ماجرای قیمت بنزین در ایران داستانی پر آب چشم است که گمان نمی‌رود حالا‌حالاها به سرانجام مشخص و سرمنزل مقصود برسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بنزین در‌ سال ١٣٥٧ با قیمت لیتری یک‌تومان به فروش می‌رفت، اما ١٠‌سال بعد یعنی ‌سال ١٣٦٧ قیمت آن به لیتری ٣تومان افزایش پیدا کرد.

در‌ سال ١٣٧٧ قیمت بنزین به لیتری ٢٠تومان رسید و ١٠‌سال بعد از آن یعنی در ١٣٨٧ ایرانی‌ها بنزین ٨٠تومانی را تجربه کردند. امروز، یعنی درست ٤دهه بعد از تجربه بنزین یک‌تومانی در ‌سال ٥٧، به نظر می‌رسد بنزین ١٠٠٠تومانی نیز مشکلی را از دولت و ملت حل نکرده و دوباره زمزمه افزایش قیمت‌ها بلند شده است.


بیشتربخوانید :عجیب و غریب‌ترین قوانین کشور‌های مختلف جهان که نمی‌دانستید!


نخستین خودروها و تأمین سوخت آن
ریشه نام «بنزین» آلمانی است، هرچند در برخی کشورها آن را «پترول» می‌نامند و در آمریکای شمالی «گس» صدایش می‌کنند که کوتاه شده گسولین (Gasoline) است. قبل از کشف این حقیقت که بنزین از چه زمانی راه خود را به ایران باز کرد، شاید بهتر باشد بدانیم نخستین مصرف‌کننده بنزین یا به عبارتی نخستین خودرو چه زمانی پایش به ایران باز شد. براساس اسناد و شواهد تاریخی، نخستین خودرویی که وارد ایران شد، یک خودروی رنو مدل ١٩٠٠ بود که توسط مظفرالدین‌شاه و در پی سفر او به اروپا وارد ایران شد. ١٥‌سال بعد در اعوان شروع جنگ بین‌الملل اول، تعداد خودروها در ایران به قدری زیاد شده بود که دولت مجبور به تدوین نخستین آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی ایران شد. حالا رسیدیم به پرسش اصلی: بنزین این خودرو‌ها به چه نحو و با چه قیمتی فراهم می‌شد؟

مسجد سلیمان، شهر نفت و بنزین
نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در ‌سال ١٢٨٧ خورشیدی در مسجد سلیمان کشف شد و یک‌سال بعد از این واقعه کلنگ ساخت نخستین پالایشگاه نفت ایران ٣٠٠کیلومتر دورتر در آبادان به زمین زده شد. پالایشگاهی که طبیعتا یکی از تولیداتش بنزین بود. حدود ٩٠‌سال پیش نخستین پمپ بنزین ایران تحت لیسانس شرکت بریتیش پترولیوم در آبادان آغاز به کار کرد. مدتی طول کشید تا این پمپ‌ها فراگیر شوند و طی این مدت صاحبان خودرو، بنزین مورد نیاز خود را در پیت‌های فلزی ٥/١٦ لیتری می‌خریدند. استفاده از خودرو در آن ایام به اشراف اختصاص داشت و منهای اتباع کشورهای خارجی و خصوصا سربازان انگلیسی، تنها درباریان و اعیان توان خرید خودرو را داشتند. قیمت یک خودروی نو در‌ سال ١٣١٥ خورشیدی حدود ٢٦٠٠تومان بود که رقمی افسانه‌ای به شمار می‌رفت. در آن سال‌ها قیمت هر لیتر بنزین ٢٥ دینار بود که به عبارتی هر ٤ لیتر بنزین یک‌ریال قیمت می‌خورد. شاید فکر کنید قیمت ناچیزی است، اما همین مبلغ هم در زمان خود ارزش بالایی داشت و به‌طور مثال یک‌من گوشت گاو در همان دوران ٣ریال به فروش می‌رفت.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

قصه  بنزین!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۱۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بنزین را میخوان گرون کنن