آمریکا با اعزام کشتی‌های جنگی خود به منطقه خودمختار تایوان به تنش‌های پکن-واشنگتن دامن می‌زند.

آمریکا به دنبال انجام اقدامات تحریک کننده در تنگه تایوان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی به این خبرگزاری گفتند این کشور در حال بررسی یک عملیات جدید برای اعزام کشتی‌های جنگی به تنگه تایوان است. این عملیات برای تضمین گذر آزاد از آب‌های این تنگه است، اما خطر بالاگرفتن تنش‌های واشنگتن و پکن را در پی دارد.

نیروی دریایی آمریکا در ماه ژوئیه یک ماموریت مشابه را در آب‌های بین المللی این تنگه انجام داد و تکرار دوباره این اقدام برای منطقه خودمختار تایوان حامل این پیام است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از این منطقه حمایت می‌کند.

ارتش آمریکا از اظهارنظر درباره این موضوع امتناع کرد و مقاماتی که به شرط پنهان ماندن نامشان این اطلاعات را در اختیار رویترز قرار دادند زمان احتمالی اعزام کشتی‌های جنگی به تنگه تایوان را اعلام نکردند.

چین، تایوان را یک منطقه خودمختار می‌داند و فشار‌ها برای تثبیت سلطه‌اش بر این جزیره را افزایش داده است. نگرانی‌های چین درباره سیاست‌های آمریکا در قبال تایوان افزایش یافته است. واشنگتن با اینکه به دنبال عبور دوباره از تنگه تایوان است سعی کرده به پکن توضیح دهد که سیاست هایش در قبال این جزیره تغییری نکرده است. «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه نشست امنیتی آسیا این پیام را شخصاً و صراحتاً به همتای چینی خود انتقال داد.

واشنگتن روابط رسمی با تایوان ندارد، اما به این جزیره سلاح می‌فروشد. آمریکا منبع اصلی عرضه سلاح به تایوان است و اعلام کرده این منطقه خودمختار از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۱۵ میلیارد دلار سلاح از این کشور خریده است.

تایوان تنها یکی از مسائل جنجال‌برانگیز بین چین و آمریکا است. این دو کشور اخیرا یک جنگ تجاری به راه انداخته‌اند، آمریکا چین را تحریم کرده و چین دائما در دریای جنوبی چین از لحاظ نظامی خودنمایی می‌کند؛ این مسائل روابط دو کشور را به نقطه حساسی رسانده‌ است. مقامات سابق و کنونی آمریکا می‌گویند عبور کشتی‌های جنگی این کشور از تنگه تایوان بسیار نادر است و ناو‌های هواپیمابر آمریکایی از سال ۲۰۰۷ از این تنگه عبور نکرده اند. چین در واکنش به عبور دو ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان در ماه ژوئیه هشدار داد واشنگتن باید از به خطر انداختن «صلح و ثبات» این گذرگاه استراتژیک خودداری کند.

کارشناسان نظامی می‌گویند موازنه قدرت بین تایوان و چین در سال‌های اخیر به نفع پکن تغییر کرده است و چین می‌تواند به راحتی بر تایوان چیره شود مگر اینکه آمریکا به کمک تایوان بشتابد. چین در سال جاری به تمرین نظامی در نزدیکی تایوان پرداخت و یکی از ناو‌های هواپیمابر خود را از تنگه تایوان عبور داد. رئیس جمهور تایوان هم اعلام کرد سالانه بودجه دفاعی خود را برای حفظ استقلالش افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار