شاید برای شما جالب باشد که بدانید قرآن نسبت به امدادهاي غيبي و استقامت اجتماعي چگونه توضيح داده است.

قرآن نسبت امدادهاي غيبي و استقامت اجتماعي را چگونه توضيح مي دهد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آیات قرآنی و نیز مطالعه تاریخ چنین بر می ‏آید که امت، نقشی اساسی در پیروزی یا شکست نهضت‏‌های پیامبران داشته‏ اند و حتی از بعضی از آیات قرآن چنین بر می ‏آید که نزول رحمت یا عذاب بر یک جامعه، تابعی از نوع فعالیت مردمان آن جامعه بوده است و سنت الهی بر آن جاری بوده که متناسب با ایمان یا کفر مردم، نعمت یا عذاب خود را بر جامعه ‏ای فرود می ‏آورده است.

شاهد آنکه حضرت نوح (ع) از مردم زمان خود می ‏خواهد استغفار کنند تا به دنبال آن آسمان بر آنان ببارد و خداوند آنان را با اموال و فرزندان یاری کند: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً».

قرآن کریم تصریح می‏ کند: «مما خطیئاتهم اغرقوا» [۲]یعنی، قوم نوح به علت گناهان خود گمراه شدند. در آیات دیگر نیز به این نکته تصریح شده است که علت هلاکت بسیاری از اقوام گذشته، ظلم و ستم آنان بوده است. [۳]در مقابل به این نکته نیز تصریح شده که اگر جامعه‏‌ای ایمان آورد و تقوا پیشه کند، خداوند در‌های برکت آسمان و زمین را به روی آنان می ‏گشاید: «و لو أنّ اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض...»

خداوند در آیه‏ ای، سنت کلی خود را چنین بیان می‏ کند: تا مادامی که مردم در راه مستقیم بوده و از آن منحرف نشوند، نعمت‏‌های الهی بر آنان جاری می‏ شود و تغییر عملکرد الهی، تابعی از تغییر رفتار مردم است: «ذالک بان الله لم یک مغیراً نعمة أنعم‌ها علی قوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»


بیشتربخوانید:مردانی با لباس سفید و شمشیر به کمک حزب الله آمدند 


یکی از مهم‏ترین مشکلات پیامبران و مردان الهی در طول تاریخ، عدم همراهی مردم به طور پیوسته با اهداف و برنامه‏‌های آنان بوده است که این مطلب را می ‏توانیم از کلام پیامبر اکرم (ص) به وضوح دریابیم که «شیبتنی هود»؛ یعنی سوره هود مرا پیر کرد. درباره علت آن گفته شده است: سبب این امر وجود آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک»یعنی "به همراه کسانی که با تو به سوی خداوند بازگشته ‏اند، استقامت کن" در این سوره است، در حالی که پیامبر (ص) درباره سوره «شوری» که در آن تنها خود آن حضرت (ص) با آیه «فلذالک فادع و استقم کما امرت» [۷]مأمور به استقامت شده - چنین جمله ‏ای را بیان نکرده است. از ابن عباس نقل شده است: هیچ آیه ‏ای همانند آیه سوره «هود» برای پیامبر (ص) سخت‏تر نبود.

منبع: انوارطاها

انتهای پیام/

قرآن نسبت امدادهاي غيبي و استقامت اجتماعي را چگونه توضيح مي دهد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.