندان موسیقی به اشعار این شاعران است، گفت: غالباً نظامی گنجوی با منظومه‌های بلندبالایش شناخته می‌شود. کنگره تبریز می‌خواهد غزل‌های نظامی را احیاء کند و این آثار را بین عموم مردم ببرد.

وی تاکید کرد: به دنبال تبدیل دانشگاه تبریز به قطب نظامی شناسی در بین دانشگاه‌های کشور هستیم و کنگره مزبور به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز نیز در این نشست خبری با بیان اینکه کنگره علمی تخصصی نظامی گنجوی با شرکت نظامی شناسان داخلی و خارجی در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود، اظهار داشت: این کنگره بین المللی در روز‌های ۲۲ الی ۲۳ آبان ماه سال جاری با حضور استادان داخلی و خارجی و نظامی‌پژوهان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

احمد فرشبافیان در ادامه با اشاره به محور‌های اصلی این کنگره گفت: بررسی جایگاه فرهنگ و تمدن و تاریخ و جغرافیای ایران در آثار نظامی، عصر نظامی (حاکمان، شاعران، شخص نظامی، اوضاع سیاسی فرهنگی و ...) و باور‌های دینی و اندیشه‌های عرفانی در آثار نظامی از جمله این محور‌ها است.

دبیر اجرایی این کنگره نقد و بررسی آثار نظامی، تاثیر نظامی بر شعرا و دانشمندان بعد از خود و کتاب شناسی نظامی و نسخه شناسی آثار نظامی و موضوعات مرتبط را از دیگر محور‌های این کنگره بین المللی عنوان کرد.

به گفته وی این کنگره گامی اول برای انجام کار‌های بزرگ علمی و فرهنگی است که همت همه علاقه‌مندان به فرهنگ و علم را می‌طلبد تا این شخصیت جهانی خفته در گنجه را بیش از پیش به جهانیان معرفی نمایند.

رئیس مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز همچنین از رونمایی از کتاب «حکمت، عرفان و اخلاق در آثار نظامی گنجوی» نوشتۀ مرحوم علامه محمدتقی جعفری در حاشیۀ برگزاری این کنگره خبر داد و افزود: این کتاب به زبان ترکی آذربایجانی با الفبای لاتینیِ آذری به زیور طبع آراسته شده و در چاپ آن رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان و دانشگاه تبریز مشارکت داشته اند.

فرشبافیان ادامه داد: دیگر برنامۀ جنبی این کنگره، رونمایی از کتیبۀ نفیسِ حاویِ دو بیت از اشعار نظامی گنجوی برای نصب در دانشگاه تبریز است که توسط موسسه خیریۀ بین المللی اندیشۀ ماندگار اصفهان تهیه و ارسال شده است.

به گفته وی گنگره بین المللی نظامی گنجوی با حضور ۱۴ میهمان خارجی از کشور‌های بنگلادش، ترکیه و جمهوری آذربایجان و شخصیت‌های برجسته نظامی شناس کشور در دو روز در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از ۲۴ هزار نفر دانشجو و ... به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و برتر کشور مطرح است.

 

انتهای پیام/ش


تبریز میزبان کنگره بین المللی نظامی گنجوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.