روز 13 آبان که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است .

 به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛  سیزدهم آبان هر سال ، یادآور سه رخداد مهم در تاریخ ایران اسلامی است. تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان  از جمله این رویداد هاست.

این ها سه رویداد با یک هویت بودند که هر کدام در شکل گیری حرکت انقلاب اسلامی نقش بسزایی ایفا کردند. هویت هر سه اتفاق (مبارزه با استکبار) بود و به همین دلیل، این روز به یاد ماندنی «روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده می شود.

13 آبان 97 و حضور متفاوت مردم /استکبار ستیزی که ماندگار خواهد شد

 

نخستین واقعه: تبعید امام خمینی به ترکیه 13 آبان 1343

کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آنها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.

کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگران این قانون را به کشورهای ضعیف تحت‌ سلطه تحمیل می‌کردند؛ کاپیتولاسیون درایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس ازآن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما، کاپیتولاسیون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی لغو گردید.

هنوز بیش از 3 دهه از الغای کاپیتولاسیون نمی‌گذشت که محمدرضا پهلوی احیاگر مجدد آن شد. کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیتت دولت تصویب کرد.

چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشتند به طوری که در4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.

در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

13 آبان 97 و حضور متفاوت مردم /استکبار ستیزی که ماندگار خواهد شد

 دومین واقعه : روز دانش‌آموز 13 آبان 1357

در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.

صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.

13 آبان 97 و حضور متفاوت مردم /استکبار ستیزی که ماندگار خواهد شد


سومین واقعه تاریخی :تسخیر لانه جاسوسی ـ روز مبارزه با استکبار جهانی 13 آبان 1358

در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.

در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود شدند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند.

اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و... که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است.

13 آبان 97 و حضور متفاوت مردم /استکبار ستیزی که ماندگار خواهد شد


اشغال لانه جاسوسی آمریکا ارزشی بالاتر از انقلاب1357دارد


براین اساس می توان گفت 13 آبان 1358 و اشغال لانه جاسوسی آمریکا که حضرت امام ( ره ) ارزش آن را بالاتر از انقلاب1357 میدانست اهمیت به سزایی داشته است، چرا که در انقلاب 1357 عوامل آمریکا از ایران گریختند اما در 13آبان 58 خود استکبار در چنگال عدالت اسلامی به دام افتاد و از کشور رانده شدند.

بنابراین باید گفت که پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حکومت الهی در ایران موجب تغییرات سیاسی در سایر کشورهای منطقه و جهان شد و منافع آمریکا و غرب را به خطر انداخت. در واقع بیداری اسلامی در جهان معاصر از سال 1357 و با انقلاب ایران آغاز شد و تمام کشورهایی که حکومتهای پادشاهی و عوامل استکبار داشتند با بیداری ملتها مجبور به تغییر سیاسی و نگرشی خود شدند.

لذا این پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود  آمریکایی ها جهت مبارزه با انقلاب ایران انواع کودتا و بمب گذاری و ترور شخصیتهای ملی و مسئولین کشور را سرلوحه سیاستهای تقابلی خود با انقلاب ایران قرار دادند و 8 سال جنگ را به مردم ایران تحمیل نمودند؛ مردم ایران نیز در این 8 سال ضمن مقاومت با سربلندی و پیروزی از این آزمایش الهی بیرون آمدند.

البته تقابل اسلام و شیطان بزرگ هنوز هم ادامه داد.جنگ هایی که در منطقه با نشاندن داعش به راه می اندازد و همچنان با شکست مواجه می شود و از طرفی اعمال تحریم ها و پاره کردن برجام.

آمریکا جنگ اقتصادی و روانی گسترده ای را علیه کشور و ملت ایران آغاز کرده و هدف اصلی آن نیز تغییر نظام مقدس جمهوری اسلامی و دلسرد کردن مردم نسبت به انقلاب است.

تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران و همچنین چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی حساسیت و اهمیت یوم الله 13 آبان امسال را نسبت به سال های گذشته مضاعف کرده است.

روحانی و ظریف: آمریکا هرچه می‌خواست بکند قبل از 13 آبان انجام داد

حسن روحانی رئیس جمهور در همین خصوص به صراحت اعلام کردکه آمریکا هرچه می خواست بکند، قبل از 13 آبان انجام داده و هیچ اتفاق تازه ای نمی افتد. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در خصوص تحریم هایی که قرار است آمریکا از 13 آبان اعمال کند، گفت، بعید است با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا اتفاق جدیدی بیفتد.

وی گفت: بعید می‌دانیم 13 آبان که تحریم‌ها در مرحله دوم اجرایی می‌شود، اتفاق جدیدی بیفتد. معمولا آثار تحریم بیشتر روانی است تا عملی. آثار روانی تحریم‌های آمریکا از روزی که  ترامپ از برجام خارج شد و حتی قبل از آن که خروج را اعلام کرده بود، شروع شد، و در طول شش ماه گذشته از زمانی که ایشان سخنرانی معروفش را انجام داد تا امروز، آثارش را مشاهده کردیم. بعید می‌دانیم که 13 آبان که تحریم‌ها در مرحله دوم اجرایی می‌شود، اتفاق جدیدی بیفتد.

مردم ایران همزمان در سراسر کشور یوم الله 13 آبان امسال را پرشور تر از همیشه گرامی خواهند داشت و با حضور حداکثری خود نشان می دهند که همیشه پای این انقلاب خواهند ماند.

قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمدمثل سراسر کشور همه و همه در خلق این صحنه ای زیبا و حماسه باشکوه 13 آبان نقش آفرینی می کنند.

 13 آبان 97 و حضور متفاوت مردم /استکبار ستیزی که ماندگار خواهد شد

حضور عشایر غیور ملبس به لباس شجاعت و غیرت عشایری و درحالی که اسلحه بر دوش می گیرند همراه و همگام با مسئولان و مردم صحنه‌های زیبایی از حضور خود در این حماسه بزرگ خلق می کنند.

دانشجویان و دانش آموزان یاسوجی نیز همراه با سایر اقشار آگاه و هوشیار مردم با حضور در راهپیمایی باشکوه یوم الله ۱۳ آبان، با فریاد مرگ برآمریکا، مرگ بر اسرائیل، ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده، وفاداری خود را به نظام و انقلاب و تنفر قلبی خود را به استکبار جهانی ابراز خواهند کرد.

تهدید های 13 آبان آمریکا هیچ گونه تاثیری در حضور مردم پای انقلاب نخواهد داشت

محمد پاکنژاد  دانشجوی ارشد روانشناسی دانشگاه یاسوج در گفتگو با خبرنگار ما  با بیان اینکه هر ساله در راهپیمایی 13 آبان شرکت می کند گفت:حضور در این روز مهم را جز وظیفه خود می دانم و میدانم که انقلابی که برای آن خونها ریخته شده را باید تا پای جان ایستاد و از آن حمایت کرد.

وی افزود: از همه اقشاز مختلف مردم می خواهم که با حضور خود در راهپیمایی 13 آبان  جواب محکمی به تهدید های آمریکا دهند تا نشان دهیم که ایران و ایرانی به این راحتی تسلیم نخواهد شد.

راحله حکمتیان دانش آموزیاسوجی در گفت و گو باخبرنگار ما با اعلام حضور خود در راهپیمایی این روز مهم گفت:من با همکلاسی هایم تصمیم داریم تا با لباس مدرسه در این راهپیمایی شرکت کنیم و با دادن شعار های مهم از جمله مرگ بر آمریکا نشان دهیم که ما ریشه در انقلاب داریم و پیرو پدر ها و مادرهایمان پای این انقلاب ایستاده ایم.

زهرا داوودی خبرنگار حوزه زنان در یاسوج  به خبرنگار ما گفت: رسالت مهم من در روز 13 آبان به تصویر  و به قلم کشیدن حضور پرشور مردم در راهپیمایی خواهد بود که با تمام توان تلاش می کنم این رسالت را به نحو احسنت انجام دهم.

وی افزود:تهدید های 13 آبان آمریکا هیچ گونه تاثیری در حضور مردم پای انقلاب نخواهد داشت و همه خوب می دانند که این مردم جنگ هشت ساله دفاع مقدس و همچنین تحریم های سنگین را با جان و دل خریدند و پیروز شدند و پیروز خواهند ماند.

تهدیدهای آمریکا حساسیت 13 آبان امسال را مضاعف کرده است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران و همچنین چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی حساسیت و اهمیت یوم الله 13 آبان امسال را نسبت به سال های گذشته مضاعف کرده است.

حجت الاسلام سید جواد خاضع در نشست کمیته مراسم یوم الله 13 آبان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: آمریکا جنگ اقتصادی و روانی گسترده ای را علیه کشور و ملت ایران آغاز کرده و هدف اصلی آن نیز تغییر نظام مقدس جمهوری اسلامی و دلسرد کردن مردم نسبت به انقلاب است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نسل جوان کشور وقایع دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را درک نکرده و باید دلایل دشمنی آمریکا با ایران بیش از پیش برای آنان تشریح شود.

13 آبان 97 و حضور متفاوت مردم /استکبار ستیزی که ماندگار خواهد شد

حجت الاسلام خاضع اظهار داشت: ملت ایران در راهپیمایی یوم الله 13 آبان امسال با غیرت انقلابی و تأسی از قیام عاشورا علاوه بر فریاد علیه استکبار جهانی اعلام می کنند که هرگز زیربار ظلم و ستم دشمنان نمی روند.

وی افزود: قشرهای مختلف ملت ایران از جمله مردم همیشه در صحنه کهگیلویه و بویراحمد به کوری چشم دشمنان با حضور حماسی و پرشور در راهپیمایی یوم الله 13 آبان امسال یکبار دیگر خشم، تنفر و انزجار خود را از استکبار جهانی نشان می دهند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برنامه های پیش بینی شده برای یوم الله 13 آبان امسال در استان و در راستای حضور باشکوه مردم در این مناسبت مهم ملی شامل تبلیغات میدانی، توزیع اقلام فرهنگی، برگزاری برنامه های تحلیلی، تبیینی و تهییجی در صدا و سیما، برپایی نمایشگاه عکس و کاریکاتور و برگزاری مسابقات فرهنگی، علمی، هنری و ورزشی است.

حجت الاسلام خاضع عنوان کرد: نواختن زنگ استکبارستیزی در مدارس، برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها، تولید محتوا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با موضوع ضرورت مبارزه با نظام سلطه به ویژه آمریکا، برگزاری نشست های بصیرت افزایی در مدارس و دانشگاه ها و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه روز 11 آبان از دیگر برنامه هاست.

وی با اشاره به برگزاری راهپیمایی یوم الله 13 آبان امسال در 21 نقطه کهگیلویه و بویراحمد، ابراز داشت: زمان آغاز این راهپیمایی در شهر یاسوج    ساعت 9 و 30 دقیقه صبح و سخنران آن نیز علیرضا زاکانی دبیر مجمع عالی سازمان بسیج مستضعفان کشور است.

حجت الاسلام خاضع گفت: مسیر راهپیمایی یوم الله 13 آبان امسال در شهر یاسوج شامل میدان هفتم تیر، خیابان طالقانی، خیابان جمهوری و مکان تجمع نیز بالاتر از میدان امام حسین (ع) خواهد بود.

ایرانیان موحد و غیور باید در این برهه خاص با حفظ هشیاری و ارتقاء بصیرت در مواجهه با توطئه‌های جدید شیطان بزرگ، فرصت گرانسنگ و تاریخی یوم الله 13 آبان را به عرصه حماسی دیگر برای تجدید پیمان با آرمانهای استکبار ستیزانه امام امت، شهیدان و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبدل سازند و فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل شان را با صدایی رسا به کاخ سیاه استکبارگران برسانند تا آنان بیش از گذشته بدانند که جامعه اسلامی ایران بر عهدشان با خون‌های مطهر شهداء باقی خواهند ماند و بر عمق کینه و نفرت‌شان از آمریکا و عوامل خائن داخلی و خارجی‌اش، هر لحظه می‌افزایند.

گزارش از مرضیه سادات غلامی 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.