آبدهی رودخانه تجن در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۷ درصد کاهش و آبدهی رودخانه چشمه کیله با ۴۶ درصد امسال افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  خدابخشی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب مازندران با اشاره به اینکه به لحاظ آبدهی رودخانه‌های استان بطور متوسط ۱۷ درصد کاهش داشته اند، گفت: بیشترین کاهش مربوط به رودخانه تجن با ۴۷ درصد کاهش آبدهی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و بیشترین آبدهی مربوط به چشمه کیله با ۴۶ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود.

وی با اشاره به تاثیر این بارش‌ها بر منابع آب زیرزمینی، افزود: براساس اندازه گیری بعمل آمده در مهر امسال سطح ایستایی آب زیرزمینی نسبت به ماه مشابه سال گذشته در همه محدوده‌های مطالعاتی استان بجز قائمشهر و جویبار با کاهش روبرو بوده است.

خدابخشی گفت:سطح ایستایی آبخوان نسبت به میانگین ۱۲ ساله در همه محدوده‌ها به جز نور، نوشهر، چالوس و رامسر با کاهش روبرو بود که بیشترین میزان کاهش مربوط به محدوده بهشهر - بندرگز بوده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب مازندران افزود: متوسط بارش در دشت‌های استان ۱۶۷ میلیمتر و در ارتفاعات ۱۰۴ میلیمتر بود با توجه به اینکه ۷۰ درصد استان ارتفاعات و ۳۰ درصد آن دشت است میانگین آن حدود ۱۱۷ میلی متر بود.

وی گفت:  بارش‌ها در مهر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشت ,، اما آبدهی رودخانه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد و در مقایسه با دوره شاخص دراز مدت ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خدابخشی افزود: حوضه آبریز صفارود و نسارود در رامسر با ۳۱۸ میلی متر بارش بیشترین و حوضه هراز و چالوس با ۷۰ میلی متر بارش کمترین بارش را در مهر ماه امسال داشته اند.

انتهای پیام/آ

کاهش ۱۷ درصدی آبدهی رودخانه‌های مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار