کارشناس مسائل آمریکا گفت: درصورتی که واشنگتن بر اعمال تحریم های ایران بدون درنظر گرفتن انتظارات متحدانش ادامه دهد با تنش های جدی در روابط با آنها روبرو خواهد شد.

مراودات ایران با کشورهای معاف شده به منافع اقتصادی محدود نمی‌شودبه گزارش حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دیروز 14 آبان 97 تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی واشنگتن علیه تهران، رسما اعمال شد.

مرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعطا معافیت‌های مبادلاتی 8 کشور برای خرید نفت از ایران، عنوان کرد: از همان ابتدا هم آمریکایی‌ها اعلام کردند که در 13 آبان یا همان 4 نوامبر دور دوم تحریم‌ها را اعمال خواهند کرد و از این طریق صادرات نفتی ایران را به صفر خواهند رساند که باوجود چنین اظهاراتی  از همان ابتدا هم مشخص بود که با عدم تبعیت بسیاری از متحدان ایالات متحده در داخل اروپا و شرق آسیا مواجه و به هدف خود نخواهد رسید.

وی در ادامه افزود: مراودات ایران با بسیاری از کشورها به منافع اقتصادی محدود نمی‌شود، برای مثال هندوستان به شدت می خواهد از طریق بندر چابهار با چین رقابت کرده و پس از آن بتواند نفوذ خود را در افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز گسترش دهد، لازمه آن هم این است که یک کریدور اقتصادی وجود داشته باشد تا از طریق آن بتوانند به این هدف دست پیدا کند و بهترین گزیته برای  این امر استفاده از بندر چابهار است.

مکی درمورد مراودات چین و کره جنوبی با ایران، عنوان کرد: کره جنوبی و چین مراودات مالی و اقتصادی با ایران دارند و به راحتی نمی‌توانند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند؛ همین مسئله باعث می‌شود تا به دنبال کسب معافیت‌های نفتی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشند، واشنگتن هم نمی‌تواند به این قبیل خواسته‌ها و انتظارات متحدان خود بی‌تفاوت باشد و اگر بخواهد بر مواضع خود پافشاری کند، قاعدتا تنش‌ها و اختلافاتی ایجاد خواهد شد که  ضرر و زیان‌های زیادی برای منافع ایالات متحده به دنبال خواهد داشت و این ضررها،  بیشتر از آن است که بتواند فشار خود را بر تهران تداوم بخشد.

کارشناس مسائل آمریکا در ادامه اظهار کرد: واشنگتن به دنبال راهی است تا کمترین ضرر را برای منافع آنها به دنبال داشته باشد و درهمین راستا هم مجبور شد به برخی از متحدان خود معافیت‌هایی را بدهد تا بتوانند در کوتاه مدت به خرید نفت از ایران ادامه دهند، اینکه اروپایی‌ها درصدد ایجاد یک ساز و کار ویژه مالی برای ارتباط با ایران هستند خودش می‌تواند یک نوع حرکت و اقدامی در جهت کاهش نفوذ آمریکا در نهادهای مالی جهانی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا توانایی ایستادگی مقابل آمریکا را برای ادامه تعاملات با ایران دارد و یا در نهایت خواهد شد، گفت: جواب این سوال صفر و صد نیست و به هرحال آمریکایی‌ها در تلاشند تا روابط ایران را با اروپا را بهم زده و یا متزلزل و ضعیف کنند. تحرکاتی هم که در دانمارک و فرانسه انجام می شود و اقدامات تروریستی که به ایران نسبت می‌دهند هم در همین راستا توجیه می‌شود؛ اما تا کنون موضعی از اروپایی‌ها مبنی بر منصرف شدن از ایجاد ساز و کار مالی جدا با ایران و یا خروج و نقض برجام دیده نشده است.

کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: شاید هنوز در ایجاد ساز و کار مالی که به ایران وعده داده اند اراده و جدیت وجود نداشته باشد و یا روند کندی را پیش گرفته باشد، ولی در حال حاضر در اروپا کسی از نقض برجام حمایت نمی‌کند، زیرا این یک دستاورد بزرگ برای اتحادیه اروپا بوده و اگر بخواهند از این رقابت عقب‌نشینی کنند خود اروپایی‌ها هستند که بیشتر متضرر خواهند شد و اگر اروپایی‌ها بخواهند همینطور به عقب‌نشینی از مواضع خود در قبال آمریکا ادامه دهند دیگر به جایگاه و موقعیتی که در عرصه جهانی مدنظر دارند، دست پیدا نخواهند کرد؛ اما به هرحال در اروپا هم تلاش‌هایی انجام می شود تا به نوعی انسجام و وحدت در قبال برجام را متزلزل و ضعیف کنند. به هرحال با توجه به تأکید مقامات عالی اتحادیه اروپا مانند آلمان و انگلیس بر حفظ برجام، بعید است که بخواهند در نقض آن پیش‌قدم شوند.

مکی در پایان درباره تصمیم اروپا برای ایجاد ساز و کار مالی توضیح داد: به نظر من ایجاد ساز و کار مالی مستقل از سوئیفت در دستور کار اروپا قرار دارد، اما نمی‌خواهند این مسئله به تنش با آمریکا منجر شود؛ به هر حال سوئیفت ساز و کار مالی است که در عرصه جهانی بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های مطرح اروپایی در آن فعالیت دارند، بنابراین اروپایی‌ها در تلاش هستند تا از طریق رضایت آمریکایی‌ها یک سری معافیت‌هایی را کسب کنند و اگر به این توافق نرسند، قطعا آن ساز و کاری مالی و مستقل را برای مراودات مالی خود با ایران را پیگیری خواهند کرد. شاید در آینده نزدیکی که انتظار داریم به ساز و کار مالی مستقل با ااروپا دست پیدا نکنیم ،ولی به نظر می‌آید که در نهایت اتحادیه اروپا راه‌هایی را به ایران پیشنهاد خواهند کرد که بتواند به تعاملات نفتی خود دسترسی یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار