مراسم میلیونی اربعین یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهانیان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در گردهمایی اربعین قشرهای مختلف از جمله؛ گروه‌های مسلمانان شیعه، مسلمانان سنی، مسیحی، ایزدی و دیگر آیین‌ها هم در آن حضور دارند.

اربعین، عظیم ترین راهپیمایی سالانه جهان

 پس از سقوط رژیم بعث عراق در سال ۲۰۰۳ احیای گسترده مراسم اربعین آغاز شد و از آن سال به بعد هر ساله جمعیت بیش تری نسبت به سال قبل در آن شرکت می کنند. در آغاز این حرکت ٢ تا ٣ میلیون نفر در آن حضور داشتند، ولی در سال‌های بعد تعداد زائران شرکت کننده در این راهپیمایی به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسید و در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تا ۲۲ میلیون نفر زائر گزارش شده است.

اربعین، عظیم ترین راهپیمایی سالانه جهان

محمد مهدی شریعتی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیان داشت: زیارت اربعین از ناحیه امام صادق (ع) فعل شده است. ایشان این زیارت را به فردی با نام صفوان بن مهران که از صحابه مورد اعتماد ایشان بودند منتقل کردند. شیخ عباس قمی این زیارت را در مفاتیح الجنان خود نقل کرده است و شیخ طوسی نیز در کتاب تهذیب و مصباح خود این زیارت را آورده است.

وی افزود: اولین زائر حضرت سید الشهدا(ع) در روز اربعین، ٢۰ صفر سال ۶۱ قمری، جابر ابن عبدالله انصاری صحابه جلیل القدر رسول اکرم به همراه عطیه موفی بوده که با کیفیت خاص نیز انجام پذیرفته است، البته کاروان اسرای اهل بیت نیز در روز اربعین بر سر مزار شهدای کربلا حاضر شدند و از آن روز تاکنون با وجود تمام خطرات و مشکلاتی که در برابر زائران وجود داشته هیچ زمانی نبوده که آرامگاه آن حضرت خالی از مسافر باشد.

اربعین، عظیم ترین راهپیمایی سالانه جهان

شریعتی با اشاره به سخنان حضرت آیت الله بهجت درباره اربعین اظهار کرد: امام زمان (عج) پس از ظهور خود را به واسطه امام حسین (ع) به عالم معرفی خواهد کرد بنابراین تا آن زمان همه مردم باید سیدالشهدا را شناخته باشند. که پیاده روی اربعین مهم ترین فرصت برای این کار است.

کارشناس مسائل مذهبی اذعان داشت: یکی از راه های تلاش نظام مند در ترویج جهانی فرهنگ اربعین توجه به جایگاه مساجد و جوانان عاشورایی برای سازماندهی حرکت های کاروانی برای زیارت در روز اربعین است که با وجود این هیئت های زیارتی هر فردی تمام سعی خود را به کار خواهد گرفت تا به این کاروان عظیم عشاق بپیوندد و شکوه اربعین را چندین برابر کند. اساسا اگر ما اجماع عظیم اربعین را مانوری برای ظهور امام زمان قلمداد کنیم باید توجه داشته باشیم که در هیچ اجتماعی کار فردی به سرانجام نخواهد رسید و آنگاه که تمام اجتماع گام هایی واحد برداشته و به وظایف خود عمل کند به اهداف آن خواهیم رسید که تشکیل هیئت های زیارتی ما را به این هدف خواهد رساند.

اربعین، عظیم ترین راهپیمایی سالانه جهان

جلیل علی نژاد، امام جماعت مسجد ولایت اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه اربعین یکی از اختصاصات سید الشهدا(ع) است گفت: بزرگ نشان دادن امام حسین (ع) سیره اهلبیت است. ایشان در زمانی قرار گرفت که با وجودشان اسلام حفظ شد و گسترش یافت. از این رو است که برای هیچ کدام از امامان مانند امام حسین (ع) مراسم و بزرگداشت برگذار نشده است.

وی افزود: پیامبر نیز می فرمایند امام حسین(ع) چراغ هدایت و سفینه نجات است. ایشان آموختند که می توان در مقابل ستم ایستاد و زیر بار زور نرفت و هر کسی بخواهد آزادگی را مثال بزند از حسین (ع) یاد می کند. آنتون بارا مسیحی می گوید حسین(ع) در اندیشه مسیح، عزت را برای بشریت به ارمغان آورد. او معتقد است که باید روی حرف حق پافشاری کرد و برای آن از جان گذشت.

اربعین، عظیم ترین راهپیمایی سالانه جهان

علی نژاد تصریح کرد: خداوند به واسطه ایثار و از خود گذشتگی سید الشهدا(ع) جایگاهی برای وی قرار داد تا ذهن ها و دل ها به سمت او متمایل شود و اثرات این سیل بزرگ جمعیت که به سمت ایشان در حرکت است را می توان یک قدرت نمایی دانست که خود به خود به وجود آمده است، در حالیکه ما سال ها با عراقی ها جنگیدیم اما اکنون همه با عشق و در کنار هم به سمت معشوق در حرکت هستند و این عشق به حسین (ع) است که دل ها را جمع کرده و تولید قدرت می کند.

پیاده روی اربعین که به نیت زیارت امام حسین (ع) در چهلمین روز شهادت ایشان انجام می شود، بزرگ ترین گردهمایی انسانی است که به اعتراف دوست و دشمن در دنیا بی نظیر است. عراق کشوری با امکانات رفاهی اندک که از نظر امنیتی نیز وضعیت خوبی ندارد بدون هیچ تبلیغ و هیاهویی از سوی غول های رسانه ای جهان، میزبان میلیون ها انسان عاشق است که در جاده های منتهی به کربلا پیاده به پابوس امام خویش می روند.

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.