صمیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پیگیر بحث اشتغال ملی‌پوشان هستیم/ موفقیت جاکارتا فرصت‌های میزبانی را افزایش داد/ در حق ورزشکاران ما اجحاف شد

حمید علی صمیمی رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: خوشحالم که ملی پوشان ما در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا موفق شدند بار‌ها پرچم کشورمان را به اهتزاز در آورند و دل مردم را شاد کنند. جاکارتا یکی از بازی‌هایی بود که ماتوانستیم یکبار دیگر وضعیت مان را در سطح آسیا بسنجیم و بررسی بر عملکرد ورزش جانبازان و معلولین داشته باشیم.

نباید در خواب این موفقیت‌ها بمانیم

او ادامه داد: در دوره‌های قبل برخی کشور‌ها در برخی رشته‌های پرمدال به ما نزدیک شده بودند و هنوز هم سعی دارند به ما نزدیک بشوند و حتی از نحوه بازی ملی پوشان ما الگوبرداری می‌کنند در عین حال هم ما نباید در خواب این موفقیت‌ها بمانیم و باید سعی کنیم که جایگاه ورزش جانبازان و معلولین ارتقا خود را حفظ کند.

با نگاه کیفیتی کاروان را به جاکارتا اعزام کردیم

صمیمی افزود: این دوره با وجود اینکه در ۱۳ رشته ورزشی شرکت کردیم و در رشته بوچیا نگاه حمایتی داشتیم، اما توانستیم نسبت به ادوار قبلی بازی‌های پاراآسیایی ارتقا یک پله‌ای داشته باشیم و در مکان سوم قرار بگیریم. البته این دوره نگاه کیفیتی به کاروان اعزامی داشتیم و ورزشکارانی که از شانس مدال برخوردار بودند به رقابت‌ها اعزام کردیم چرا که ما نمی‌توانستیم با شک و تردید راهی بازی‌ها شویم و سعی کردیم در چارچوب ستاد عالی بازی‌ها کاروان را راهی کنیم تا موفقیت ما حتمی باشد.

در گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان.

در اواخر رقابت‌ها حتی به رتبه دومی هم نگاهی داشتیم

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین عنوان کرد: در ابتدای بازی‌ها نگاه مان حفظ جایگاه دوره قبل و ارتقا آن بود، اما در اواخر رقابت‌ها حتی به رتبه دومی هم نگاهی داشتیم و می‌توان گفت: اگر شانس با ملی پوشان ما همراه بود و داوران تا این حد سختگیرانه برخورد نمی‌کردند می‌توانستیم با جایگاه نایب قهرمانی به کار خودمان پایان دهیم.

 ادغام کلاسبندی ها تطبیق علمی و پزشکی نداشت

صمیمی بیان کرد: در رشته شنا شانس کسب مدال ما بیشتر بود، اما با امتیازی که در اختیار میزبان قرار گرفت، کلاسبندی‌ها ادغام شد که البته این ادغام تطبیق علمی و پزشکی نداشت و ملی پوشان ما مجبور شدند در کلاس‌ها بالاتر خود با حریفان رقابت کنند و، چون زمان فنی بر اساس ادغام کلاس‌ها تنظیم نشد تعداد مدال‌های ما کاهش پیدا کرد و برخی از ورزشکاران ما از کسب مدال بازماندند. البته ما در این زمینه اعتراض کردیم، اما متاسفانه قبول نکردند.

در حق ورزشکاران ما اجحاف شد

او افزود: یک ورزشکار سختی زیادی را برای رسیدن به موفقیت در بازی‌های پاراآسیایی تحمل می‌کند، اما با اجحافی که در حق ورزشکاران ما صورت گرفت اکنون باید از نظر روحی و روانی روی آن‌ها کار کنیم تا برای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده شوند و از نظر شرایط روحی به حالت ایده آل خودشان برگردند.

رقابت‌های جهانی حکم دیدار تدارکاتی را داشت

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین ادامه داد: در این ۷ ماه با برگزاری مرتب اردو‌ها و همچنین اعزام برخی تیم‌ها به رقابت‌های جهانی و کسب سهمیه به آمادگی هر چه بیشتر ملی پوشان کمک کردیم و همچینین رقابت‌های جهانی قبل از جاکارتا توانست حکم دیدار تدارکاتی را برای تیم‌های ملی ما داشته باشد تا ورزشکاران در رقابت بین المللی شناختی از نقاط ضعف و قوت خود پیدا کنند.

صمیمی تصریح کرد: بر اساس برنامه کادر فنی اردو‌ها را به صورت متمرکز و غیر متمرکز برگزار کردیم و حتی در این فاصله رقابت‌های قهرمانی کشور برخی رشته‌ها نیز برگزار شد تا بتوانیم وضعیت نهایی نفرات اعزامی هر تیم را بر حسب شانس حتمی مدال مشخص و نهایی کنیم.

در گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان.

جلسات آسیب شناسی تیم‌ها بعد از جاکارتا برگزار شد

او افزود: بعد از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا رشته به رشته جلسات آسیب شناسی را برگزار کردیم و اکنون علاوه بر اینکه برای پارالمپیک ۲۰۲۰ اماده می‌شوینم نگاهی به بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ داریم و به همین دلیل به دنبال بررسی عملکرد تیم‌ها بودیم تا در رقابت‌های پیش رو نیز موفق باشیم.

کار بزرگی در بسکتبال با ویلچر صورت گرفت

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین بیان کرد: در رشته بسکتبال با ویلچر مردان بعد از پارالمپیک ریو که در رتبه دهم جهان قرار داشتیم  توانستیم با کسب عنوان چهارمی رقابت‌های جهانی آلمان در تابستان امسال و عنوان قهرمانی بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا جایگاه مان را ارتقا دهیم و با وجود امکانات محدود بسکتبال با ویلچر مردان توانست کار بزرگی را انجام دهد.

در بسکتبال با ویلچر قول کسب سکوی توکیو را می‌دهم

او تصریح کرد: طبق قانون قرار بود چهار تیم برتر رقابت‌های جهانی آلمان سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کنند، اما این قانون تغییر کرده و قرار است هر تیم به صورت منطقه‌ای در مسابقات کسب سهمیه شرکت کنند البته ما پیگیر این هستیم که سهمیه به ایران داده شود، اما اگر این اتفاق رخ ندهد هم ملی پوشان ما به طور حتم در مسابقات کسب سهمیه موفق به دریافت مجوز ورود به ۲۰۲۰ توکیو خواهند شد و در پارالمپیک به روی سکو خواهند رفت و اگر ویلچر و تجهیزات ما کامل شود قول کسب سکوی توکیو را می‌دهم.

والیبال نشسته مردان به بلوغ نهایی رسیده است

صمیمی اظهار داشت: در حال حاضر والیبال نشسته مردان به بلوغ نهایی رسیده است و پشتوانه سازی خوبی برای این رشته انجام شده و در بسکتبال نیز به دنبال بحث پشتوانه سازی هستیم. البته محرومیتی که برای بسکتبال با ویلچر رخ داد به تیم ما آسیب زد، اما امروز خوشبختانه تیم بسکتبال ما با قهرمانی در آسیا سطح انتظارات را افزایش داد و توانسته حدود ۱۸ بازیکن به صورت لژیونر و حاضر در لیگ‌های اروپایی داشته باشد و از مدعیان کسب سکو در رقابت‌های پارالمپیک باشد.

بحث جوان سازی در والیبال نشسته انجام شد

او تصریح کرد: بحث جوان سازی در والیبال نشسته انجام شد و حتی ۳ ملی پوش جوان در بازی‌های پاراآسیایی برای تیم ایران به زمین رفتند و تصمیم داریم در سایر رشته‌ها نیز این کار انجام شود تا جوانان ما در آارامش تجربه لازم را کسب کنند و روند پشتوانه سازی در تیم‌ها ادامه یابد.

در گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان.

ورزش جانبازان و معلولین فوق ستاره‌هایی دارد که می‌تواند معرف حامیان مالی باشد

صمیمی درباره اینکه بعد از این موفقیت چه اندازه شرکت‌ها و نهاد‌ها اعلام آمادگی برای حمایت مالی کردند گفت: شاید فوتبال جذابیت زیادی داشته باشد و طرفداران زیادی آن را دنبال کنند، اما ورزش جانبازان و معلولین هم فوق ستاره‌هایی دارد که می‌توانند معرف حامیان مالی باشند و ما قول می‌دهیم که این حمایت دو طرفه باشد و ما در این زمینه با برخی نهاد‌ها در حال رایزنی هستیم تا از تیم‌های ما حمایت کنند، اما هنوز به طور جدی اتفاقی رخ نداده است.

اساسنامه‌ای تهیه شد که به حقوق شهروندی جانبازان و معلولین در ورزش اهمیت ویژه‌ای داده است

او عنوان کرد: در این ۷ ماه گذشته اساسنامه تهیه شد و مصوباتی در مجلس تصویب شد که به حقوق شهروندی جانبازان و معلولین در ورزش اهمیت ویژه‌ای داد. از سوی دیگر تفکیک کمیته ملی پارالمپیک از المپیک به ما کمک کرد تا از نظر اعتبارات وضعیت بهتری پیدا کینم.

مصوبه‌ای تحت عنوان حمایت از ورزش جانبازان و معلولین تصویب شده است

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ مصوبه‌ای را تحت عنوان حمایت از ورزش جانبازان و معلولین تصویب کردند و در شهریور ماه رئیس جمهور این مصوبه را ابلاغ کردند و تکلیف تخصصی برای حدود ۲۱ دستگاه اجرایی مشخص کرده و کمیسیونی در این خصوص تشکیل شد که وزرات ورزش و جوانان عنوان رئیس آن و فدراسیون جانبازان و معلولین به عنوان دبیر این کمیسیون باید فعالیت کنند. اگر این مصوبه عملیاتی شود فضای ورزش همگانی برای جامعه جانبازان و معلولین ایجاد می‌شود که اگر دستگاه‌ها پای کار بیایند فضای ورزشی مناسب برای این قشر از جامعه ایجاد می‌شود.

با کمک وزارت ورزش شکوفایی خاصی در ورزش جانبازان و معلولین رخ می‌دهد

او ادامه داد: باید این باور را در قشر جانبازان و معلولین ایجاد کنیم که آن‌ها می‌توانند به سمت ورزش حرفه‌ای جذب شوند و برای جامعه موثر باشند و به هم نوع خودشان کمک کنند. اگر وزارت ورزش و جوانان به ما کمک کند که بتوانیم شورای متناظر را در استان‌ها ایجاد کنیم شکوفایی خاصی در ورزش جانبازان و معلولین رخ می‌دهد.

در گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان.

۸ استان ما دارای فضای ورزشی مخصوص جانبازان و معلولین هستند

صمیمی افزود: نشستی را در این زمینه با وزارت ورزش و جوانان داشتیم و خود وزارت اولین قدم را در این زمینه برداشته و وارد این فضا شده است که این موضوع می‌تواند روی سایر دستگاه‌های اجرایی موثر باشد. اکنون ۸ استان ما دارای فضای ورزشی مخصوص جانبازان و معلولین هستند و ما به دنبال افزایش امکانات در سایر استان‌ها هستیم تا از طریق اداره کل ورزش و جوانان امکان ورزشی را برای جانبازان و معلولین افزایش دهیم.

اگر سهم مان از مالیات را دریافت کنیم می‌توانیم ورزش را گسترش دهیم

او عنوان کرد: طبق ماده ۹۴ برنامه ششم مقرر گردیده است که ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ورزش‌های همگانی، روستایی، عشایری و به ویژه ورزش جانبازان و معلولین تغلق گیرد که اگر سهم ما از این محل تامین شود می‌توانیم در سطح استان‌ها به صورت خیلی وسیع ورزش جانبازان و معلولین گسترش دهیم.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین ادامه داد: در این ماه اولین جلسه شورای عالی را در وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌کنیم تا مصوبات با سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی برسد و هیئت استان‌ها امکانات ورزشی خود را در اختیار جانبازان و معلولین قرار دهند.

به دنبال ابلاغیه‌ای از سوی وزیر کشور برای شورای شهرداران هستیم

او در ادامه بیان کرد: اگر بتوانیم با وزیر کشور نیز جلسه‌ای را برگزار می‌کینم تا او هم ابلاغیه را مشخص کند و در شورای ورزشی استان‌های مختلف بتوانیم فضایی را برای ورزش جانبازان و معلولین مهیا کنیم و دستگاه‌های اجرایی در کنار ما قرار بگیرند و این هدف را عملیاتی کنیم و همچنین از وزیر کشور می‌خواهم ابلاغیه را به شورای عالی شهرداران بفرستند تا شهرداری‌ها فضای تفریحی خود را برای حضور جانبازان و معلولین ایجاد کنند تا این قشر بتوانند از فضای بوستان‌ها شهر خود استفاده کنند و شهردار باید به عنوان حقوق شهروندی برنامه ریزی را برای بهره گیری این قشر از جامعه از امکان ورزشی و تفریحی داشته باشد.

از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیر بحث اشتغال ملی پوشان هستیم

صمیمی درباره بحث اشتغال ملی پوشان جانبازان و معلولین گفت: یک فردی که دارای معلولیت است باید هزینه زیادی را برای کار‌های شخصی خود بپردازد که با توجه به سطح درآمدی خانواده حمایت از این افراد از نظر مالی کار دشواری است. این قشر از جامعه نیاز دارد در فضای کاری مشغول شود البته مصوبه‌ای در این زمینه وجود داشت که فرزندان جانبازان و معلولین ورزشکار قهرمان بتوانند در جامعه مشغول به کار شوند، اما ما فکر می‌کنیم ابتدا خود این فرد نیاز به شغل دارد به همین دلیل این مصوبه اصلاح شد و اکنون از طریق وزارت ورزش و جوانان پیگیری اشتغال زایی و حضور این افراد در جامعه کاری هستیم و از نهاد‌های دولتی و خصوصی می‌خواهیم بک درصدی از سهمیه جذب خود را به افراد جانباز و معلول اختصاص دهند تا این افراد بتوانند درآمد زایی داشته باشند.

در گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان.

رمپ‌های رشته بوچیا در داخل کشور تولید شده است

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین گفت: در مورد تجهیزات مورد نیاز تیم‌های ملی از ۹ ماه پیش مطالعاتی برای تولید داخلی آن‌ها آغاز شده است و از طریق وزارت صنایع و دفاع و مراکز دانش بنیان تصمیم به تولید داخلی نیزه، وزنه، دیسک، کلاب و رمپ مورد نیاز در رشته بوچیا گرفتیم و در این زمینه با مهندسی معکوس کار را آغاز کردیم. خوشبختانه در بحث تولید رمپ رشته بوچیا توانستیم به تولید ملی برسیم و اکنون تعدادی را در اختیار هیئت استان‌ها قرار دادیم که این موضوع می‌تواند از نظر هزینه به سود فدراسیون باشد چرا که هر برای خرید هر رمپ از خارج از ایران باید حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان هزینه کنیم، اما با تولید داخای این هزینه کمتر می‌شود.

توانستیم تجهیزات دو و میدانی را تولید کنیم

او افزود: وزنه و دیسک‌های مورد نیاز در رشته دو و میدانی نیز به تولید رسیده است و در بخش نیزه هم تولید انجام شده و اصلاحات لازم نیز صورت گرفته و قرار است تعدادی را در اختیار استان‌ها قرار دهیم تا بتوانیم تجهیزات را افزایش دهیم. در مورد ویلچر‌های مورد نیاز در بسکتبال با ویلچر نیز با تولید کننده داخلی صحبت کردیم وقرار است مشابه نمونه‌ای که داریم تولید کنند و درصورتی که تائید شود از این نظر مجهز خواهیم شد و این موضوع در دیگر رشته‌ها نیز در حال بررسی و پیگیری است تا از تولید داخلی و ملی هم بتوانیم حمایت کنیم.

به دنبال گرفتن استاندارد‌های تجهیزات از فدراسیون جهانی هستیم

صمیمی تصریح کرد: در تلاش هستیم که از طریق فدراسیون جهانی تولید تجهیزات ورزش جانبازان و معلولین استاندارد‌های لازم را بگیریم و از طریق محاسبات علمی تولیدات داخلی را ارتقا و افزایش دهیم تا تجهیرات ما کامل شود.

موفقیت در جاکارتا فرصت‌های میزبانی را افزایش داد

او بیان کرد: پس از موفقیتی که در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا رخ داد فرصت ما برای گرفتن میزبانی در رشته‌های مختلف افزایش پیدا کرد و اکنون توانستیم برای دومین بار میزبان رقابت‌های سوپر لیگ والیبال نشسته مردان باشیم و همچنین در نظر داریم در رشته وزنه برداری مردان و بسکتبال با ویلچر نیز میزبانی را بر عهده بگیریم.

در گفتگوی اختصاصی باشگاه خبرنگاران جوان.

میزبانی مسابقات می‌تواند کمکی برای کاهش هزینه‌ها باشد

صمیمی تصریح کرد: در رشته فوتبال ۷ نفره در انتهای آبان ماه سال جاری میزبان مسابقات آسیا و اقیانوسیه هستیم که این میزبانی هم می‌تواند به ما کمک زیادی کند و علاوه بر کاهش هزینه ها، مردم دنیا را با فرهنگ و ورزش ایران آشنا می‌کند.

در صورت نیاز کادر فنی تیم‌ها برای پارالمپیک توکیو تغییر می‌کند

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین درباره اینکه تغییر در کادر فنی تیم‌های ملی برای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو ایجاد می‌شود یا خیر گفت: جلسات آسیب شناسی برگزار شده است، اما بررسی‌های دقیق‌تر از هفته آینده پیگیری می‌شود و در صورت نیاز در انجمن‌های ورزشی و کادر فنی تیم‌های ملی تغییراتی را ایجاد می‌کنیم تا در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو و دیگر رقابت‌های جهانی موفق باشیم.


بیشتر بخوانید:

صمیمی: ورزش، سکویی برای توانمند سازی معلولین است/ به دنبال میزبانی مسابقات بین المللی در وزنه برداری هستیم

شهنازی: یک رکورد جدید در تاریخ پاراآسیایی به جا گذاشته شد/ کمیته بین المللی المپیک درباره قانون بازنشسته‌ها توجیه شد

رضایی: مستقل شدن کمیته ملی پارالمپیک امروز نمودش دیده می‌شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار