دبیر کنگره بین المللی نظامی گنجه‌ای ازبرگزاری کنگره بین المللی نظامی گنجوی در تبریز خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مسلم اورنگی دبیر کنگره بین المللی نظامی گنجه‌ای در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه این کنگره ۲۲ اسفند ماه در تبریز برگزار می‌شود، گفت: ادیبان و دانشمندان ۱۰ کشور خارجی در این کنگره شرکت می‌کنند.

وی افزود: در این همایش ادیبانی از کشور‌های مختلف از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و ۱۱۷ مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره ۴۷۰ مقاله به داوری نهایی ارسال شد که از این تعداد ۶۱ مقاله پذیرش شد.

اورنگی اظهار کرد: بررسی آثار و اشعار نظامی گنجوی و آشنایی بیشتر اساتید و اندیشمندان نظامی شناس با زندگانی این شاعر و داستان نویس بزرگ شعر و ادبیات فارسی از اهداف این همایش است.

وی با بیان اینکه نظامی میراث مشترک کشور‌های اسلامی و مایه افتخار تمام مسلمانان است، تاکید کرد: برخی مشاهیر همچون نظامی مایه وحدت و همدلی قومیت‌ها و ملل مختلف است.

دبیر کنگره بین المللی نظامی گنجه‌ای از جمله محور‌های این همایش را نقش زبان فارسی در منظومه فکری، ادبی نظامی، جایگاه فرهنگ ایران و ایرانی در اشعار نظامی، جایگاه فقه و کلام در اشعار نظامی، تعلیم و تربیت و انسان کامل از منظر نظامی گنجوی، فرهنگ شناسی اشعار نظامی و سبک شعری و زبانی نظامی عنوان کرد.

وی ادامه داد: مروری تاریخی و انتقادی بر نظامی شناسی، نظامی گنجوی میراث مشترک کشور‌های اسلامی، تاملی بر پیروان سبک نظامی، تاملی بر ترجمه‌ها شرح و تفاسیر اشعار نظامی، مروری بر زندگی نامه نظامی، نقش نظامی در ادبیات جهان و مروری بر عرفان، نگاه‌های فلسفی و جامعه شناختی نظامی از دیگر محور‌های این کنگره است.

 

انتهای پیام/ش

تبریزمیزبان کنگره بین المللی نظامی گنجوی

برچسب ها: شعر ، سخن بزرگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.