رویترز: برخلاف ادعای ترامپ قرارداد تسلیحاتی با عربستان کمتر از هزار شغل در آمریکا ایجاد می‌کند

اسناد جدیدی از بزرگترین شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا نشان می‌دهد برخلاف ادعای ترامپ قرارداد تسلیحاتی با عربستان تنها چند صد شغل ایجاد می‌کند.

رویترز: برخلاف ادعای ترامپ قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان کمتر از هزار شغل در آمریکا ایجاد می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد برخلاف ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قراردادهای تسلیحاتی جدید واشنگتن با ریاض تنها چند صد شغل ایجاد می‌کند.

خبرگزای رویترز با بیان اینکه دونالد ترامپ مدام تکرار می‌کند که قرارداد تسلیحاتی سال گذشته با عربستان 500 هزار شغل در آمریکا ایجاد می‌کند، افزود: اگر منظور رئیس‌جمهور ایجاد شغل در شرکتهای اسلحه‌سازی است رویترز به سندی از شرکت لاکهید مارتین دست یافته که نشان می‌دهد این قرارداد کمتر از هزار شغل در این شرکت ایجاد می‌کند. لاکهید مارتین، قرار است نزدیک به 28 میلیارد دلار کالای این قرارداد 110 میلیارد دلاری با عربستان را تهیه کند.

با این حال شرکت لاکهید مارتین پیش‌بینی کرده این قرارداد نزدیک به 10 هزار شغل (برای حفظ و نگهداری تسلیحات) در عربستان ایجاد می‌کند، و در صورت اجرای کامل قرارد تنها 18 هزار شغل کنونی می‌توانند حفظ شوند. به نوشته رویترز کارشناسان نظامی حفظ این تعداد شغل در نتیجه این قرارداد را نیز غیرممکن می‌دانند.

از سوی دیگر یک منبع آشنا به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی شرکت ریتون به رویترز گفته است: اگر قرارداد تسلیحاتی عربستان اجرایی شود احتمالا می‌تواند به حفظ 10 هزار شغل در آمریکا کمک کند، اما ایجاد مشاغل جدید بسیار کم خواهد بود.

ایجاد شغل برای ترامپ بسیار مهم است و او مدام به توانایی خود در ایجاد مشاغل جدید، به‌خصوص مشاغل پردرآمد اشاره می‌کند. ترامپ حتی به بهانه سودآوری و ادعای ایجاد صدها هزار شغل در قرارداد تسلیحاتی با ریاض، عربستان را به خاطر قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی، سرزنش نکرد و اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی این قرارداد را لغو نمی‌کند.

ادعای ترامپ مبنی بر ایجاد 500 هزار شغل همیشه از سوی کارشناسان با تردید فراوان روبرو بوده است چرا که هم‌اکنون پنج شرکت بزرگ اسلحه‌سازی آمریکا در کل 383 هزار کارمند و کارگر دارند.

براساس اسنادی که در اختیار «رویترز»  قرار گرفته و همچنین گفتگو با منابعی در صنایع دفاعی و آشنا به این قرارداد، اگر قرارداد فروش تسلیحات نظامی 110 میلیارد دلاری به عربستان به طور کامل اجرایی شود، بین 20 تا 40 هزار کارگر صنایع دفاعی آمریکا درگیر آن خواهند بود.

قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری بین دونالد ترامپ و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در ماه «مه» 2017 امضاء شد اما پس از قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول، در نتیجه فشار افکار عمومی بین‌المللی محافل سیاسی آمریکا خواستار لغو این قرارداد شدند اما ترامپ تأکید کرده است که این قرارداد مشاغل زیادی در آمریکا ایجاد می‌کند و آن را به خاطر قتل «خاشقجی» لغو نمی‌کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان را در اختیار دارند. با این حال مقامات ارشد عربستان و به‌ خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

پس از انتشار اخبار ناپدیدشدن جمال خاشقجی و سپس خبر قتل او در کنسولگری عربستان، انگشت‌ اتهام‌ به سمت ولیعهد عربستان به عنوان متهم ردیف اول این ترور سازماندهی‌شده نشانه رفت. در پی فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی، عربستان سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت بامداد شنبه هفته گذشته به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد اما مدعی شد وی بر اثر «مشاجره و درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیبش به بازگشت به عربستان به ترکیه رفته بودند، به قتل رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار