گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه (۱۰ آبان ماه) با حضور وزیر کشور برگزار شد.

بیش از ۱۳۰ هزار زائر خارجی از مرز‌های ایران وارد کشور عراق شدند/ وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی حول محور اربعین اتفاق افتاده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه (۱۰ آبان ماه) با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با موضوع  آخرین خبرها از بازگشت زائران اربعین برگزار شد.

در ابتدای برنامه وزیر کشور اظهار کرد: امسال سال چهارم است که سفر اربعین از کشور ما در حجم گسترده اتفاق می افتد و هر سال تجربه ها بیشتر و برنامه ریزی ها مهیا شده است.

وی افزود: اولین سالی که سفر اربعین از ایران با این حجم جمعیت صورت گرفت بسیاری از افراد به صورت غیرقانونی به عراق مشرف شدند که باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شد چراکه جای پارکینگ و استراحت و خدمات رسانی وجود نداشت و از طرفی جاده ها نیز مناسب نبودند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما هر سال با استفاده از تجربیات و بهره گیری از برنامه ریزی‌های مدون توانستیم امسال اربعین را به صورت خوبی برگزار کنیم.

وزیر کشور بیان کرد: از تمام کشور و حتی روستاها مردم مانند جویبار حرکت کرده و رودخانه عظیمی را تشکیل می‌دهند و از مرزها عبور می‌کنند و ما در این سو و آنسوی مرز مسائلی را داریم.

وی ادامه داد: وقتی مردم به مرز می‌رسند ما با کشور دیگری سر و کار داریم که مقررات و زیر ساخت‌های دیگری دارد اگرچه همکاری خوبی میان ما و عراق وجود داشت اما علاوه بر ۲میلیون زائران ایرانی و ۱۵ تا ۱۶ میلیون زائر از کشورهای دیگر به این کشور مشرف می‌شوند.

رحمانی فضلی گفت :ما از پایان اربعین گذشته ستادی را تشکیل دادیم و ۳۰ دستگاه اجرایی در آن عضو شدند به عبارت دیگر کل نظام درگیر ستاد اربعین است و دولت و وزارت کشور تنها هماهنگ کننده هستند و سازمان تبلیغات اسلامی ،ستاد کل نیروهای سپاه و بسیج جلساتی را به منظور آسیب شناسی برگزار کردند.

وزیر کشور تصریح کرد: ما توفیقات بسیاری در زیر ساخت‌ها داشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ هزار پارکینگ در مرزها احداث کرده‌ایم، در حالی که سال اول پارکینگی وجود نداشت و مردم‌مجبور بودند تا اتومبیل و اتوبوس‌های خود را در زمین‌های کشاورزی پارک کنند.

وی افزود: سال‌های اول برگزاری مراسم اربعین اگر باران می‌بارید کل جاده‌ها بسته می‌شد و ما مجبور بودیم برای رساندن تدارکات اولیه با هلکوپتر اقدام کنیم، اما اکنون تمام خدمات اولیه فراهم بوده و ترافیکی وجود ندارد.

وزیر کشور اظهار کرد:در مرز مهران _ایلام جاده کاملا ۴ بانده شده و جاده کناری آن نیز سازماندهی شده و امسال این توفیق را داشتیم که اربعین را به خوبی برگزار کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: تا کنون حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زائران به کشور باز گشته اند.

وی افزود: امسال علی رغم آن که بنده شخصا به عراق رفتم و تفاهنامه امضا کردیم، اما به دلیل تغییر دولت عراق و مسائل امنیتی مرز خسروی باز نشد و بار جمعیتی بر روی مرز مهران_ایلام متمرکز شد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: پیک بازگشت زائران طی ۲۴ ساعت گذشته بوده که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در یک ساعت گذشته به کشور بازگشته‌اند و تقریبا هر ساعت حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد:در هر ساعت به ۱۵۰ تا ۱۶۰ اتوبوس برای انتقال زائران نیازمندیم، ما ۱۲ هزار اتوبوس را برای رفاه حال زائران از سراسر کشور محیا کرده ایم به گونه‌ای که در بسیاری از ترمینال‌ها شرمنده مردم شده ایم.

رحمانی فضلی گفت:همکاران در ستاد اربعین از ابتدا اعلام کردند که بهتر است مردم از مرز‌های چذابه و شلمچه تردد کنند، اما بیش از ۶۰ درصد مردم از مرز مهران به عراق وارد شدند.

وزیر کشور گفت: در مرز شلمچه و چذابه امکانات بهتری در اختصاص زائران قرار داشت، اما مردم مرز مهران را به دلیل نزدیکی به نجف انتخاب کردند.
وی ادامه داد:ما سال گذشته نیز این مشکل را داشتیم و این مساله قابل پیش بینی بود به همین دلیل موکب و خدمات رفاهی لازم برای زائران فراهم شد.

وزیر کشور ادامه داد: زیر ساخت‌های ما در همه مرز‌ها یکسان است به عنوان مثال امسال ۲۰۰ گیت داشتیم که باعث می‌شد مردم کمتر از یک دقیقه برای پاسپورت معطل شوند که این امر عقبه‌ای دارد.

وی گفت: از تمام استان‌ها بیش از ۱۰۰ کامیون مواد اولیه خوراکی به مواکب فرستاده شد و این امکانات با توجه به تراکم جمعیتی در مرز‌ها تخصیص پیدا کرد.

رحمانی فضلی بیان کرد: در رادیو اربعین اطلاعیه‌های زیادی اعلام شد، اما زائران علاقه دارند که از مهران به کربلا مشرف شوند البته اگر امسال مرز خسروی باز بود تقاضا برای مهران کمتر می‌شد و ما نیز نمی‌توانیم به مردم امر کنیم که از کدام مرز عبور کنند.

وی اظهار کرد:در جلسه چهارشنبه هیات دولت رئیس جمهور به وزیر راه دستور داد که با هماهنگی دولت عراق جاده مهران تا نجف را ۴ بانده کنیم که وزیر مذکور نیز اعلام آمادگی کرد.

وزیر کشور افزود: شرایط ما امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر است، اما باید بپذیریم که با نقطه مطلوب فاصله داریم.

رحمانی فضلی ادامه داد: اعزام زائران باید کاروانی باشد و به سازمان حج و زیارت واگذار شود به گونه‌ای که از هر شهر یا استان زائر اعزام شود که البته امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ما امسال اتوبوس‌ها را ترانزیت موقت کردیم اما تعداد زوار زیاد است و بیش از این اجازه ورود اتوبوس به عراق را نداشتیم .

رحمانی فضلی گفت: تغییر قیمت دینار نسبت به دلار یکی از مشکلات امسال ما بود به طوری که برخی افراد پول کافی با خود نبرده بودند در همین راستا با تخصیص مبالغی به کنسولگری درخواست کردیم که به این افراد کمک شود .

وزیر کشور گفت: ما همیشه به مردم توضیحاتی داده ایم اما بی توجهی صورت می‌گیرد که یکی از دلایل آن این است که ظرف ۱۵ روز دو میلیون جمعیت به کربلا عظیمت می‌کنند.

رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به اینکه سال گذشته مشکلی در بحث ارز نداشتیم و خود زوار از بازار ارز مورد نیاز شان را تهیه می‌کردند، ولی امسال به دلیل تفاوت در قیمت مشکل به وجود آمد که طی دو روز مسئله برطرف شد، گفت: امسال بیش از ۱۳۰ هزار نفر زوار خارجی از ایران به منظور راهپیمایی اربعین عبور کردند که این تعداد نسبت به سال گذشته حدود ۴۲ درصد افزایش داشت به طوری که بیش از ۱۳۰ موکب برای این عده در نظر گرفته شد.

وزیر کشور با بیان اینکه مردم مرتب مشکلات را به ما گزارش می‌دادند، افزود: برای ۲۰۰ هزار نفر متقاضی ارز مشکل ایجاد شده بود که خوشبختانه توانستیم مسائل را برطرف کنیم، برخی از شبکه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در این رابطه بزرگنمایی کردند و فضای روحی و روانی بدی به وجود آوردند که ما توانستیم مشکل را در کمتر از دو روز حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بحث کاپوتاژ و عبور موقت خودروها اظهار کرد: متاسفانه گمرک بدون هماهنگی با ستاد مجوز عبور موقت را صادر کرده بود این در حالی است که این مسئله ممنوع بود، به دلیل اینکه جاده‌های عراق گنجایش این حجم از ازدحام را ندارد لذا بحث کاپوتاژ برای سال آینده نیز ممنوع است و این اقدام در سال جاری بدون هماهنگی صورت گرفته است.

رحمانی فضلی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه میان دو ملت ایران و عراق خاطرنشان کرد: وحدت و انسجام میان کشور‌های اسلامی حول محور اربعین اتفاق افتاده است، این گردهمایی عظیم از سوی دشمنان و شبکه‌های خبری معاند کمتر مورد توجه قرار گرفت و بایکوت خبری شد و این رسانه‌ها مسائلی که مربوط به کمبود‌ها و ضعف‌ها بود را مطرح کردند.

وی تصریح کرد: جریانی می‌خواستند اربعین را در مقابل حج قرار دهند این در حالی است که این دو در طول هم قرار دارند، اربعین فریضه‌ای مستحب و حج نیز واجب است و از نظر شیعیان، مسلمانان و اهل سنت این گونه مسائل تعریف شده است و کسی نمی‌تواند میان ما تفرقه ایجاد کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عملکرد و هماهنگی‌های دولت عراق در میزبانی از ایرانیان چیست؟،گفت: خوشبختانه امسال و سال گذشته با حادثه‌ای روبرو نشدیم و امیدواریم تا به آخر امنیت حفظ شود، در حوزه امنیتی، دیپلماتیک و زیرساخت‌ها همکاری‌ها میان ایران و عراق بسیار نزدیک بود و دولت عراق هماهنگی و همراهی بسیار خوبی با ما داشتند لذا مردم ایران و عراق قابل تفکیک نیستند و در این ایام این دو ملت یکی می‌شود و همه به هم خدمت می‌کنند.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از این فرصت تا چه حد می‌توان برای نزدیکی هر چه بیشتر ملت‌ها استفاده کرد، افزود: ما پیوند‌هایی با کشور‌های همسایه داریم که این پیوند‌ها می‌تواند به صورت جغرافیایی، فرهنگی، زبانی، دینی و اعتقادی باشد لذا باید از همه ظرفیت‌ها در جهت تقویت پیوند‌های بین ملت‌های منطقه استفاده کرد به طوری که یکی از کشور‌هایی که این عنصر در آن قوی است کشور عراق محسوب می‌شود، ۲میلیون عراقی هم نیز هر سال به ایران برای زیارت می‌آیند و باید از این ظرفیت استفاده کرد، ما اعلام کرده‌ایم که مردم نباید به تبلیغات سوء رسانه‌های غربی توجه کنند و مردم نیز به این توصیه ما گوش دادند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بازخورد جهانی گردهمایی بزرگ اربعین را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: فقط یک اتفاق ۲ سال قبل رخ داد که آن هم در خارج از مسیر برنامه ریزی شده بود، در این ایام تعداد زیادی از افرادی که قصد برهم زدن امنیت را در داخل کشور و هم در خاک عراق داشتند بازداشت کردیم، کشفیاتی در خصوص سلاح و مواد منفجره هم داشتیم، اما برای آرامش خاطر زائران خبری منتشر نشد.

وی با اشاره به اینکه برای دشمنان این مسئله مهم است که ایران چگونه این سیل عظیم جمعیت را با کمک دولت عراق توام با امنیت برگزار می‌کند، گفت: میان نیرو‌های امنیتی دو کشور هماهنگی‌های بسیار خوبی صورت گرفته لذا این امنیت نشان از عزم دو کشور دارد.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بحث لغو روادید گفت: ما در این زمینه مشتاق هستیم دیروز در جلسه هیئت دولت رئیس‌جمهور در این رابطه دستور دادند تا موضوع پیگیری شود لذا ما به دنبال آن هستیم تا هر کسی که هوس زیارت کربلا را دارد بتوانند هر وقت اراده کند عازم سفر شود، طرف عراقی هم مخالفتی در این رابطه نکرده است، اما نتوانسته اند تصمیم کلی را در این رابطه بگیرند، عملیات برگشت از فردا بعد از ظهر محدود خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کاهش آسیب های اجتماعی افزود: یکی از توفیقات این دولت برجسته کردن، اولویت دادن و اهمیت دادن به بحث آسیب های اجتماعی است لذا در این زمینه وزارت کشور به جمع بندی رسیده است و مطالعه وسیع با کمک دانشگاه ها و دستگاههای اجرایی انجام شده است لذا گزارشی در این خصوص تهیه شد و مقام معظم رهبری نسبت به این گزارش حساسیت بالایی نشان دادند و دستور فرمودند تا این گزارش به صورت کامل انجام شود با کمک همه دستگاه‌های که در این حوزه کار می‌کردند بیش از ۷ ماه کار کارشناسی انجام دادیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه تاکنون در این خصوصی تقسیم کار ملی انجام شده است گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی دستورالعملی را نیز تصویب کرده است که بر اساس آن سازمان اجتماعی تشکیل شد و حداقل در ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد، برای هر یک از آسیب ها برنامه داریم و ارزیابی دقیقی صورت می‌گیرد، اواخر این ماه جلسه هفتم را با موضوع طلاق تشکیل می شود ، به طوری که همه دستگاه‌های درگیر باید گزارش خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه درخصوص پیشگیری از طلاق آموزش‌های وسیعی در حال انجام است ادامه داد: آسیب های اجتماعی موضوعی بین بخشی و سرریز همه بخش ها است.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و فرهنگی در حوزه طلاق اثر گذار است گفت : ما توانستیم در این رابطه گام‌های خوبی را برداریم ، در بحث متجاهرين بیش از ۸۰۰۰ نفر را در تهران با فراهم کردن امکانات نگهداری می‌کنیم، در حوزه پیشگیری از مواد مخدر نیز گام‌های خوبی برداشته شده است..

رحمانی فضلی درباره منع به کارگیری بازنشستگان و دربرگیری این قانون در وزارت کشور گفت: من از همه مدیرانی که زحمت می کشند تشکر می کنم، استانداری کار آسانی نیست و استانداران نقش رییس جمهور را در یک استان ایفا می کنند.

وی افزود: تعداد ۱۴ نفر از استانداران، ۱۵ نفر از معاونین استانداران و برخی فرمانداران شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند که در موعد قانونی بدرقه خواهند شد.

رحمانی فضلی گفت:تلاش کرده ایم که استانداران جدید تعیین شوند، اما چنانچه انتخاب استانداری کمی طول بکشد برای آن استانداری به صورت موقت سرپرست تعیین می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۳۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
سلام ،

برای افزایش و حفظ تعداد زائران ، باید مثل سفر حج عمل کرد ،
مثلا شش ماه قبل آغاز ثبت نام باشد ، فرصت ثبت نام هم زیاد باشد مثلا یک ماه
سایت باز باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۷
من سال ششم بود که توفیق حضور داشتم ...سالهای اول من ماشینم را تو بیابون میگذاشتم و میرفتم و هیچ خبری نبود ...
آخرین اخبار