در یکی از مدارس دولتی شیراز در کلاس هنر اندیشیدن به زیبایی‌ها آموزش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ از بیشتر دانش آموزان وقتی پرسیده می شود قصد دارند در آینده چه شغلی انتخاب کنند بیشتر آن‌ها می‌گویند که انتخابشان در عرصه پزشکی یا مهندسی است. لحظه‌های کودکی و به ویژه نوجوانی آن‌ها با آرزوی رسیدن به این مشاغل سپری می‌شود.

امیری دبیر هنر یکی از دبیرستان های دولتی شیراز کمر همت بسته تا حال و هوایی دلنشین‌تر برای نوجوانان در مسیر اندیشیدن به رویاهایشان بسازد و از آن‌ها می‌خواهد در مسیر رسیدن به هدف هایشان به زیبایی‌های زندگی هم توجه کنند.

او دو سال پیش با حمایت مدیران مدرسه برای متفاوت کردن این محیط آموزشی کارگاهی تاسیس کرده است.این بنا که نمادی از معماری کهن ایرانی است علاوه بر این که جلوه زیبایی به مدرسه داده و در تزئینش از هنر‌های مختلفی از جمله منبت، کاشی هفت رنگ، خوشنویسی استفاده شده است، ساعتی دلنشین برای دانش آموزان مدرسه فراهم می کند، ساعتی که فارغ از دغدغه‌های کلاس درس از زیبایی‌های هنر‌های ایرانی می‌شنوند و می‌آموزند.

امیری کارشناس ارشد گرافیک که ۲۰ سال سابقه تدریس در عرصه فرهنگ و هنر در مدارس را دارد از علت حال و هوای متفاوت کلاس هنرش در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: زمانی که عضو شورای تالیف کتاب درسی بودم سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش کلید خورد.

او یکی از نکات مثبت سند را توجه به تربیت هنری دانش آموزان برشمرد و با اشاره به دو درختی که در کارگاه فرهنگ و هنر مدرسه وجود دارد و از میان سقف به زیبایی قد برافراشته اند، گفت: در تربیت هنری دانش آموزان توجه به طبیعت، طبیعتی که امروزه حفظ محیط زیست آن به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ جهانی مطرح است ضروری است. او قطع نکردن این درختان را نقطه آغازی برای تاسیس کارگاه و جلب توجه دانش آموزان به طبیعت برشمرد. در کنار این درختان چندین گلدان کوچک هم قرار گرفته است که خود دانش آموزان مسئولیت نگهداری آب دادن به آن‌ها را برعهده دارند.

آینده ساز فردا باید زیبا دیدن را امروز بیاموزند

این دبیر هنر معتقد است: سیستم آموزش و پرورش باید این بستر را فراهم کند که دانش آموزان در مسیر رشد و بالندگی زیبایی‌هایی را ببینند تا در آن‌ها نگرش مثبت نسبت به زندگی ایجاد شود.

امیری که ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان را یکی از مسئولیت‌های خودش به عنوان معلم می‌داند، باور دارد: این که دانش آموزان امروز در آینده چه شغلی انتخاب می‌کنند مهم نیست، ولی آینده سازان فردا باید امروز زیبا دیدن را بیاموزند.

وی دستاورد هنر را بروز خلاقیت عنوان کرد و افزود: ما وظیفه نداریم در مدرسه هنرمند پرورش دهیم، اما باید پرسشگر، کاووشگر خلاق تربیت کنیم تا در آینده پزشک، مهندس، صنعتگر و حتی نانوای خلاق داشته باشیم.

او نبودن خلاقیت ایده پردازی در بسیاری از عرصه‌ها به ویژه صنعت را از مشکلات جامعه امروز برشمرد و گفت: درپشت همین میز و نیمکت‌ها می‌توان طراح و ایده پرداز خلاقی پرورش داد که بتواند در عرصه سازندگی گام بردارد.

امیری امیدوار است کلاس هنرش بتواند به دانش آموزانش بیاموزد به زیبایی ها‌ی زندگی توجه کنند و این فضا به پرورش خلاقیت‌ها و استعداد‌های دانش آموزان کمک کند تا آن‌ها در آینده سر هر شغلی که باشند با آگاهی از هنر و فرهنگ به عنوان فردی خلاق به جامعه خدمت کنند.

دوستداران هنری که نمی‌خواهند هنر حرفه آینده آن‌ها باشد

سروش حقیقت دانش آموز کلاس هشتم، کارگاه هنر مدرسه را مکانی مناسب برای شناسایی استعداد ها‌ی هنری می‌داند و خودش از حضور در این کلاس پی برده که استعداد و علاقه زیادی به نقاشی روی بوم دارد و حتی آموزش حرفه‌ای برای آموزش نقاشی را خارج از مدرسه آغاز کرده است.

آرشام شیردل دانش آموز کلاس نهم که فضای همه کلاس‌های درس مدرسه را یکسان و کسالت آور می‌داند حس خوب کارگاه هنر را مدیون وجود دو درخت طبیعی در فضای کلاس می‌داند که حس بودن در طبیعت را منتقل می‌کند. به نطر او ایجاد فضای متفاوت، هر آموزشی را می‌تواند لذت بخش کند.

سید بنیامین حسینی دانش آموز کلاس نهم هم فضای متفاوت کلاس هنر را انرژی بخش حتی برای سایر کلاس‌های درس می‌داند از نظر او این کارگاه آموزشی حتی روی دانش آموزان بی علاقه به درس هنر هم تاثیر گذار بوده است.

سروش حقیقت که عنوان کرد در این کارگاه شیفته نقاشی شده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: من نقاشی را به صورت حرفه‌ای ادامه خواهم داد، ولی نه به عنوان شغل آینده، چون می‌دانم هنر آینده‌ای ندارد.

سید بنیامین حسینی نیز گفت: هنر را به عنوان شغل آینده انتخاب نخواهد کرد، اما از این که کارگاه فرهنگ و هنر مدرسه فرصتی برای آشنایی او با درس هنر فراهم کرده ، بسیار خوشحال است.

صحبت با این دانش آموزان این پرسش را مطرح می‌کند: به راستی هنر در جامعه ما چه جایگاهی دارد و چرا نتوانسته ثباتی برای حضور مفید شدنش فراهم کند؟

در کشوری زندگی می‌کنیم که زادگاه هنر‌های بسیار با قدمت کهن است، اما گویا ناکامی اقتصاد هنر عامل مهمی برای هجوم گرد و غبار زمان و به دست فراموشی سپردن بسیار‌ی از هنر‌ها شده است در حالی که هنر می‌تواند با گره خوردن به فرهنگ و زندگی مردم به صورت کاربردی جایگاه ویژه‌ای برای خودش پیدا کند. هنر سند ارزشمندی برای روایت فرهنگ هر کشوری است.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار