دهیاران جلوی دخل و تصرف در بستر رودخانه‌های اردبیل را بگیرند

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: دهیاران با حساسیت از دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آب جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، امین حسین‌پور، مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه‌ای اردبیل در جلسه آموزش دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها که با حضور بخشداران و اعضای مدیریت بحران شهرستان نمین برگزار شد، اظهار کرد: ما در این نشست مقررات و قوانین مربوط به حفاظت و جلوگیری از دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آب را تشریح کردیم.

وی با تاکید بر اینکه دهیاران در نوک پیکان این همکاری‌ها و مشارکت و صیانت از حریم و بستر رودخانه‌ها قرار دارند، افزود: با هدف حفاظت و حراست از منابع آب و بستر حریم منابع آبی نقش شوراها و دهیاران یک نقش اساسی است به طوری که این گروه‌ها با حضور مستمر در روستاها می‌توانند جلوی هرگونه تخلف و تصرف را به عنوان یک نهاد و ارگان دولتی گرفته و یا به امور آب شهرستان‌ها تخلفات احتمالی را اطلاع دهند.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: قطعا با ارائه گزارش جلوی این اقدامات غیرقانونی به ویژه تصرف و تخلف در این حوزه گرفته شده و به راحتی می‌توان از اقدامات و پیامدهای منفی این حرکت جلوگیری کرد.

حسین‌پور ادامه داد: ما به دهیاری‌ها و شوراها گوشزد کردیم که در بروز سیلاب و تشدید خسارت در این زمینه این غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها یکی از عوامل موثر است و به هر شکل ممکن باید در کاهش خطرات و خسارت‌های ناشی از سیلاب نظارت‌ها و کنترل‌ها به شکل دقیق انجام شود.

وی به عوامل تشدید خسارت سیل اشاره کرد و گفت: عدم استعلام از شرکت آب منطقه‌ای و عدم رعایت قوانین مربوط به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها از جمله اسباب تشدید خسارت سیل محسوب می‌شود.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه‌ای اردبیل افزود: انتظار می‌رود دهیاری‌ها و بخشداری‌ها با استعلام به موقع سعی کنند تا مانع از برخی ساخت و سازهای غیرقانونی شده و به یقین اجرای طرح‌های غیراصولی و یا بدون اخذ مجوز از شرکت آب منطقه‌ای در اجرای طرح‌های هادی و ساماندهی داخل روستاها برای دهیاری‌ها مشکل‌ساز خواهد شد.

حسین‌پور تصریح کرد: اگر این افراد شرایط فنی و هیدرولیکی عبور سیلاب در اجرای این طرح‌ها به ویژه طرح‌های هادی روستایی را لحاظ نکنند در زمان بروز سیلاب ما با تشدی خسارت‌ها و گاه بروز حوادث ناگوار روبرو می‌شویم.

وی به برداشت غیراصولی شن و ماسه توسط برخی از اهالی روستاها در بستر حریم رودخانه اشاره و اظهار کرد: گاه به دلیل تصرفات غیرقانونی این برداشت‌ها به صورت غیرفنی انجام می‌شود که ضرورت دارد خود روستائیان مانع از این برداشت‌ها شده و جلوی این اقدامات خسارت‌بار را بگیرند.

در این جلسه معاون فرماندار اردبیل نیز در سخنانی وضعیت نامطلوب و نامناسب منابع آبی در منطقه را یادآور شد و بیان کرد: آب به عنوان یک کالای باارزش اهمیت ویژه‌ای برای همگان دارد و بر همین اساس حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها و صیانت از منابع آبی باید به جدیت دنبال شود.

وی خواستار همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه مدیریت بحران شهرستان نمین و دهیاران و شوراهای اسلامی با ماموران منابع آب ایران در راستای جلوگیری از تجازو به بستر و حریم رودخانه‌ها شد.

در این کارگاه یک روزه آموزشی بر آموزش همگانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی در بخش حفاظت از منابع آب تاکید شد.

انتهای پیام/ح

حراست از منابع آب و بستر حریم منابع آبی نقش اساسی شوراها و دهیاران است

برچسب ها: دهیاران ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.