رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش کشاورزی یک سوم اشتغال کل استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل که در نشست تخصصی مشترک استاندار اردبیل، هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان استان افزود: استان اردبیل با دارا بودن 225 هزارهکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم، 38 هزار هکتار باغات رتبه اول کاربری کشاورزی را در کشور داراست. 

وی بیان کرد: استان اردبیل 100 درصد چغندر بذری تولید داخلی، 100 درصد سورگوم بذری تولید داخلی و 80 درصد ذرت بذری نیاز کشور را تامین می کند و با تولید سالانه 3 میلیون غده مینی تیوبر سیب زمینی یکی از قطب های مهم تولید سیب زمینی کشور محصوب می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: استان اردبیل در تولید عدس و کلزا رتبه اول، تولید سیب  زمینی، سویا، هلو و شلیل و پرورش گاومیش رتبه دوم، تولید عسل  رتبه سوم، تولید گندم و چغندر قندر رتبه پنجم، تولید حبوبات رتبه هفتم و تولید جوجه یک روزه 10 درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

نیکشاد بیان کرد: قابلیت ها و توانمندی های استان اردبیل در بخش کشاورزی به گونه ای است که در تولید 12 نوع محصول مهم و استراتژیک کشور دارای رتبه های اول تا هفتم کشوری است.

وی افزود: یک سوم اشتغال استان در بخش کشاورزی محقق می شود که 4 میلیون راس واحد دامی، 6 هزار و 400 تن تولید عسل و 10 درصد جوجه یکروزه کشور در استان اردبیل تولید می شود.

نیکشاد خطاب به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و استاندار اردبیل افزود: میزان آبی که در مناطق جنوبی استان به سفید رود سرازیر می شود 500 میلیون مترمکعب در سال است و این درحالی است که کشاورزان شهرستانهای خلخال و کوثر تنها می توانند کمتر از 20 درصد این آب برای مصارف کشاورزی استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در یک سال زراعی بتوانیم 250 الی 300 میلیون متر مکعب از  آب رودخانه ارس را  به  دشت اردبیل ومشکین شهر و گرمی هدایت کنیم اگر این کار بنا به هر دلیلی محقق نشود قطعا ً در آینده ای نزدیک 120 هزار هکتار از اراضی آبی دشت اردبیل به دیم تبدیل خواهند شد و قطعا ً دشت مشکین شهر و شهرستان گرمی نیز خسارت های جبران ناپذیری خواهند دید .

انتهای پیام/ح

10 درصد جوجه یکروزه کشور در استان اردبیل تولید می شود

برچسب ها: کشاورزی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۱۲:۱۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
فقط قابل توجه مسئولین دلسوز
در اردبیل 8 ماه سال هوا سرد است تولید و اشتغال باید به کارخانه ها برود نه سر میدان ها با گوجه فروشی پشت وانت نیسان ها!! ( که چهره کریهی هم به شهر می دهد و در نگاه اول فقر اقتصادی استان قابل مشاهده است)