وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس گفت: تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی متشکل از دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس یکی از برنامه‌های من است.


هیچ فردی در این شرایط نمی‌تواند ادعای معجزه آسایی داشته باشد/تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی دانشگاهی در اولویتم قرار داردبه گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی در جلسه علنی امروز 5 آبان در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارتخانه مذکور، اظهار کرد: از نمایندگان منتقد و موافق تشکر می‌کنم البته تشکر بنده محدود به این جلسه نیست و انتظار دارم که ارتباط بنده با نمایندگان مستمر باشد چرا که در این شرایط هیچ فردی به غیر از بهره گیری از تعامل و یاری نمی‌تواند ادعای معجزه آسا بودن کند.

وی افزود: لازم است بگویم که یکی از برنامه‌های من تشکیل هسته اندیشه ورزی است که این هسته متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی خواهد بود چرا که تجربه دوران 8 سال دفاع مقدس نشان داد که تعامل سرمایه اجتماعی است که باعث شد در آن دوران حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمنان نیفتد.

دژپسند تصریح کرد: اکنون نیز باید این رویکرد را اتخاذ کنیم و بنده خدا را شاکرم چرا که از سال‌های 74-75 که مدیرکل بخش اقتصاد کلان بودم همین برنامه را داشتم و در آن زمان برنامه اقتصاد بدون نفت را با تعاملی چند جانبه تدوین کردم.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: در آن زمان توانستم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کنم که این برنامه امروز در شرایط اقتصادی که اقشار آسیب پذیر تحت فشار هستند، به کار می‌آید.

وی گفت: خوشحالم که با شیوه تعاملی توانستیم در نیمه اول دهه هشتاد چند قانون مهم کشور را تدوین کنیم.

دژپسند بیان کرد: بنده افتخار می‌کنم که در این اندیشه ورزی نمایندگان نیز صاحب نظر باشند.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی اظهار کرد: امروز در شرایط متفاوتی قرار داریم، از قول بنده گفته شد که در یک ابر تورم قرار داریم اما باید بگویم که برای جلوگیری از این امر باید اقدامات خاصی انجام دهیم.

وی افزود: از سال 74 به واسطه ارتباطی که با وزارت اقتصاد داشتم، می‌دانستم که این وزارتخانه ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد، امروز یکی از مشکلات اقتصادی کشور مبحث تأمین مالی است.

دژپسند تصریح کرد: باید در صدر کارهایمان به اصلاح نظام بانکی نیز بپردازیم تا قدرت اعطای تسهیلات بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی افزایش پیدا کند و باید بدانیم که بانک‌ها سرمایه‌های بزرگی هستند که متأسفانه زمین‌گیر شده‌اند و از مطالبات معوقه رنج می‌برند.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: باید هم‌اندیشی کنیم تا بتوانیم معوقات بانکی را بازگردانیم چرا که این امر منبعی برای اعطای تسهیلات خواهد بود و باید بدانیم که بانک‌ها متأسفانه این روزها گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد شده‌اند که این امر باعث شده تا به ارائه تسهیلات آسیب وارد شود.

وی افزود: باید با مدیران بانک‌ها به مشورت بپردازیم تا در اجرای قانون رفع موانع تولید سرعت بیشتری ایجاد شود. چرا بانک‌ها باید گرفتار شرکت داری باشند باید بدانیم که اگر از بانک‌ها حراست نشود، ممکن است همین کارکرد حداقلی را نیز از دست بدهند.

دژپسند افزود: شرایط خزانه را می‌دانیم لذا باید بانک‌ها و مدیران آن به هم‌اندیشی با یکدیگر بپردازند تا بتوانیم بازپرداخت دولت به بانک‌ها را انجام دهیم.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت: نباید آنچه که خود داریم از بیگانه تمنا کنیم و باید تدابیری اتخاذ کنیم که نقدینگی را برای رونق اقتصادی به کار گیرد.

وی افزود: امروز مردم حاضر نیستند که در کشور سرمایه گذاری کنند، باید در کشور جهش اقتصادی وجود داشته باشد و ما نیاز منابع مالی فاینانس و سرمایه گذاری خارجی داریم.

دژپسند خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد به عنوان متولی جذب سرمایه گذاری خارجی دارای ایده است و موفق شده‌ایم که 15 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشیم که باید در این زمینه اسیب شناسی‌هایی صورت بگیرد و سرمایه‌های خارجی افزایش پیدا کند.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: بهترین کار برای رشد و توسعه اقتصادی این است که از جاذبه‌های مناطق بومی کشور به نحو احسنت بهره ببریم که لازمه این امر اختیاردهی بیشتر به استان‌ها است، استان‌ها می‌خواهند موتور اقتصاد کشور باشند اما بدون اختیار نمی‌توانند دست به چنین کاری بزنند. نمایندگان! رشد تنها با این عوامل به وجود نمی‌آید بلکه با بنگاه‌های تولیدی و نظام مالیاتی و بانکی مرتبط است.

وی اظهار کرد: فضای کسب و کار بهترین مسیری است که می‌توانیم در راستای رشد اقتصاد ایجاد کنیم و نظام مالیاتی اهمیت بسیاری دارد اما باید بپذیریم که در شرایط فعلی نمی‌توانیم به درست کارانی که مالیات می‌پردازند فشار بیاوریم بلکه باید پایه‌های مالیاتی جدیدی شناسایی شود و راه برای فرار مالیاتی نیز بسته شود.

دژپسند بیان کرد: لایحه افزایش افزوده در کمیسیون اقتصادی به اتمام رسیده که باید با اولویت در صحن علنی مجلس بررسی شود تا در سال جدید اجرایی شود.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی افزود: امنیت سرمایه گذاری اهمیت بسزایی دارد مگر می‌شود طالب رشد بود اما برای سرمایه گذاری امنیت ایجاد نکرد! باید بگویم که در صدر اولین اقدامات من تدوین امنیت سرمایه گذاری قرار خواهد داشت.

وی ادامه داد: گمرک باید تسهیل کننده باشد و اگر این ارگان می‌خواهد در زمینه مبارزه با قاچاق موفق عمل کند، باید مکانیزه و الکترونیک شود و روند اصلاح آن با شدت ادامه یابد.

دژپسند افزود: باید بدانیم که فساد ریشه‌های اقتصاد کشور را می‌سوزاند، همچنین یکی از مسائلی که موتور رشد را توسعه می‌دهد، بخش خصوصی است که باید دارای قدرت و هدفمندی باشد.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی تصریح کرد: دولت باید بخش خصوصی را شریک و همراه خود بداند و ما باید جذب سرمایه گذاری داخلی را افزایش دهیم تا انگیزه برای سرمایه گذاران خارجی بیشتر شود.

وی ادامه داد: برای کارآمدی وزارت اقتصاد باید به شایسته سالاری توجه کرد و تنها کسانی شایسته به حساب می‌آیند که از دانش و تجربه کافی برخوردار بوده و اراده آهنین دارند.

دژپسند بیان کرد: لازم است تا خصوصی سازی را جدی بگیریم چرا که دولت نمی‌تواند به تنهایی کار کند همچنین خصوصی سازی تنها به واگذاری محدود نمی‌شود.

وی گفت: از سال 92 تاکنون فضای کسب و کار بهبود یافته و باید ارتباط ما با فعالان اقتصادی به صورت سیستماتیک و سازمان یافته ادامه پیدا کند.

گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی بیان کرد: وزارت اقتصاد می‌تواند به عنوان تسهیل کننده کسب و کار عمل کند و ما باید با رویکرد مقابله با جنگ اقتصاد به فعالیت خود ادامه دهیم.

وی افزود: جنگ اقتصادی به درستی پایان نمی‌پذیرد مگر آنکه مانند دوران جنگ تحمیلی همدلی پیشه کنیم لذا توجه به مسائلی که عرض کردم می‌توانیم مطابق چشم انداز به تحقق آرمان‌ها دست پیدا کنیم.

دژپسند در پایان خاطرنشان کرد: اگر بنده مورد اعتماد مجلس قرار بگیرم با بهره‌گیری از دوران جنگ و تقدیر و تشکر از ایثارگران با الهام از الگوی از جان گذشتگی عمل خواهم کرد تا مشکلات حل شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار