پاینده فوق تخصص سرطان بزرگسالان گفت: امروزه گستره درمان های سرطان افزایش یافته است و راه درمان آن از طریق رادیو تراپی نارگت تراپی  به عنوان کمک دهنده به روند شیمی درمانی هستند. 

مهم ترین عوارض  شیمی درمانی  افت سلول های دفاعی بدن استپاینده فوق تخصص سرطان بزرگسالان  در گفتگو با   خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت:در طول جنگ جهانی دوم مشاهده شد که تعدادی از افراد که به صورت اتفاقی این گاز  خردل را تنفس کرده‌اند، تعداد گلبولهای سفید در خون این افراد به شدت کاهش یافته‌است و این فرضیه بنا شد که اگر گاز خردل می‌تواند روند رشد سریع در تولید گلبولهای سفید را متوقف و یا کم کند پس می‌تواند بر روی سلولهای سرطانی نیز چنین اثری داشته باشد.
 
وی گفت :  شیمی درمانی داروهایی هستند به خاطر کار آزمایی که  در گذشته در جنگ  روی مغز استخوان داشتند به همین  این نتیجه حاصل شد که می توان در انهدام سلول های غیر طبیعی نیز استفاده کرد و به مرور زمان اکنون  دسترسی انواع داروها که مکانیسم اثر متفاوتی دارند اما در نهایت روی سلول های بدخیم تاثیر می گذارند.
 
وی گفت: سلول های بدخیم سلول های هستند که با تکثیر بالا و در کوتاهترین زمان خیلی رشد می کنند نسبت به سلول های  طبیعی  و از کنترل بدن خارج می شود.
 
 وی با بیان اینکه وظیفه این داروها حمله به سلول های بدخیم و تخریب  آن هاست  گفت:سلول های طبیعی نیز درصدی ازرده می شوند البته به نوع دارو هم بستگی دارد و نوع بیماری مشخص می کند که چه برنامه شیمی درمانی باید اجرا شود.
 
پاینده افزود: در بیماران سرطانی اولین نکته مهم حفظ اعتماد به نفس و مراقبت های روحی و روانی است  و مراقبت های فامیلی نیز اهمیت دارد بیماری در شیمی در مانی موفق است که در ابتدا توجیه شده  و  از روند درمان آگاه شوند و  از رفتارهای استرس زا  دوری کنند. 
 
 وی بیان کرد: محیط  را نیز باید طوری مهیا کنیم   که بیمار  ارامش  امنیت اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و طول درمان  باید از 6 تا 8 ماه انجام  شود و برنامه ریزی کند که مسیر معمول زندگی را طی کند.
 
پاینده افزود: روحیه در درمان این بیماران موثر است  چون سیستم ایمنی با روحیه ارتباط دارد  و یکی از مدافعان انسان در مقابله با سرطان است  و هر چه شخص انرژی بیشتری داشته باشد سیستم دفاعی بالاتر می رود و به درمان کمک می کند.

 وی با اشاره به اینکه در انهدام بیماری خود بیمار به عنوان فرد فعال و اماده و پیگیر باید نقش داشته باشد افزود:شیمی درمانی در عین فواید عوارضی هم دارد و مهم ترین عوارض آن افت  سلول های دفاعی بدن یعنی همان گلبول سفید است که بیمار و اطرافیان بایدموارد بهداشتی را رعایت کنند چون فرد بیمار توان دفاعی کمتری  دارد.
 
وی گفت :توصیه می شود بیماری که  باید شیمی درمانی شود ابتدا واکسیناسیون  انجام دهد که ایمنی بدن شخص بالا رود و حتما از ماسک و دستکش استفاده  کنند و در محیط های شلوغ قرار نگیرند  و سفرهای طولانی و رفتن به ارتفاعات پرهیز کنند.
 
پاینده افزود: سن بیمار و نوع بیماری که درگیر هست در بروز عوارض نیز اثر گذار است مثلا بیماری که با سرطان دستگاه مواجه است امکان دارد در اثر مصرف دارو به اسهال مبتلا شود که باید تحت نظر پزشک باشد.
 
وی بیان کرد:کاهش اشتها یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی است و نیاز به استفاده از داروهای تقویت اشتها دارد پرانرژی بودن بیمار از اصول  درمانی است  باید مواد غذایی  سرشار از پروتئین مصرف کند که مقاومت بالایی دارد  غذا  کم حجم و دفعات بیشتر استفاده شود  میوه های تازه مصرف کنند چرا که  ارتباط تغذیه با درمان ثابت شده است .
 
پاینده افزود: در حال حاضر بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی در حال تکمیل است که بخش های ویژه ای دارد که به استان های دیگر هم خدمات ارائه می دهد  و از لحاظ دارویی که پایه اصلی درمان است مشکلی نداریم و سعی  شده که این مساله به خوبی پوشش داده شود.

 

انتهای پیام/ز


 

کاهش اشتها یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.