قناد باشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

حمایت واشنگنتن از "نیرو‌های دموکراتیک سوریه" با هدف دامن زدن به درگیری‌ها در ادلب

کارشناس مسائل سیاسی گفت:کاخ سفید با هدف تشدید درگیری‌ها در سوریه از "نیرو‌های دموکراتیک سوریه" و داعش حمایت می‌کند.

حمایت واشنگنتن از به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با گذشت حدود 10 روز از فرصت مشخص شده برای ترک منطقه عاری از سلاح در ادلب ، تروریست ها هنوز در این منطقه حضور داشته و چندی پیش حتی به حمله نظامی هم دست زدند اقدامی که منجر به موضع گیری بشار جعفری نمایندهٔ دائم سوریه در سازمان ملل متحد شد.
در همین راستا توضیحاتی را از جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاسی خواستار شدیم که در ادامه آمده است.

قناد باشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحبت های اخیر بشار جعفری دیپلمات و نمایندهٔ دائم سوریه در سازمان ملل متحد مبنی بر مصر بودن این کشور در آزاد ساازی ادلب اظهار کرد:صحبت های اخیر بشار جعفری در اصل اعلام موضع رسمی این کشور نه فقط در برابر تروریست ها بلکه در برابر نیروهای سازش‌کار منطقه، ترکیه و تمام افرادی است که درتلاش برای تحت اشغال ماندن سوریه هستند و در واقع بشار جعفری بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه به عنوان یک موضع قانونی تأکید کردند، طبق تمام قوانین بین المللی هیچ کشوری نمی‌تواند بخشی از حاکمیت خود را در اختیار افراد دیگر از جمله تروریست‌ها قرار دهد.

وی با اشاره به ملیت غیر سوری بسیاری از تروریست های حاضر در سوریه، افزود: بخش خطرناکی از تروریست های مستقر در ادلب وابسته به القاعده هستند که از نظر تمام مجامع جهانی، سازمان ملل و حتی آمریکا هم تروریست محسوب شده و دولت قانونی سوریه حق دارد آنها را قلع و قمع کرده و به حضورشان در ادلب پایان دهد. بخش دیگری از این گروه ها همتابعیت غیر سوری داشته که از دیگر کشورها و به دعوت گروه‌های تروریستی به ادلب آمده‌اند وبه طور طبیعی حق ندارند بخشی از خاک سوریه را اشغال کنند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: گروه‌هایی که در تلاش هستند در ادلب باقی بمانند سوری بوده و در سوریه زندگی کنند،  اما به دلیل مبارزه بر ضد دولت رسمی این کشور و کارنامه سیاه شان در کشتن مردم سوریه، مانند قوانین تمامی کشورها نمی‌توانند به طور جداگانه در بخشی از آن کشور حکومتی مستقل تشکیل داده و تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار نگیرند در نتیجه موضع بشار جعفری تأکید مجددی بر حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

قنادباشی با تاکید بر قدرت سوریه در آزادسازی ادلب از طریق حمله نظامی و همینطورمشروعیت بین المللی این اقدام گفت: در 7 سال گذشته تروریست‌ها حدود 70 درصد خاک سوریه را در اختیار داشتند که دولت بشار اسد موفق شد تروریست ها را در بخش محدودی از ادلب محصور کند و اکنون درصورت اراده هر لحظه می‌تواندسوریه را از لوث وجود تروریست ها پاکسازی کند؛ اما ترکیه و آمریکا با نشست های مختلفی که برگزار کردند در تلاش هستند تا ادلب را به عنوان اهرم فشار بر ضد دولت سوریه در دست نگه داشته تا هرزمان که خواستند بتوانند با استفاده از این اهرم دولت بشار را تضعیف کنند.

وی با اشاره به حمایت تمام قد غرب از ادامه روند درگیری ها در سوریه ادامه داد:در واقع کشورهای حامی تروریسم از جمله آمریکا و در مواردی ترکیه، همسو با منافع رژیم صهیونیستی عمل می کنند چرا که  به دلیل قدرتمند شدن سوریه امنیت اسرائیل را در خطر می‌بیند و در تلاش هستند که آزادسازی کامل درسوریه اتفاق نیفتد و دوگانگی که در رفتار  آنکارا مشاهده می شود هم به همین دلیل است. در نتیجه سوریه دچار صف‌بندی دو جناح مختلف شده است که از یکسو ایران، سوریه، عراق، روسیه و حزب‌الله که خواستار آزادی ادلب از لوث تروریستها و روند بازگشت سوریه هستند ودر طرف مقابل هم عربستان، کویت، قطر، آمریکا و اسرائیل و ترکیه هستند.

کارشناس مسائل بین الملل سیاست های ترکیه در آزادسازی ادلب را دوگانه خواند و افزود: ترکیه موضع خود را به طور مشخص اعلام نمی کند ؛ از طرفی بر ضرورت آزادسازی ادلب تأکید کرده و از طرفی دیگر به دلیل منافع سیاسی و نظامی خود از خروج تروریست‌های مستقر در ادلب جلوگیری می‌کند؛ همچنین دولت بشاراسد هم از هیچ تلاشی برای پاکسازی این منطقه از لوث تروریست‌ها فروگذار نخواهد کرد و باوجود تمام مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها این امر را ثابت کرده که توانایی حفظ حاکمیت خود را دارد.

وی ادامه داد: ساکنین ادلب هرگز نمی‌خواهند تحت فرمان تروریست‌ها باشند و تمام تلاش خود را برای آزادسازی این منطقه انجام می‌دهند، اما احتمال وقوع جنگ نظامی نیازمند اطلاعات و مطالعه دقیق‌تر است و نمی‌شود به راحتی آن را پیش‌بینی کرد.

قنادباشی  با اشاره به درگیری داعش با گروه تحت حمایت آمریکا موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" و اشغال مجدد مناطقی که از دست داده است، گفت: نیروهای دموکرات در اصل نیروهای کرد بوده که به طور رسمی و علنی تحت حمایت و آموزش آمریکا قرار داشته اند و واشنگتن برای آنها هزینه زیادی انجام داده  است و براساس شواهد موجود در تلاش برای ادامه روند درگیری ها در سوریه هستند ،هدف آنها هم تنها به اشغال ادلب توسط داعش ختم نمی‌شود بلکه درصدد اشغال شمال شرق سوریه یعنی مرز مشترک سوریه و عراق هستند تا مانع ایجاد وحدت بین دو کشور شوند.

وی در پایان تاکید کرد: البته کردهای سوریه هرگز به "نیروهای دموکراتیک سوریه"  آنها اعتماد نداشته و همواره به آنها بدگمان بودند. در نتیجه کاخ سفید با حمایت علنی از این گروه ها و حمایت غیر علنی از گروهک داعش در اصل به دنبال تشدید درگیری ها در سوریه ودر گیر نگه داشتن ادلب است . و برخلاف ادعاها این کشور هرگز به دنبال آزادسازی دمشق نبوده است. این درگیری هم به احتمال زیاد درخواستی  از سمت آمریکا به متحدان علنی خود برای تخلیه مناطق از پیش تایین شده و تحت اختیار داعش قرار دادن ادلب و مناطقی که تروریست ها همچنان در آن حضور دارند، است.

انتها پیام/

 

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار