ایندیپندنت در گزارشی به همدستی انگلیس با عربستان در ارتکاب جنایت علیه غیرنظامیان یمنی پرداخت و بی‌اطلاعی مردم انگلیس از جنگ یمن را تکان‌دهنده دانست.

ایندیپندنت: در حالی دستان لندن به خون یمنی‌ها آغشته است که مردم انگلیس از جنگ یمن بی‌اطلاعند!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: یکی از اعضای پارلمان انگلیس دولت را به دست داشتن در جنایاتی که در یمن رخ می‌دهد متهم کرد، اما تقریباً نیمی از مردم این کشور حتی نمی‌دانند چنین جنگی وجود دارد.  شرکت «YouGov» یک نظرسنجی درباره یمن انجام داد که در آن تنها ۵۸ درصد شرکت کنندگان کشور یمن را می‌شناختند. این در حالیست که طی ۳ سال جنگ و خونریزی در یمن ۱۰ هزار نفر کشته شده اند.

«کیت واز» رئیس گروه پارلمانی همه احزاب انگلیس درباره یمن (APPG) این بحران را «یک جنگ فراموش شده» توصیف کرد. او گفت: «خیلی ناراحت کننده است علیرغم آنچه در یمن اتفاق افتاده و وخیم تر شدن شرایط، توجه به این جنگ در حال کاهش است. انگلیس در این جنگ دست دارد، اما از دیدها پنهان مانده است. ما باید کاری کنیم که مردم باور کنند دولت دستش به خون مردم یمن آغشته است».

واز به ادامه فروش تسلیحلات و تجهیزات نظامی انگلیس به عربستان سعودی که ائتلافی را علیه یمن فرماندهی می‌کند اشاره کرد. این ائتلاف هزاران غیرنظامی را به کشتن داده است و با حملات هوایی مرگبارش به یمن مرتکب جنایات جنگی شده است. عربستان در سال ۲۰۱۵ به بهانه حمایت از «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن در مقابل نیرو‌های انصارالله به این کشور تجاوز کرد. حملات بی رحمانه رژیم سعودی به یمن به گسترش قحطی در این کشور و شیوع گسترده بیماری وبا منجر شده است.

مدارک و شواهد موجود در صحنه‌های بمباران در یمن نشان می‌دهد بمب‌های ساخت انگلیس در حملات به یمن به کار گرفته شده اند. رئیس شرکت تسلیحاتی «BAE Systems» ادعا کرد نمی‌داند تجهیزات نظامی اش در جنایات جنگی یمن استفاده می‌شوند یا نه.

قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی به دست رژیم آل سعود به افزایش آگاهی بین المللی درباره جنایات عربستان منجر شده است. در پی این اتفاق مقامات انگلیسی از دولت خواستند خود را از عربستان که شریک استراتژیک آن است فاصله دهد. جمال خاشقجی دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و پس از آن دیگر دیده نشد. عربستان پس از دو هفته اظهار بی اطلاعی از وضعیت خاشقجی، اعتراف کرد او را [طی یک عملیات از پیش طراحی شده] کشته است.

آلمان در پی این اتفاق صادرات سلاح به ریاض را متوقف کرد، اما انگلیس هنوز هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده است. آمار‌های دولتی نشان می‌دهد انگلیس از زمانی که بمباران یمن آغاز شده است مجوز فروش ۴.۷ میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده است. این مبلغ شامل مجوز فروش «ML۱۰» به ارزش ۲.۷ میلیارد پوند که جنگنده‌ها و بالگرد‌ها را دربر می‌گیرد و مجوز فروش «ML۴» به ارزش ۱.۹ میلیارد پوند که تسلیحاتی مانند موشک‌ها و بمب‌ها را دربر می‌گیرد، می‌شود.

«اندرو اسمیت» عضو کمپین مبارزه با تجارت سلاح در این باره گفت: «[عربستان] همواره بدون توجه به اینکه اوضاع چقدر وخیم است از حمایت دولت انگلیس اطمینان داشته است. چه اتفاقات دیگری باید بیافتد که انگلیس فروش سلاح و حمایت بی قید و شرط از عربستان را پایان دهد؟»

واز که در شهر بندری عدن متولد شده است مرگ خاشقجی را «هولناک» توصیف کرد، اما افزود: «او فقط یک نفر است، اما ۱۰ هزار نفر در یمن کشته شده اند و ما حتی به اندازه خاشقجی هم به آن‌ها توجه نکرده ایم».

این مقام انگلیسی گفت: «من فکر می‌کنم دولت ما هیچ کاری در این باره انجام نمی‌دهد. من بار‌ها تلاش کردم در این باره با بوریس جانسون ملاقاتی داشته باشم، اما در تمام مدتی که او وزیر خارجه بود هرگز قبول نکرد من را ببیند». گروه پارلمانی همه احزاب انگلیس درباره یمن (APPG) با «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس تماس گرفته و از او خواسته از قطعنامه سازمان ملل برای برقراری آتش بس و فراهم کردن شرایط برای انتقال کمک‌های بشر دوستانه به یمن حمایت کند. واز گفت: «ما باید مذاکرات صلح را از سر بگیریم وگرنه به هیچ توافق ماندگاری نخواهیم رسید».

عربستان سعودی و شرکایش همواره ارتکاب جنایات جنگی در یمن را انکار می‌کنند. اما سازمان ملل در ماه اوت گزارش داد ائتلاف سعودی اقداماتی انجام داده است که ممکن است جز جنایات جنگی به حساب آیند. بنابر این گزارش، حملات هوایی عربستان بیشترین تلفات غیرنظامیان را در پی داشته اند و منازل مسکونی، بازارها، خاکسپاری ها، عروسی ها، بازداشتگاه ها، قایق‌های غیرنظامی و تجهیزات پزشکی را مستقیماً هدف گرفته اند.

به گزارش سازمان ملل محاصره دریایی و هوایی ائتلاف که ارسال مواد غذایی، کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های پزشکی به یمن را محدود کرده است قوانین بین المللی را نقض می‌کند و ممکن است تا حد یک جنایت بین المللی پیش برود. اعضای ائتلاف سعودی به استخدام کودکان به عنوان سرباز، تجاوز به غیرنظامیان آواره و آزار خبرنگاران نیز متهم شده اند. آمار‌های سازمان ملل نشان می‌دهد از مارس ۲۰۱۵، ۶۶۶۰ غیرنظامی کشته و ۱۰۵۶۳ نفر مجروح شده اند. اما به نظر می‌رسد آمار واقعی خیلی بیشتر از آن چیزی باشد که اعلام شده است.


بیشتر بخوانید: آمار واقعی تلفات حملات عربستان به یمن پنج برابر رقم اعلام شده است


با اینکه شدت و عظمت جنگ یمن بسیار زیاد است ۴۲ درصد شرکت کنندگان انگلیسی در نظرسنجی «YouGov» حتی نمی‌دانند این کشور درگیر جنگ است. از ۲۱۰۰ نفر شرکت کننده در این نظرسنجی پرسیده شد «از نظر آن‌ها چه کشور‌هایی درگیر جنگ هستند»، سه چهارم شرکت کنندگان گفتند سوریه درگیر جنگ است، ۶۳ درصد گفتند جنگ در افغانستان در جریان است، ۵۳ درصد از عراق نام بردند و ۴۶ درصد هم گفتند لیبی و میانمار دچار جنگ هستند.

مرکز «Human Appeal» که سفارش انجام این نظرسنجی را داده بود و به یمن کمک‌های بشردوستانه می‌کند اعلام کرد کمبود آگاهی درباره جنگ یمن در حالیکه ۱۴ میلیون نفر با گرسنگی و قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند، تکان دهنده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار