واشنگتن پست نوشت یک سوال مشترک ذهن روسای جمهور آمریکا و ترکیه را به خود مشغول کرده است اینکه «جسد خاشقجی کجاست؟»

سوال مشترک ترامپ و اردوغان: بر سر جنازه خاشقجی چه آمده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود نوشت: 24 روز پس از آنکه گروهی از عوامل عربستان سعودی، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حکومت این کشور را در استانبول به قتل رساندند، مقامات آمریکایی و ترکیه‌ای همچنان نتوانسته‌اند برای این پرسش که بر سر جنازه وی چه آمده است، پاسخی بیابند.

پیدا کردن بقایای جنازه این مقاله‌نویس روزنامه واشنگتن پست برای ارزیابی توضیحات دولت سعودی و تصمیم‌گیری درباره یک مجازات مناسب برای این پادشاهی که شریک کلیدی دولت ترامپ در خاورمیانه (غرب آسیا) محسوب می‌شود، ضروری است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه در سخنانی که طی آن خواستار دسترسی به بقایای جنازه خاشقجی شد، فشارها را بر دولت سعودی افزایش داد.

اردوغان گفت: اعلام شده است که وی به قتل رسیده اما جنازه او کجاست. باید جنازه را نشان دهید.

به گفته مقامات ‌و دیپلمات های آمریکایی که در جریان امور قرار دارند، چند روز است که ترامپ هم از مشاورانش درباره جنازه خاشقجی پرس و جو می کند، اما واشنگتن در این زمینه اطلاعاتی در اختیار ندارد.

مقامات سعودی اوایل این هفته اعلام کردند جنازه خاشقجی در فرشی پیچیده شده و به یک نفر از همدستان محلی آنها سپرده شده است، اما مقامات ترکیه می‌گویند بدن این روزنامه نگار سعودی طی عملیاتی وحشتناک و با استفاده از اره استخوان بر مثله و با استفاده از چمدان‌های بزرگ به ریاض منتقل شده است.

روز پنجشنبه جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا، درباره سفر اخیر خود به ترکیه گزارشی به ترامپ ارائه کرد. اما حتی پس از این دیدار هم مقامات آمریکایی تصریح کردند برای تصمیم گیری درباره اقدامات تنبیهی به اطلاعات بیشتری نیاز دارند.

اردوغان در سخنرانی خود گفت: ترکیه اطلاعات و اسناد دیگری درباره این قتل در اختیار دارد که در نهایت آن را افشا خواهد کرد. وی درخواست خود را از عربستان سعودی مبنی بر تحویل دادن 18 نفری که در ارتباط با این پرونده دستگیر شده اند، تکرار کرد.

یک مقام ارشد ترکیه که خواست نامش فاش نشود، تأکید کرد از آنجائیکه خاشقجی به دست سعودی هایی که به ترکیه سفر کرده بودند، کشته شده و از آنجائیکه بدیهی است سیستم قضایی ترکیه برای رسیدگی به این پرونده مجهزتر است، دستگیرشدگان باید به ترکیه مسترد شوند.

واشنگتن پست در پایان نوشت ترکیه و آمریکا هرکدام به شیوه خود عربستان سعودی را تحت فشار قرار می‌دهند تا توضیح قابل قبولی برای این جنایت که با محکومیت جهانیان مواجه شده و کشورها را بر آن داشته است به بازنگری روابط خود با این قدرت منطقه‌ای بپردازند، ارائه کند.

مقامات آمریکایی و خارجی بر این باورند که بعید است چنین عملیاتی- آن هم با مداخله گروهی از عوامل سعودی- بدون اطلاع سران عربستان از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، انجام شده باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، ترکیه ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار