یک روان شناس گفت: شدت افسردگی در میان کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است و بی توجهی به آن می تواند عواقب ناخوشایندی مثل اختلال خلقی را در بزرگسالی رقم بزند.

کودکان هم افسرده می شوند/ راهکار های جلوگیری از افسردگی کودکان

سهیلا علیپور روان شناس خانواده و ازدواج درگفتگو با خبرنگارحوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: افسردگی را بسیاری از مردم، بیماری بزرگسالان تصور می کنند در حالی که شدت آن در میان کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است و بی توجهی به آن می تواند عواقب ناخوشایندی چون اختلال خلقی را در بزرگسالی رقم بزند.

وی با بیان اینکه کودکان نیز با اندک ناملایمات و بدرفتاری های والدین و اطرافیانشان در خود فرو می روند و آثاری از افسردگی های بالینی و مشکلات رفتاری ناشی از آن را بروز می دهند، افزود: افسردگی در بسیاری موارد در نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی پدید می آید و در بعضی موارد نیز منشاء آن روشن نیست.


بیشتر بخوانید: زخم‌های عاطفی دوران کودکی را جدی بگیرید! 


علیپور بیان کرد: روند رشد و تکامل کودکان سرشار از چالش ها و فرصت هاست و درس و مدرسه، دوست، امتحان و تغییرات بلوغ در بعضی از بچه ها سریع تر اتفاق می افتد، برخی از بچه ها می توانند با این تغییرها به خوبی کنار بیایند ولی برخی دیگر نمی توانند و ناتوانی در کنار آمدن با این قبیل تغییرات می تواند زمینه ساز استرس و حتی بروز افسردگی در آنان شود.

وی ادامه داد: پرخاشگری، شب ادراری، ناخن جویدن، آشفتگی های خواب، بیش فعالی، کمبود توجه، بی تفاوتی، کاهش انرژی، بزهکاری، بی اشتهایی و کاهش وزن، افت تحصیلی، ناتوانی های یادگیری، انزواطلبی، کج خلقی و مدرسه گریزی از جمله نشانه های افسردگی کودکان است.


بیشتر بخوانید: افسردگی؛ ثمره تنهایی آدم‌ها


این روان شناس گفت: گاهی همراه با این نشانه ها، نشانه های اضطرابی نیز در کودکان دیده می شود؛ نشانه هایی مثل بروز نگرانی افراطی راجع به سلامت خود یا اطرافیان، اضطراب در زمان جدا شدن از والدین یا وابستگی زیاد به والدین، ترس از تاریکی و تنهایی و ترس های دیگر بروز می کند.

وی با بیان اینکه درمان افسردگی در کودکان معمولا شامل روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این ۲ روش است، عنوان کرد: شرکت در کلاس های مهارت های زندگی و فرزندپروری برای والدین می تواند در پیشگیری یا مراقبت از بیماری افسردگی در کودکان موثر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
پول داشتن پولداربودن پدرمادر تا ک بچه عقده ایی بارنیاد وبامهربونی ومنطق بابچه حرف زدن فقیری خیلی بده واسه بچه میتونه درروندرشدبچه اختلال ایجادکنه وبچه خیلی کمبودها رو توزندگیش حس کنه دراینده البته
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
چگونه می توان از افسردگی جلوگیری کردو قتی درجامعه بیکاری فقر کمبود امکانات رفاهی واقات فرغتی برای کودکان نباشد چگونه میشد شاد زیست وقتی پدری که از سختی زندگی وقتی برای فرزند خود نداردونتواند ساده ترین نیاز کودکش را تامین نکند کودک منضوی وافسرده خواهد بود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
با سلام کودکان در دوران کودکی کمبود مادی را کمتر حس میکنند آنها بیشتر نیاز به محبت وآرامش دارند درمواقعه ای ما خودمان سعی مکنیم کمبود های خود را به یاد بیاریم واین که درآخر نتوانیم فضای ششادی برای کودک مان فراهم کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
مهار تورم-پخش برنامه های شاد از تلویزیون-صداقت در گفتار مسئولین-و و و و و و و
آخرین اخبار