پایگاه اینترنتی شورای آتلانتیک در گزارشی به بررسی وضعیتی پرداخت که بعد از برکناری جیمز متیس برای سیاست‌های نظامی آمریکا پیش خواهد آمد.

وضعیت پنتاگون بعد از رفتن جیمز متیس چگونه خواهد بود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شورای آتلانتیک در گزارشی تحت عنوان ‹‹وضعیت پنتاگون بعد از رفتن متیس چگونه خواهد بود؟›› نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مسائلی را بیان کرده است مبنی بر این که قصد دارد بعد از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در اوایل نوامبر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، را برکنار کند. اگر رئیس جمهور آمریکا چنین اقدامی انجام دهد و متیس را برکنار کند، تاثیرات آن برای تصمیم‌گیری های دولت آمریکا در داخل و برای فعالیت‌های دفاعی واشنگتن در خارج از کشور چشمگیر خواهد بود.

وزارت دفاع آمریکا بدون حضور جیمز متیس نزدیکی بیشتری با دیدگاه‌های ترامپ پیدا خواهد کرد و بالطبع بر اساس همین دیدگاه‌ها نیز عمل خواهد نمود. در صورتی که متیس از وزارت دفاع آمریکا کنار گذاشته شود می توانیم انتظار داشته باشیم که صف بندی‌های نظامی خطرناک‌تر شکل بگیرند، ائتلاف ها تحت فشارهای بیشتری قرار گیرند و میل آمریکا به یکجانبه‌گرایی تشدید شود.

دونالد ترامپ در سخنانی که در چهاردهم اکتبر با یکی از رسانه‌های آمریکایی انجام داد، گفت وزیر دفاعش ‹‹نوعی دموکرات›› به نظر می رسد و به طور ضمنی به احتمال خروج وی از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اشاره نمود. در صورتی که ترامپ به برکناری متیس از وزارت دفاع مبادرت ورزد شمار دولتمردان آمریکایی که در خلال دو سال اول زمامداری وی برکنار شده‌اند به شرح زیر خواهد بود: مشاور امنیت ملی (دوبار)، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا). اولین فردی که در دولت ترامپ ریاست سازمان سیا را بر عهده گرفت دومین وزیر امور خارجه این دولت شد. در سطوح پایین تر از کابینه و دولت نیز تغییراتی در مدیران صورت گرفت.

عزل و نصب‌های پیاپی در دولت ترامپ

آمد و شد مقامات بلندپایه در وزارتخانه ها و نهادهای مهم دولتی در آمریکا می تواند تغییرات زیادی را در این وزارتخانه ها و نهادها رقم بزند. کارشناسان و مدیران رده‌های پایین تر وقت زیادی را صرف می کنند تا اطلاعات لازم را در خصوص تیم هایی که قرار است زمام امور را در دست بگیرند، تهیه کنند. گفتگوها و مذاکرات با تیم هایی که بعد از این برکناری ها شکل می‌گیرند ادامه می یابد و ائتلاف‌های جدید نیز ایجاد می‌شوند.

وزیران (دولت آمریکا) سبک پردازش اطلاعاتی خاص خود را دارند. دفاتر اجرایی این وزیران وظایف سنگینی بر عهده دارند و وقت زیادی را صرف تهیه گزارش های گوناگون برای وزیران می کنند. این مسئله درباره وزارت دفاع آمریکا بیشتر مصداق دارد. وزیر دفاع باید گزارش های گوناگونی را دریافت کند؛ سیاست‌گذاری‌هایی را که صورت گرفته است اجرایی کند؛ دیدارها و تماس های لازم را با همتایان خارجی انجام دهد و وضعیت نظامیان و انجام سفرهای خارجی را نیز بررسی کند.

یکی از مهمترین مسائلی که در ارتباط با اعضای کابینه آمریکا وجود دارد ارتباط آنها با رئیس جمهور است. ذکاوت فراوان و جدیت در کار به هیچ وجه متضمن روابط خوب با رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی وی نیستند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، هیچگاه رابطه دوستانه‌ای با دونالد ترامپ برقرار نکرد. حتی روابط نزدیک رکس تیلرسون با متیس و با دان کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز نتوانست این مشکل اساسی را برطرف کند. تیلرسون نتوانست با رئیس جمهور ارتباط خوبی برقرار کند و همین مسئله باعث شد که نتواند حمایت کسانی را که در داخل وزارت امور خارجه آمریکا بودند به دست آورد و در نهایت برکنار شد. هنگامی که تیلرسون برکنار شد، مایک پمپئو جایگزین وی شد. پمپئو در ایجاد ارتباط با رئیس جمهور توانمند بود و به همین دلیل، بار دیگر دیپلماسی در کاخ سفید تا حدودی اهمیت پیدا کرد.

اختلاف‌نظر جیمز متیس با ترامپ

گزارش های زیادی درباره روابط سرد متیس و ترامپ منتشر شده است. از جمله این گزارش ها می توان به آن چه باب وودوارد در کتاب خود و مایکل ولف در کتاب خود تحت عنوان ‹‹آتش و خشم›› آورده‌اند، اشاره کرد. متیس به خاطر مصون نگاه داشتن نظامیان و ارتش آمریکا در برابر گرایش های رادیکال و نپخته مورد تحسین کارکنان پنتاگون قرار گرفته است. متیس با برنامه های رئیس جمهور آمریکا مبنی بر برگزاری مراسم رژه نظامی در واشنگتن، ممنوعیت حضور همجنس بازان در نیروهای مسلح و حتی ترور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، مخالفت می ورزید. از سوی دیگر، گفته می شود متیس روابط پرتنشی با جان بولتون، مشاور امنیت ملی کنونی آمریکا، دارد و همین امر باعث شده است روابط بین وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید به سردی گراییده و این دو نهاد از یکدیگر بیشتر فاصله بگیرند.

نکته‌ای که باید بر آن تاکید گردد این است که وزیر دفاعی که از همسویی و همراهی بیشتری با رئیس جمهور برخوردار باشد، لحن تندتری اتخاذ خواهد کرد و استقرار نیروها در خارج از خاک آمریکا را با سرعت بیشتری دنبال خواهد کرد. ترامپ به متیس و وزارت دفاع تحت مدیریت متیس اختیارات و منابع مالی گسترده‌ای اعطا کرده است. اما متیس چندان با رئیس جمهور هماهنگ نبوده است. به احتمال زیاد فردی که قرار است جایگزین جیمز متیس شود و مسئولیت اداره وزارت دفاع آمریکا را بر عهده گیرد بر برنامه های دفاع موشکی آمریکا در داخل و خارج از این کشور تاکید بیشتری خواهد ورزید و رویکرد مقابله جویانه‌تری را در برابر نیروهای نظامی چین در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی اتخاذ خواهد کرد. چنین وزیر دفاعی در ملغی کردن معاهداتی که در زمینه خلع سلاح امضا شده اند پیشرو خواهد بود. همچنین، این احتمال نیز به شدت تقویت می شود که وزیر دفاع جدید رویکرد تندتری را نسبت به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دیگر هم پیمانان آمریکا اتخاذ کند. آن چه به طور ویژه نگران کننده است این است که وزیر دفاع جدید آمریکا توئیت های ترامپ را دستور و راهنمایی سیاسی تلقی نماید.

هنوز روشن و مشخص نیست که متیس چه موقع پنتاگون را ترک خواهد کرد. با این حال، این مسئله روشن است که خروج وی از وزارت دفاع آمریکا باعث خواهد شد فرد دیگری مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده بگیرد که با سبک ریاست جمهوری غیرمعمول ترامپ همراهی بیشتری خواهد داشت. البته، این وضعیت یک وضعیت خوب نیست.

انتهای پیام/

گزارش شورای آتلانتیک درباره احتمال برکناری وزیر دفاع آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار