شعردوست در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

تاجیکستان در راستای مقابله با تروریسم اتباع جداشده از داعش را می پذیرد

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان گفت:فراهم کردن شرایط بازگشت برای اتباع کشور‌هایی که از داعش رو برگردانده اند امنیت را به منطقه باز می‌گرداند.

شعردوست:علی اصغر شعردوست سفیر اسبق ایران در تاجیکستان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعلام دولت تاجیکستان برای پذیرش اتباع این کشور که به داعش پیوسته‌اند،گفت: اتباع کشورهای مختلفی که به داعشی‌ها پیوستند پس از این که متوجه اشتباه خود و راه مسموم این گروه شده‌اند چاره‌ای جز بازگشت به کشورهایشان ندارند و تاجیک ها هم از این امر مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: برای ریشه کنی داعش و دیگر گروههای تروریستی لازم است تا افرادی که از داعش خارج می شوند از سوی کشورهای خود پذیرفته شده و تمامی جوامعی که داعیه مبارزه با تروریسم را دارند باید برنامه ریزی و همت جمعی  داشته باشند تا افرادی که از گروههای تروریستی رو برگردانده اند بتوانند کنار خانواده‌های خود بازگردند.

تحلیلگر مسائل تاجیکستان خاطرنشان کرد: بخش مهمی از تحقق شعار مبارزه با تروریسم به بعد از شکست داعش و بیرون راندن آنها از کشورهای محل نزاع بازمی گردد و تاجیکستان باید راهی برای بازگشت اتباعش  پیدا کرده و آنها را سامان دهی کند تا بعدها مجددا به دلیل مشکلات مالی و معیشتی به سمت گروههای تروریستی گرایش پیدا نکنند.

شعردوست عنوان کرد: تاجیکستان از جمله کشورهایی است که از ناحیه تروریسم به ویژه داعش آسیب بسیاری دید چراکه جوانان تاجیک با جداشدن از خانواده هایشان به داعش پیوستند و این امر خلا و ترس زیادی در جامعه ایجاد کرد. از آن جمله می توان به طرد شدن بسیاری از این جوانان از سوی خانواده هایشان اشاره کرد، البته این امر در کل تاجیکستان عمومیت ندارد.

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان در رابطه با انتشار اخباری مبنی براینکه بخش عمده ای از تروریست ها پس بیرون رانده شدن از سوریه و عراق در دره فرغانه گرد هم آمده اند، گفت:خبرهایی که در مورد دره فرغانه به گوش می‌رسد خیلی موثق به نظر نمی‌رسد؛ ولی به هر حال این دره از گذشته محل و کانون حضور انقلابیون و برخی تندروها مانند انقلاب‌ها بر علیه بولشویک و کمونیسم  بوده است.

تحلیلگر مسائل تاجیکستان از نقش ایران در موضوع بازگشت تاجیک‌های داعشی به کشورشان گفت: در جریان مبارزه با تروریسم همه کشورهای منطقه و مدعیان مبارزه با تروریسم باید برای آن تلاش و همکاری کنند که لازمه آن اصلاح روابط فیمابین تهران و دوشنبه است.

وی عنوان کرد: تعاملات ما با کشورهای همسایه از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیاری از موارد با روابط دو جانبه با کشورهای پیرامونی و مشترک‌المنافع قابل حل خواهد بود و لازم است با کشورهای هم‌زبان و هم‌آیین روابط دوجانبه بهتری را ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار